[wiskunde] Profielwerkstuk: Het getal nul

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

Safe schreef: do 06 dec 2012, 19:20
Wel, dat is nu duidelijk want zoals je gezien hebt kan je van alles en nog wat over 0 bij elkaar zetten ...

Maar begrijpen wat je schrijft dat is een andere zaak.

Kan je nu uitleggen waarom je niet door 0 kan delen?
Je kunt niet door nul delen omdat nul geen definitie heeft. Het heeft de definitie van niks. ( voordat ik hier weer commentaar op krijg, het heeft in de wiskunde die ik ken de definitie van niks........ )

Nou, en je kunt niet iets delen door niks, want er is niks om te delen.
JKZ schreef: za 08 dec 2012, 12:53
Ik heb aan mijn werkster gevraagd of zij snapt dat een punt een stukje lijn met lengte nul was. Zij snapte het helemaal, ik heb blijkbaar een te slimme werkster voor dit forum.
En ik ben een blonde Havo-scholier met meer affiniteit met (kust)geschiedenis en maatschappijwetenschappen die een poging doet tot het snappen van wiskunde...
Drieske schreef: ma 10 dec 2012, 10:26
Paar zaken:
  1. Dit topic gaat over 0 en niet zozeer over rekenregels voor oneindig.
  2. Wat deze man zegt gaat inderdaad niet zomaar op. Zeggen dat a/0 = oneindig, klopt, als je maar weet wat er mee wordt bedoeld (het is een rekenregel voor limieten). Maar 0*oneindig is een onbepaalde vorm. Dus het ging op, tot je besloot om dan maar links en rechts met 0 te vermenigvuldigen en te denken dat 0/0 mooi 1 zou zijn. Dàt is je fout.
  3. Laten we ons nu terug bezig houden met het topic: een student die een PWS moet maken en daar vragen over had (heeft?). Verdere afwijkende reacties zal ik dan ook verwijderen (maar je mag wel steeds je eigen topic openen).
Mijn vraag is voornamelijk of mijn beredeneringen juist zijn, of ik dingen over het hoofd zie en of er onderwerpen zijn die relevant zijn voor mijn onderwerp.

Ik ben nu bezig met het uitwerken van het binaire stelsel, en het helder uitleggen.

Ik heb tot nu toe dit...

Een binair stelsel is een getallenstelsel met maar 2 getallen, de 0 en de 1. In ons decimaal stelsel tellen we met de getallen 0 tot 9

Bij ons decimale stelsel werkt het als volgt:

We nemen het getal 10, dat betekend 1*10+0*1

We nemen het getal 19, dat betekend 1*10+9*1

Met het tweede cijfer zie je dat er 10 keer zoveel combinaties mogelijk zijn. Als je een derde cijfer toevoegt, krijg je weer 10 keer zo veel mogelijkheden. Het totaal aantal mogelijkheden is 10^h waarbij h aangeeft hoeveel cijfers we gebruiken

We nemen het getal 523941

De 1 geeft een cijfer tussen de 0 en de 9 aan. De 4 geeft aan hoe vaak je tot tien hebt geteld, ook een getal tussen de 0 en de 9. De 9 geeft aan hoe vaak je tot honderd hebt geteld, ook 0-9. Het getal daarnaast voor de 1.000, daarnaast 10.000 en daarnaast de 100.000.

Er staat dus: 5*100.000+2*10.000+3*1.000+9*100+4*10+1, wat weer gelijk is aan ons oorspronkelijk getal, 523941


In het binaire stelsel gaat het net wat anders. Er zijn maar 2 cijfers, dus we kunnen tellen van 0 tot 1

Als we tellen met eenheden, kun je maar tellen tot 1. Het eerstgenoemde getal is het getal in het decimale stelsel, het tweede getal het getal in het binaire stelsel.

0 = 0

1 = 1

Niet al te moeilijk, toch? Maar wat nu, als je tot 3 wilt tellen? We hebben immers maar 2 getallen.

