windmolen werkt niet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 454

windmolen werkt niet

beste experts in electro ik hoop dat jullie me kunnen helpen .ik wilde namelijk met een beetje goede windmolen stroom opwekken op mijn balkon in zandvoort waar het vaak waait ik dacht de grondbeginsellen van een generator wel een beetje onder de knie te hebben maar na het te proberen levert hij maar 0.5 volt op niet echt wat ik in gedachten had dus .maar waar het fout is gegaan .ik heb allemaal spoeltjes gemaakt om een ijzeren kern van 0.2 mm draad koper en op de achterkant ook een stukje ijzer in totaal acht spoeltjes . aan de binnekant van een grote pvc buis ik dacht aan de buitenkant licht de snelheid het hoogst dus levert het het meeste op en geen vertanding nodig . in het midden zijn de wieken geplaatst met aan (zie foto )de magneten geplaatst vastgelijmt aan het uiteinde en wel N pool boven en onder en aan de andere wieken twee zuidpolen zodat de polen steeds goed wisselen de magneten zijn neodium en komen precies langs de spoelen .maar hij doet het niet naar behoren wat heb ik fout gedaan wie wil me helpen vriendelijke groet vincent
Bijlagen
BILD0866.JPG
BILD0866.JPG (112.71 KiB) 656 keer bekeken
BILD0869.JPG
BILD0869.JPG (71.04 KiB) 656 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: windmolen werkt niet

Het magnetisch circuit is niet behoorlijk gesloten.

Waarom heb je 4 wieken op 8 spoelen?

En hoe zijn de spoelen geschakeld?

Wil je a.u.b. hoofdletters, punten en komma's gebruiken volgens de algemeen geldende regels? Dat leest makkelijker.

Berichten: 454

Re: windmolen werkt niet

Beste klazon .Ik had eerst 4 spoelen op de 4 wieken zodat het door de acht spoelen een 2 fasen zou worden(eigenlijk een 4 fasen met de achterste wieken er ook nog bij).Aangezien dit het zelfde resultaat had ,dacht ik ik schakel ze allemaal maar aan melkaar.Dus is de schakeling in serie neem ik aan !,van de ene spoel naar de anderen en dan zijn de windingen precies het tegenovergestelde.Wat bedoel je overgens met gesloten circuit ?Bedoel je daar mee net zoals in een fiets dynamo of zo ,dat alles doorloopt en geen ijzer onderbreking heeft? vr groet vincent

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: windmolen werkt niet

Inderdaad, de magnetische veldlijnen moeten zoveel mogelijk door ijzer lopen, en zo kort mogelijke afstanden door lucht. Als ik de foto en je beschrijving goed interpreteer ontbreekt en een behoorlijk stuk ijzer in het magnetische pad.

Verder is me niet helemaal duidelijk hoe de spoelen onderling verbonden zijn. Kun je daar een schema van laten zien?

En hoe zijn de magneten precies gepositioneerd t.o.v. de wieken en t.o.v. de spoelen?

Berichten: 454

Re: windmolen werkt niet

hoi beste klazon Ja inderdaad het ijzer gebrek .Zou ik achter deze spoelen nog een stripje ijzer kunnen aanleggen ?Of zou dit dan ook vast moeten zitten aan de spoel ijzer ?Ik heb hier een schema getekent,hoop dat je er uit komt .Ik vraag me af of ik deze uitvoering nog rendabel zou kunnen maken, of dat ik beter twee strippen ijzer kan omvormen tot een soort dynamo spoel vr groet vincent

Berichten: 454

Re: windmolen werkt niet

vincentcius_CF schreef: do 06 dec 2012, 22:45
hoi beste klazon Ja inderdaad het ijzer gebrek .Zou ik achter deze spoelen nog een stripje ijzer kunnen aanleggen ?Of zou dit dan ook vast moeten zitten aan de spoel ijzer ?Ik heb hier een schema getekent,hoop dat je er uit komt .Ik vraag me af of ik deze uitvoering nog rendabel zou kunnen maken, of dat ik beter twee strippen ijzer kan omvormen tot een soort dynamo spoel vr groet vincent
Bijlagen
BILD0872.JPG
BILD0872.JPG (88.08 KiB) 665 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: windmolen werkt niet

