Afgeleide van een strikt stijgende functie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Afgeleide van een strikt stijgende functie

Hallo,

Tijdens het studeren botste ik op deze oefening:

Veronderstel dat f:R->R een afleidbare functie is die strikt stijgend is. Mag je besluiten dat f'(x)>0 voor alle x van R? Argumenteer!

Mijn redering was de volgende:

f'(a)=limx->a(f(x)-f(a))/(x-a)

Als we de rechterlimiet beschouwen, is x>a en aangezien het een strikt stijgende functie is ook f(x)>f(a)

Analoog, als we de linkerlimiet beschouwen, is x<a en aangezien het een strikt stijgende functie is is dan ook f(x)<f(a).

De limiet zal dus altijd strikt positief zijn.

In de eindoplossingen staat echter dat deze redering niet klopt. Iemand een idee waar de fout in mijn argumentatie zit? Of kan iemand een tegenvoorbeeld geven?

Dank bij voorbaat,

Beta

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Afgeleide van een strikt stijgende functie

Denk eens aan f(x) = x3.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Afgeleide van een strikt stijgende functie

Natuurlijk! In een buigpunt is de afgeleide ook 0.

Dat ik dat over het hoofd zag :oops:

Maar dan moet er toch nog een fout of onvolledigheid in m'n bewijs zitten? Suggesties?

Bedankt,

Beta.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Afgeleide van een strikt stijgende functie

Ja, bekijk eens wat er gebeurt rond 0 als je in jouw bewijs f(x) vervangt door x3.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Afgeleide van een strikt stijgende functie

limx->0(x3-0)/(x-0)=lim x2=0

Hmm, hoe kan dat komen? Is dit omdat er in een buigpunt heel even geen stijging is? Lijkt me vreemd want dan is de functie toch niet meer strikt stijgend,

Re: Afgeleide van een strikt stijgende functie

Je zou kunnen zeggen dat er in een buigpunt over een infinitesimaal klein interval geen stijging is, terwijl de functie over ieder 'echt' interval wel stijgt. Het is net zoiets als dat de lim x->oneindig 1/x = 0, terwijl alle afzonderlijke waarden van 1/x toch positief zijn...

Berichten: 10

Re: Afgeleide van een strikt stijgende functie

Ok, dat verklaart waarom mijn bewijs niet correct was.

Bedankt Drieske en eezacque! :)

Reageer