Welnu, daar hebben ze het volgende op bedacht: We zetten er een cijfer voor!

10=2

11=3

Hoe werkt dit? Als volgt: Het meest rechtercijfer doe maal 1 , en het daaropvolgende cijfer maal 2. Waarom maal 2? Omdat er bij het getal 2 een cijfer bijkomt, en we 2 mogelijkheden hebben met deze 2 getallen

Bij 10 is dat dus (1*2)+(1*0)=2

Bij 11: (1*2)+(1*1)= 3

Toen waren de mogelijkheden voor 2 getallen op. Niet getreurd, we hebben enen en nullen genoeg. We zetten nemen er nog een getal bij

100=4

101=5

110=6

111=7

Nu doen we alle enen en nullen maal 4. Waarom maal 4? Omdat we voor het getal 4 een cijfer extra nodig hebben. Ook hebben we 4 mogelijkheden met deze 3 getallen

( 1*4)+(0*2)+(0*1)= 4

( 1*4)+(0*2)+(1*1)=5

( 1*4)+(1*2)+(0*1)=6

( 1*4)+(1*2)+(1*1)=7

We nemen het getal 101 als voorbeeld. 101 krijg je door 1*4 op te tellen bij 0*2 en 1*1, wat gelijk is aan 5. Het getal 5 bestaat uit 4 en uit 1.

Het getal 111 is hetzelfde verhaal. 111 krijg je door 1*4 op te tellen bij 1*2 en 1*1, wat gelijk is aan 7. Het getal 7 bestaat uit 4, 2, en 1.

Verder dan 7 komen we niet met 3 getallen, daarom komt er nog een cijfer bij om de volgende getallen op te schrijven

1000=8

1001=9

1010=10

1011=11

1100=12

1101=13

1110=14

1111=15

Nu doen we de enen en nullen maal 8. Waarom maal 8? Omdat we voor het getal 8 een extra cijfer nodig hebben, en we 8 mogelijkheden hebben met deze 4 getallen.

(1*8)+(0*4)+(0*2)+(0*1)= 8

(1*8)+(0*4)+(0*2)+(1*1)=9

(1*8)+(0*4)+(1*2)+(0*1)=10

(1*8)+(0*4)+(1*2)+(1*1)=11

(1*8)+(1*4)+(0*2)+(0*1)=12

(1*8)+(1*4)+(0*2)+(1*1)=13

(1*8)+(1*4)+(1*2)+(0*1)=14

(1*8)+(1*4)+(1*2)+(1*1)=15

We nemen het getal 1010 als voorbeeld. 1010 krijg je door 1*8 op te tellen bij 0*4, 1*2 en 0*1, wat gelijk is aan 10. Het getal 10 bestaat uit 1*8 en 1*2.

Het getal 1111 krijgt je door 1*8, 1*4, 1*2 en 1*1 bij elkaar op te tellen, wat gelijk is aan 15. Het getal 15 bestaat uit 8, 4, 2 en 1.


Klopt dit? De reden dat we vermenigvuldigen met 1,2, 4, 8 , 16 enz, is toch dat er steeds een cijfer bij komt, . Stel je hebt 1000. dan heb je 4 getallen, en aangezien je maar met 2 cijfers telt doe je het maal 2, toch? Ik kon niet echt een andere verklaring bedenken...

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

Ik heb hier zojuist een willekeurige leraar aan zijn jasje getrokken, en die vond mijn uitleg te ingewikkeld... Ik ga er maar vanuit dat dat aan mijn uitleg ligt, en niet aan de leraar. Ik heb van hem een boek te leen gekregen met wiskunde op 1F niveau, wat gaat over de basisdingen van het rekenen. Optellen, aftrekken, hoeveel is de 3 waard in het getal 5348 enz...

Hij zegt dat ik het op dat niveau moet uitleggen, en het zo kort mogelijk moet houden...

Moet ik mijn introductie anders doen? Het hele stuk van het decimale stelsel niet uitleggen, en wat simpeler beginnen?

een vriend van mij gaf me net deze uitleg...





Systeemborden. Een schakelaar kan aan of uit. Met 1 schakelaar heb je 2 opties, als je twee schakelaars hebt, heb je er al 4. Bij 100 schakelaars heb je een paar miljoen mogelijkheden. Zei ik een paar miljoen? Ik bedoel natuurlijk 1.267.650.600.228.230.000.000.000.000.000, bij benadering.

Simpeler voorbeeld, 20 schakelaars is een miljoen mogelijkheden..

Elk getal is een schakelaar, deze kan aan of uit. Als we een één neerzetten staat de schakelaar aan. Nul betekent dat de schakelaar uit staat

"Je kan elk getal zien als een schakelaar, deze kan aan of uit. Als we een 1 neer zetten staat deze aan en met 0 staat deze uit."


"0 en 1"

"zetten we er nog een schakelaar bij, dan kan deze ook aan en uit. er zijn nu 4 mogelijkheden, ze staan allebei uit= 0, alleen de eerste staat aan=1, de tweede staat aan =2 en ze staan allebei aan=3

als beide schakelaren aan staan zet men '11' neer. De laatste optie, er staat hier dus 3."

al willen we een complexer getal neer zetten, zoals 12, zullen twee schakelaars niet genoeg zijn. Elke schakelaar die we er bij zetten, verhoogt de hoeveelheid opties per twee, dus we voegen er nog 1 bij."

nu kan de eerste aan zijn en de anderen uit of ze kunnen allemaal uit of alleen de middelste of, nou ja er zijn veel opties. 7 om precies te zijn. (voeg tabel in)

met 3 schakelaren kun je tot 7 tellen, maar we willen naar 12, nog een schakelaar er bij, dat verdubbelt onze opties alweer. Van 3 naar 7 en nu van 7 naar 15.



Eigenlijk is dit echt de basic, de basis, terug bij nul, en niet meteen instappen bij 10. Is dat nodig eigenlijk? Of kan ik wel halverwege inspringen?

Berichten: 56

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

En ik ben een blonde Havo-scholier met meer affiniteit met (kust)geschiedenis en maatschappijwetenschappen die een poging doet tot het snappen van wiskunde...
Daar heb ik veel waardering voor, vat mijn opmerking vooral niet op als kritiek op jou. Ik wens je veel succes met je werkstuk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

Oggu schreef: ma 10 dec 2012, 13:07
Je kunt niet door nul delen omdat nul geen definitie heeft. Het heeft de definitie van niks. ( voordat ik hier weer commentaar op krijg, het heeft in de wiskunde die ik ken de definitie van niks........ )

Nou, en je kunt niet iets delen door niks, want er is niks om te delen.
Wel, dit heeft 'niks' meer met wiskunde te maken.

Laten we eens kijken naar delen door 0:

Er geldt: 12/3=4 omdat 12=3*4, maw je kan een deling omzetten in een vermenigvuldiging, eens?

Stel nu eens, we kiezen de noemer 0: 4/0= ... , stel dat dit het getal a is, dus 4/0=a of 4=0*a ...

Wat is jouw conclusie?

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

Zoals een leraar van me het stelde: "Wie deelt door nul is een l*l!"

Een andere leraar formuleerde het Elfde Gebod: "Gij zult niet delen door 0!"

(dit alles terzijde opgemerkt)

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

JKZ schreef: ma 10 dec 2012, 14:19
En ik ben een blonde Havo-scholier met meer affiniteit met (kust)geschiedenis en maatschappijwetenschappen die een poging doet tot het snappen van wiskunde...

