[wiskunde] Limiet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 92

Limiet

Zou iemand voor mij deze limiet kunnen oplossen? Ik geraak er niet uit:

lim [sqrt(x²+ax) - x]

x -> -∞

Alvast bedankt!

(PS. de uitkomst zou +∞ moeten zijn)

Berichten: 555

Re: Limiet

Je weet dat x^2 veel vlugger positief wordt dan ax. Dus kan je zeggen dat x^2+ax -> [oneindig] als x->- [oneindig]

De wortel veranderd daar niets aan en -x wordt + [oneindig] .

Je vindt dus [oneindig] + [oneindig] = [oneindig] .

Dat is hoe ik het intuitief bekijk.

Re: Limiet

JorisL schreef: vr 07 dec 2012, 16:43
Je weet dat x^2 veel vlugger positief wordt dan ax. Dus kan je zeggen dat x^2+ax -> [oneindig] als x->- [oneindig]

De wortel veranderd daar niets aan en -x wordt + [oneindig] .


Da's wel erg losjes geredeneerd, het is netter om een factor x^2 buiten de wortel te halen als -x, dan krijg je een product waarvan de ene factor een eindige limiet heeft en de andere factor naar oneindig loopt...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limiet

Vermenigvuldig met wortel(...) + x ...

Als je vermenigvuldigt met 'iets' moet je er ook weer ...

Waarom zou je dit eigenlijk willen?

Berichten: 56

Re: Limiet

JorisL had ook kunnen zeggen: teken de grafiek van + ax maar eens: parabool, gaat zowel links als rechtnaar oneindig.

De limiet is interessanter voor x naar plus oneindig. Ik krijg er a/2 uit.

Maak gebruik van deze eigenschap: Voor p<<1 sqrt(1+p) = 1 + p/2 + hogere machten van p

sqrt(x2+ax) - x = x.(sqrt(1+a/x)-1) = x.(1 + a/(2x)) + H - 1)

waarbij H staat voor hogeremachtstermen van 1/x die voor grote x verdwijnen.

Berichten: 56

Re: Limiet

In de eerst regel +ax moet natuurlijk zijn x2+ax

Re: Limiet

JKZ schreef: vr 07 dec 2012, 20:18
JorisL had ook kunnen zeggen: teken de grafiek van + ax maar eens: parabool, gaat zowel links als rechtnaar oneindig.
Natuurlijk kun je een grafiek tekenen, maar da's ook een hoop werk om het netjes te doen...

De limiet is interessanter voor x naar plus oneindig. Ik krijg er a/2 uit.

Maak gebruik van deze eigenschap: Voor p<<1 sqrt(1+p) = 1 + p/2 + hogere machten van p

sqrt(x2+ax) - x = x.(sqrt(1+a/x)-1) = x.(1 + a/(2x)) + H - 1)

waarbij H staat voor hogeremachtstermen van 1/x die voor grote x verdwijnen.
Alternatief: vermenigvuldig met (sqrt(x^2+ax)+x)/(sqrt(x^2+ax)+x) en deel in teller en noemer x uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limiet

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limiet

eezacque schreef: vr 07 dec 2012, 22:58
Alternatief: vermenigvuldig met (sqrt(x^2+ax)+x)/(sqrt(x^2+ax)+x) en deel in teller en noemer x uit.


Ik meen toch echt dat dit de hint in mijn post was, alleen nu is mijn vraag daarover alweer beantwoord.

Re: Limiet

Safe schreef: vr 07 dec 2012, 23:35
Ik meen toch echt dat dit de hint in mijn post was, alleen nu is mijn vraag daarover alweer beantwoord.


Dat was voor mij even te cryptisch geformuleerd; het was niet mijn bedoeling het gras voor je voeten weg te maaien...

Berichten: 56

Re: Limiet

Natuurlijk kun je een grafiek tekenen, maar da's ook een hoop werk om het netjes te doen...


Je hebt gelijk. Ik bedoelde natuurlijk: realiseer je hoe die grafiek eruit zal zien, ervan uitgaande dat Jones wist dat zoiets een parabool oplevert. Als hij dat niet wist, was dat inderdaad een hoop werk (maar wel leerzaam, maar daar gaat het nu niet om).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limiet

Ok, niemand (behalve JorisL) heeft er aan gedacht eens -10, -100, -1000 in te vullen (ik hoop dat dit niet cryptisch is) ... ,

Hoe schrijf je het 'netjes' op (dit zal wel cryptisch zijn) ...

Stel eens x=-y in deze limiet

Opm: Algemeen: als je een vorm hebt met een vierkantswortel als term is het verstandig om aan de formule (a-b)(a+b)= ... , te denken (waarom eigenlijk?)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Limiet

Opmerking moderator

Onnodige en off-topic reacties zijn verwijderd. Laten we bij de zaak blijven en nu maar even wachten tot er een reactie komt van TS vooraleer we verder discussiëren over de formulatie van de aangereikte tips omtrent de opgave.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer