[scheikunde] Zwakke basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Zwakke basen

Hallo,

Waarom is sulfaat een zwakke base als er een aflopende pijl wordt aangegeven??

Is het ik die zo ongelofelijk dom is?

Een sterke base neemt toch gemakkelijk protonen op en de eenrichtingspijl geeft toch aan dat het een sterke base is!

Afbeelding

Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zwakke basen

Een sterk zuur zorgt ook voor een aflopende reactie. En ik zie een sterk zuur in de reactievergelijking.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Zwakke basen

Elke reactie zou onder voorwaarden langs 2 kanten kunnen gaan, onder voorwaarden die soms niet te halen zijn.

Ik denk dat je te maken hebt met chemisch evenwicht te maken hebt.

H2SO4 -> HSO4 + H+

HSO4--> SO42-+ H+

H2SO4Is practisch gezien een stof die opgelost is. deze zou dus in de vorm van HSO4--> SO42-+ H+, echter zal uw H+terug binden op op het sulfaat ion, en vervolgens weer los laten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Zwakke basen

Ik was nog wat vergeten :)

Dus als je extra H+Gaat toevoegen aan je reactie, zal het volgens chemisch evenwicht geprobeert worden om ongedaan gemaakt te worden, en zal de reactie liever zo gaan : SO42-+ H+-> HSO4-

Berichten: 10

Re: Zwakke basen

Ik ben helemaal in de war sorry :cry: . Een sterk zuur of een sterke base zullen altijd goed omzetten en zal er een eenrichtingspijl gebruikt moeten worden. Een zwak zuur of een zwakke base zal in evenwicht met water zijn dus zal er

een tweerichtingspijl gebruikt moeten worden.

Het sulfaat-ion is een zwakke base dus zal er een tweerichtingspijl aanwezig moeten zijn. Maar zoals u Marko zegt is het waterstofsulfaat-ion een sterke zuur dus zal er een eenrichtingspijl gebruikt moeten worden omdat het zuur gemakkelijk protonen afgeeft.

Ik spreek mezelf tegen, er is maar een soort pijl mogelijk een aflopende of een evenwichts/tweerichtingspijl.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zwakke basen

Kbonkers schreef: za 01 dec 2012, 16:51
Maar zoals u Marko zegt is het waterstofsulfaat-ion een sterke zuur dus zal er een eenrichtingspijl gebruikt moeten worden omdat het zuur gemakkelijk protonen afgeeft.


Marko doelde, denk ik, op het andere zuur. H+ (in water: H3O+) is een sterk zuur.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zwakke basen

Uiteraard. Als HSO4- een sterk zuur was, zou de getekende reactie niet eens verlopen...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Zwakke basen

HSO4- Is toch een sterk zuur? Het staat bij mij in de tabel bij de categorie tamelijk sterke zuren. Ik snap echt nooit iets van chemie. Ik doe aan zelfstudie zonder leerkrachten dus en is het normaal dat ik zo heel de tijd vast kom te zitten na 2 bladzijden ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zwakke basen

Kbonkers schreef: za 01 dec 2012, 17:48
tamelijk sterke zuren
ugh, wat een formulering. Laat we het er op houden dat "tamelijk sterk" niet "sterk" is. Die terminologie is verwarrend, en ik begerijp volkomen dat je daarmee in de knoei raakt.

W-at je nodig hebt is (1) "sterke zuren": die reageren volledig en dus ook met een enkele reactiepijl, (2) "zwakke zuren" die niet volledig reageren (wat dus ook "tamelijk volledig" of whatever die tabel van je beweert kan zijn) en (3) stoffen die niet zuur reageren.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 10

Re: Zwakke basen

Maar we hebben het toch niet over sterke zuren hier. Het is toch geen sterk zuur dat een proton afgeeft, wat een eenrichtingspijl zou verklaren!

We hebben het hier over een zwakke base die dus een tweerichtingspijl moet aanduiden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zwakke basen

Waarom is sulfaat een zwakke base als er een aflopende pijl wordt aangegeven??