Daar heb ik veel waardering voor, vat mijn opmerking vooral niet op als kritiek op jou. Ik wens je veel succes met je werkstuk.
Het was ook niet aanvallend bedoeld, maar het was meer zo van: Ik doe mijn best het onderwerp een beetje te snappen, en soms maken jullie het nog ingewikkelder dan dat het is...
Safe schreef: ma 10 dec 2012, 15:45
Wel, dit heeft 'niks' meer met wiskunde te maken.

Laten we eens kijken naar delen door 0:

Er geldt: 12/3=4 omdat 12=3*4, maw je kan een deling omzetten in een vermenigvuldiging, eens?

Stel nu eens, we kiezen de noemer 0: 4/0= ... , stel dat dit het getal a is, dus 4/0=a of 4=0*a ...

Wat is jouw conclusie?
Dat delen door nul niet kan omdat je je de deling niet om kunt zetten naar een vermenigvuldiging?
eezacque schreef: ma 10 dec 2012, 16:26
Zoals een leraar van me het stelde: "Wie deelt door nul is een l*l!"

Een andere leraar formuleerde het Elfde Gebod: "Gij zult niet delen door 0!"

(dit alles terzijde opgemerkt)
Ahh, bedankt voor de informatie! :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

maw je kan een deling omzetten in een vermenigvuldiging, eens?
Oggu schreef: do 13 dec 2012, 14:01
Dat delen door nul niet kan omdat je je de deling niet om kunt zetten naar een vermenigvuldiging?
Er geldt: 12/3=4 omdat 12=3*4, hoe wil je dit dan omschrijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

Ja, een deling kun je omzetten in een vermenigvuldiging en andersom, behalve als het getal nul erin voorkomt, omdat:

0/5=x Als je kruislings vermenigvuldigd dan krijg je 5*x=0. X zou dan gelijk moeten zijn aan 0 . Stel nu dat je 5 wilt delen door 0 en de uitkomst is y. 5/0=y Als je dan kruislings vermenigvuldigt krijg je 5=0*y=0 en dat is onjuist.

Wat omschrijven?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

Oggu schreef: do 13 dec 2012, 14:31
Ja, een deling kun je omzetten in een vermenigvuldiging en andersom, behalve als het getal nul erin voorkomt, omdat:

0/5=x Als je kruislings vermenigvuldigd dan krijg je 5*x=0. X zou dan gelijk moeten zijn aan 0 . Stel nu dat je 5 wilt delen door 0 en de uitkomst is y. 5/0=y Als je dan kruislings vermenigvuldigt krijg je 5=0*y=0 en dat is onjuist.
Mooi, je hebt nu de breuk a/0 bekeken met a ongelijk 0.

Bekijk nu, op dezelfde manier, 0/0

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

0/0=a

0*a=0

Zo ver kom ik nog wel, maar dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

Oggu schreef: do 13 dec 2012, 16:01
0/0=a

0*a=0

Zo ver kom ik nog wel, maar dan?
Wat kan je van a zeggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

dat het gelijk is aan 0?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

Oggu schreef: do 13 dec 2012, 16:18
dat het gelijk is aan 0?


Kan het geen 4 zijn of -2, 1089, pi, -23/504 ... , zijn er getallen die niet voldoen?

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

0/0=a

0*a=0

Nee, het kan geen getal groter dan 0 zijn. Dat is hetzelfde als zeggen dat 6/2 gelijk is aan 24. je deelt twee kleine getallen en je krijgt een groter getal...

toch?

Ik probeer ergens een uitleg te vinden over de riemann-sfeer, omdat hij het heeft over 1/0=oneindig. Ik kom er alleen niet echt uit..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Profielwerkstuk: Het getal nul

0*a=0, betekent toch dat a elk getal kan zijn ... , maw 0/0 is elk (willekeurig) getal.

Is dat wat je eist van een breuk? Wat eis je wel?
Oggu schreef: di 18 dec 2012, 10:12
Ik probeer ergens een uitleg te vinden over de riemann-sfeer, omdat hij het heeft over 1/0=oneindig. Ik kom er alleen niet echt uit..
Wat beweert 'hij' precies?

Reageer