Nu zie ik nog een fout. Je hebt steeds 8 spoelen in serie staan. Dat is op zich niet verkeerd, maar de positionering van de magneten is wel fout. B.v., spoel 1 en spoel 3 zijn in dezelfde richting gewikkeld. Maar als voor spoel 1 een noordpool passeert dan passeert voor spoel 3 op hetzelfde moment een zuidpool. Die twee spoelen staan elkaar dus lekker tegen te werken.

Je kunt beter met 8 wieken werken, en dan om en om met een noordpool en een zuidpool. Op het moment dat er voor de rechtsgewikkelde spoelen een noordpool passeert, dan passeert voor de linksgewikkelde spoelen een zuidpool. De spoelen werken dan allemaal in dezelfde richting en hun spanningen zullen dan optellen.

Berichten: 454

Re: windmolen werkt niet

oke thanks ik ga dit even bestuderen hoor.In de eerste plaats was het ook de bedoeling om 4 spoelen te gebruiken .Klopt de magneetisering dan eigenlijk wel? ik had daarna alle spoelen na mijn bedroevende resultaat eigenlijk aan elkaar gekoppeld .In den hoop meer spanning te creeren .Maar dit was dus een beetje ondoordacht,ik was er ook even van aan het balen hoor.Heeft het trouwens nog nut om er een ijzeren strip achter te bouwen zodat het circuit doorlopend is ? Ingewikkeld hoor al die spoelen ha ha.Is het trouwens zo dat iedere uitgang van de spoel ,een noordpool en een zuidpool vormt?Ik heb het nog niet helemaal door hoor van tegenover linksdraaiend en rechtsdraaiend ten op zichte van de magneet .Dat is lastig.Want! als je een dynamo uit elkaar haald .Dan is het gewoon een spoel .En zit alleen het ijzer om en om (lamellen).Maar ben daarom blij dat ik hier wat kan leren .Ik ga bestuderen .vr groet vincent .overgens pas op voor links draaiend sneeuw en rechtsdraaiend sneeuw het is allerbij erg glad ,en als je dan valt is er zo en zo veel spanning . ha ha wees voorzichtig gr vin

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: windmolen werkt niet

vincentcius_CF schreef: vr 07 dec 2012, 02:35
....als je een dynamo uit elkaar haald .Dan is het gewoon een spoel .En zit alleen het ijzer om en om (lamellen).
En tussen die lamellen draait een magneet. Daarop zijn de noord- en zuidpolen zo geplaatst dat het magneetveld door de spoel de ene keer de ene kant op loopt, en de andere keer de andere kant.

In jouw geval, waar je meerdere spoelen in serie schakelt, moet je er voor zorgen dat alle magneten in de spoel waar ze op dat moment passeren, de stroom dezelfde kant op willen 'duwen'.

Dus als de noordpolen langs een rechts gewikkelde spoel lopen, dan moeten de zuidpolen langs een links gewikkelde spoel lopen. En dan liefst voor elke spoel een magneet.

Zoals je het nu hebt gebouwd loopt er langs 4 spoelen een magneet en de andere 4 spoelen vormen alleen maar een weerstand die in de weg zit.

Een ijzeren strip die langs de achterkant van de spoelen loopt zal ongetwijfeld helpen om het magneetcircuit te sluiten. Ik neem aan dat de wieken ook van ijzer zijn, anders heeeft het allemaal weinig zin.

