[scheikunde] Definitie van een sterke base.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Definitie van een sterke base.

Ik weet enerzijds dat een base een stof is die als 't in water komt, splitst in een metaal-ion en een zuurrest.

Nu bij het volgend boek verandert dat opeens en wordt het "een deeltje die een proton opneemt"

Nu kom ik in dat 2de boek het volgende tegen " NaOH is een sterke base"

Ok volgens de eerste definitie klopt dat, maar volgens de echte definitie die een uitbreiding is op de eerste klopt dit niet, want NaOH is geen deeltje die een proton opneemt, dus hoe kan het nu een sterke base zijn.

Wanneer het oplost in water hebben we Na-ion en OH- ion die OH-ion is dan wel een base, want het is "een deeltje die een proton opneemt". Maar NaOH is absoluut geen deeltje die een proton opneemt!

Ik kom echt gek van zelfstudie, want dan kom ik altijd van die frustrerende dingen tegen

die elkaar tegenspreken. Heeft iemand ook raad om zoiets op te lossen? Ik gebruik het Chemie 6 plus boek van Pelckmans, maar ik weet niet of die nu echt geschikt is voor zelfstudie, want ik kom lettterlijk vast te zitten elke keer ik een bladzijde omsla!

Dank bij voorbaat! :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Definitie van een sterke base.

Het heeft ermee te maken van welke zuur/base -theorie je uitgaat. Die van Arrhenius of de modernere Bronsted theorie.

Volgens Arrhenius is NaOH een base omdat het in water OH-ionen levert.

Volgens Bronsted is NaOH een zout, een verbinding tussen een metaal en een niet-metaal, en is het OH- ion de base, een deeltje dat een H+kan opnemen.

Google eens op beide namen.

Het lijkt me verder het beste dat je een lesmethode kiest die aansluit bij de exameneisen.

Reageer