Een sterke base neemt toch gemakkelijk protonen op en de eenrichtingspijl geeft toch aan dat het een sterke base is!
SO42- behoort tot de (zeer) zwakke basen. Dit betekent dat het deeltje een H+kan opnemen. Dit proces is echter omkeerbaar. Het zwakke zuur HSO4-kan ook weer een H+afstaan.

SO42- + H+ Afbeelding HSO4-

Het is een omkeerbare reactie waarbij beide reacties gelijktijdig verlopen. Dit wordt weergegeven met een dubbele pijl.

Maar dit betekent echter niet dat je de twee reacties niet afzonderlijk mag beschouwen en mag weergeven.

Je mag gerust spreken over de heengaande reactie en deze als volgt noteren:

SO42- + H+ → HSO4-

En ook over de teruggaande reactie en deze ook alsvolgt noteren:

HSO4- → H+ + SO42-

Dat is niet verkeerd. Een enkele pijl geeft alleen aan dat de deeltes voor de pijl omgezet worden in de deeltjes na de pijl en zegt niets over een eventuele omkeerbaarheid.

Berichten: 10

Re: Zwakke basen

Bedankt voor de duidelijke uitleg iedereen! Is het dan zo dat enkel bij sterke basen en zuren de pijl een eenrichtingspijl moet zijn en geen tweerichtingspijl kan zijn? zoals bij HCl bijvoorbeeld;

Afbeelding

Maar bij zwakke basen en zuren kun je een evenwichtspijl gebruiken of zoals u zegt een eenrichtingspijl in de richting die je zelf kan/mag kiezen.

In het onderstaand voorbeeld is sulfaat een zwakke base dus je mag kiezen wat voor pijl je gebruikt, maar diwaterstoffosfaat is ook een zwakke base en daar mag je ook kiezen wat voor pijl je gebruikt: Ze hebben gekozen voor een evenwichtspijl, maar waarom gebruiken ze ook niet voor sulfaat een evenwichtspijl zodat anderson kom je in de war, want bij het eerste geval is het een eenrichtingspijl. Bij de 2 de geval een evenwichtspijl en ook bij de 3de terwijl ze beter voor alle gevallen gewoon een evenwichtspijl zouden kunnen nemen wat voor minder verwarring zou zorgen!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zwakke basen

Is het dan zo dat enkel bij sterke basen en zuren de pijl een eenrichtingspijl moet zijn en geen tweerichtingspijl kan zijn? zoals bij HCl bijvoorbeeld;
Niet enkel, maar bij sterke zuren en basen verloopt de teruggaande reactie niet en kun je daarom dus geen teruggaande pijl plaatsen.

Maar bij zwakke basen en zuren kun je een evenwichtspijl gebruiken of zoals u zegt een eenrichtingspijl in de richting die je zelf kan/mag kiezen.
Nee, je kunt niet zomaar kiezen, het hangt ervan af wat je wilt laten zien. Bij alleen de heengaande of alleen de teruggaande reactie plaats je een enkele pijl maar bij de evenwichtsreactie plaats je een dubbele pijl omdat dan de reactie in twee richtingen verloopt.
In het onderstaand voorbeeld Afbeelding
heb ik echt geen idee waarom in het eerste geval een enkele en in de twee volgende gevallen een dubbele pijl wordt gebruikt. Dit zou dan uit de context moeten blijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwakke basen

Kijk, elk zuur of elke base die met water reageert is uiteindelijk een evenwichtsreactie, die een Ka danwel Kb heeft. Die Ka ofwel Kb is niets meer dan een uitkomst van een deling die verkregen wordt door de het product van de concentraties van relevante producten te delen door die van de beginstoffen. Nu is bij een sterk zuur/base de Ka/Kb onmenselijk hoog. In binas wordt dat bijvoorbeeld aangegeven met >>1, wat gewoon betekent: VEEL groter dan 1.

Voor een normale breuk betekent dat dat de noemer VEEL kleiner is dan de teller. Bij een sterk zuur/base betekent dat dat er van de beginstoffen zo goed als niets meer over is. Zo zit het systeem daadwerkelijk in elkaar, en moet je je van die ezelsbruggetjes niets meer aantrekken zodra je dat doorhebt.

Berichten: 10

Re: Zwakke basen

Bedankt, ik snap het!

Reageer