Berichten: 454

Re: windmolen werkt niet

hoi klazon .Ik heb gekeken en de 8 spoelen komen inderdaad niet goed overheen met de 4 wieken .Dat is nu wel duidelijk .Een ander verhaal is nu de wieken.Ik heb deze van aluminium gemaakt in verband met gewichtsbespaaring,maar hier zit dus ook iets niet goed.De wieken van vier naar 8 wieken is niet zo n probleem ,ik zou hier 4 kleine dunne wieken tussen kunnen zetten. het gaat immers alleen maar om de magneten die langs de spoelen lopen .(De wieken van ijzer) Het ijzer zal dan zeker moeten lopen van magneet naar magneet, zodat het dan ook een gesloten circuit word neem ik aan ?Ik zou dit eventueel ook op kunnen lossen door een soort geraamte te kunnen maken van ijzer.Zou dit allen zo n beetje de oplossing zijn ? vriendelijke groet vincent

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: windmolen werkt niet

Vincentcius, als antwoord op je PB:

Als de magneten afwisselend met de noord- en de zuidpool naar buiten staan, en als er steeds tegelijkertijd voor elke spoel een magneet passeert, dan moet de spoelen afwisselend linksom en rechtsom gewikkeld worden om in de hele keten steeds de stroom in dezelfde richting te krijgen. als de magneten dan een spoel opgeschoven zijn herhaalt het hele spel zich weer, maar dan met de stroom in de andere richting.

Ik had dit in mijn vorige bericht ook al uitgelegd, maar kennelijk is dat verhaal nog niet helemaal overgekomen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: windmolen werkt niet

Hier nog een suggestie om de constructie aan te passen:

Afbeelding

Grijs is de plastic buis.

Daarbinnen in rood een ijzeren ring.

Op de ring zitten ijzeren nokken. Om die nokken zitten de spoelen (niet getekend)

In blauw de wieken. Rond de uiteinden van de wieken zit een tweede ijzeren ring die met de wieken meedraait.

Op die draaiende ring de magneetjes (zwart)

Door de ijzeren ringen bereik je dat de magnetische veldlijnen zoveel mogelijk door ijzer lopen.

Door de binnenring is het aantal magneetjes niet gebonden aan het aantal wieken. Je kunt dus naar wens ook 3 of 5 of 6 wieken plaatsen. En de wieken hoeven dan niet van ijzer te zijn.

Berichten: 454

Re: windmolen werkt niet

hoi klazon bedankt voor de mooi uitgewerkte construtie .Aan die binneste ring had ik ook gedacht alleen niet van ijzer, wist nog niet dat dat ook van invloed had .Ik heb alleen besloten om van de spoelen af te zien ,en het principe van de fiets dynamo over te nemen .Omdat ik daar een hoger rendement van verwacht en ik al zeker weet dat het werkt ,omdat ik dat al es gemaakt heb.Een ander probleem dat ik nog moet oplossen is, en dan ben ik er wel hoor.Dat toen ik de molen uitprobeerde hij super goed draaide.Alleen toen de magneten van de vier wieken weerstand opwekte hij het niet meer zo goed deed .Ik wilde dit oplossen met een soort centrifugaal koppelling, zodat i een lage start koppel zou krijgt maar bij hoge toeren energie op levert .Alleen mijn grootste dilemma werd dus dat al het ijzer door en door zou moeten lopen dank zei jouw tip..Ik was eerst van plan dit te doen met acht ijzeren staafjes die doormiddel van veertjes met de rondvliegende kracht meer en meer voor de spoelen komen .Maar ik denk dat ik toch maar voor die ring ga dat is rendementvoller .En dan op de ring iets maak waardoor de magneten pas bij de spoelen kunnen komen bij een x aantal toeren toeren .Voorloopig dus nog een hoop werk , en denkwerk maar ik denk dat dit wel mogelijk is .Je bent de eerste die het hoort als hij klaar is , zal dan wel even fotootje van maken .In ieder geval super bedankt voor alle adviezen .vr groet vincent

Reageer