[nederlands] Gedichtvormen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 346

Gedichtvormen

Een moeder

Een moeder, zoals bekend iemand

met de mooiste gevoelens die er zijn,

loopt langzaam naar haar kind

omhet niet te laten schrikken,

pakt het voorzichtig op

omhet niet te beschadigen,

slaat dan keihard.

Een moeder

loopt langzaam naar haar kind om

het niet te laten schrikken,

pakt het voorzichtig op om

het niet te beschadigen,

slaat dan keihard.

Voor Nederlands hebben we 2 verschillende gedichtjes gehad die erg op elkaar lijken, nu moeten we de verschillen in de vorm noemen en hoe die verschillen de inhoud veranderen. Ik vind het erg lastig en hoop dat iemand mij kan helpen.

Als verschillen in de vorm heb ik dat de emjambementen zich in beide gedichten op een andere plek bevinden. Ik weet niet of er ook nog iets met de rijm is. Zou ik dat helemaal met - en v moeten doen? Of zijn er nog duidelijk verschillen in de vorm te zien...

En ik zie eigenlijk ook niet het verschil in de inhoud.

Volgens mij gaat het erover dat een moeder haar kind altijd het liefste wil beschermen maar het uiteindelijk het meeste pijn doet.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Berichten: 53

Re: Gedichtvormen

In het eerste gedicht weet je welke personen het zijn.

--> Een moeder en haar kind.

In het tweede is het veel algemener.

--> Een moeder op 1e regel is weg

--> haar kind wordt weergegeven met "het"

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gedichtvormen

In het tweede gedicht weet je ook welke personen het zijn. Het gedicht heet immers 'een moeder' en daarop haakt de eerste regel in. Bovendien staat 'haar kind' ook in gedicht 2.

Ogenschijnlijk gaat het om de eerste regel die wordt weggelaten in het tweede gedicht: 'Een moeder, zoals bekend iemand met de mooiste gevoelens die er zijn'.

Hieruit is mijn interpretatie dat gedicht 1 figuurlijk wordt bedoeld en gedicht 2 letterlijk. Met andere woorden: de moeder in gedicht 1 slaat het kind niet, maar zou in haar optiek keihard slaan als zij het kind bijvoorbeeld slechts een kleine corrigerende tik geeft, omdat zij zoveel van het kind houdt.

Gedicht 2 neem ik letterlijker waarin de moeder het kind daadwerkelijk slaat. Maar ook dit zou je figuurlijk kunnen zien. Alleen als de 2 gedichten tegen elkaar af worden gezet valt het verschil op.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Gedichtvormen

Oké bedankt!

Ik dacht ook al dat je wel wist om wie het ging, want het staat er toch wel echt in.

Maar wat is dan het verschil in de vorm? Of zijn er geen verschillen meer?

Reageer