FAH limiteren van cpu gebruik?

Moderator: Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 33

FAH limiteren van cpu gebruik?

Hallo,

Ik zou hier graag aan meedoen en ik heb dus het programmaatje gedownload maar de temperatuur van mijn GPU wordt veel te hoog. Op een bepaald moment zat ik aan 96°C. Ik gebruik dan ook constant 100% van mijn cpu kracht. is er een mogelijkheid om hem slechts op bv 80% te laten draaien?

Groeten,

Lolbroek

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: FAH limiteren van cpu gebruik?

Heb je het over de gpu (grafische kaart) of de cpu (zeg maar de hoofdprocessor)?

en welke client heb je gedownload?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 33

Re: FAH limiteren van cpu gebruik?

Ik heb het over de gpu of de grafische kaart.

Ik snap eigenlijk ook niet goed waarom deze zo warm wordt, in principe zou die toch niets moeten doen?

Ik gebruik de FAHcontrol 7.2.9x86

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: FAH limiteren van cpu gebruik?

Lolbroek schreef: ma 03 dec 2012, 17:40
Ik heb het over de gpu of de grafische kaart.

Ik snap eigenlijk ook niet goed waarom deze zo warm wordt, in principe zou die toch niets moeten doen?
wel als je de GPU-client geïnstalleerd hebt. Die gebruikt namelijk de videokaart om te simuleren.
Ik gebruik de FAHcontrol 7.2.9x86
die ken ik niet, en dat betekent dat je waarschijnlijk inderdaad de GPU-client hebt (die dus de videokaart gebruikt)

als je een controlevenster opent, heb je dan ergens een tabje of zo om te configureren? In de cpu-cliënt kun je daar een maximum stellen aan het cpu-gebruik, bijvoorbeeld 80%. Dat helpt goed in matig geventileerde cpu's. (een regelmatige grote schoonmaak trouwens ook ;) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 33

Re: FAH limiteren van cpu gebruik?

Het bizarre is wel dat als ik het programma start en ik kijk naar taakbeheer dan zegt ie dat mijn cpu gebruik 100% is... maar ik ga misschien BOINC installeren

Er is trouwens wel een configuratie optie maar daarin kan je het cpu verbruik niet instellen :S

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: FAH limiteren van cpu gebruik?

Lolbroek schreef: ma 03 dec 2012, 20:11
Het bizarre is wel dat als ik het programma start en ik kijk naar taakbeheer dan zegt ie dat mijn cpu gebruik 100% is...
Dan zullen we even moeten wachten op een reactie van een van de GPU-vouwers, ik heb geen verstand van de GPU-versies. Maar ik kan me niet indenken dat die óók een CPU voor 100% gebruiken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: FAH limiteren van cpu gebruik?

GPU's hebben normaliter geen throttling mogelijkheden zoals CPU's die hebben, en dat is bij normaal gebruik ook niet nodig. Als je een beperking in de belasting van de GPU wilt leggen dat moet je dat doen door in de software het aantal berekeningen per seconde in te perken, of het onder 100% load laten draaien, maar de klokfrequentie van de GPU verlagen middels een of andere utility.

Overigens wil ik er toch even een waarschuwing bij neerzetten: als je 24x7 zulke software draait met maximale belasting van de cpu en/of gpu gaat dat een aanzienlijke energierekening opleveren. Krachtige grafische kaarten gebruiken gerust >100 watt onder volle belasting, en dat komt overeen met een extra energierekening van 200 euro per jaar.
Victory through technology

Berichten: 33

Re: FAH limiteren van cpu gebruik?

ik draai niet 24x7 hoor, hij staat enkel op als ik wakker en thuis ben dus dat zal wel meevallen :)

ik gebruik nu BOINC (cpu) en daarbij heb ik geen problemen dus sluit deze thread maar :)

Reageer