Welk type liggers te gebruiken?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Welk type liggers te gebruiken?

Hallo,

Ik wil een afdak bouwen tegen een bestaande loods, het afdak moet wel volledig zelfdragend zijn, het is dus niet bevestigd aan de loods.

Is volgende constructie haalbaar?

Welke profielen zijn aan te raden voor

- de blauwe kolonnen

- de groene liggers (met aan beide zijden oversteek)

- de oranje dwarsverbindingen

Hier heb ik een tekening gemaakt, enkel de staalconstructie is getekend. (dus de houten dwarsliggers staan er niet op) Dakbedekking wordt metalen profielplaat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Welk type liggers te gebruiken?

Je zou een analyse moeten doen van (voornamelijk) windlast en eigengewicht. gezien je materiaalkeuze zal dat eigengewicht best meevallen. Zonder grootte-orde van de belastingen is het echter moeilijk om iets concreet te zeggen, maar wat ik me afvroeg, op het zicht: waarom plaats je je kolommen niet verder uiteen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Welk type liggers te gebruiken?

In hoeverre kan je de bestaande wand gebruiken als verankering?

edit: helemaal niet dus zie ik (even over gelezen)

Die 3m oversteek vind ik nogal aan de ruime kant... is dit noodzakelijk?

Jouw kolommen staan ook niet optimaal, waarom niet de eerste helemaal tegen de wand?

Het zwaartepunt van de gehele constructie ligt nu maar nipt tussen jouw steunpunten...

De manier waarop je je afschot bewerkstelligt lijkt mij ook eigenaardig... Waarom die liggers niet onder hoek plaatsen?

Ik mis ook dwarsverbindingen op de uiteinden (helemaal boven- en onderaan).

Berichten: 3

Re: Welk type liggers te gebruiken?

Wind en sneeuw zijn de voornaamste belastingen.

De kolommen wil ik op afstand houden van de loods, om tijdens graafwerken, de funderingen van de loods niet te moeten blootleggen. En aan de andere kant is de oversteek nodig omdat ik anders teveel ruimte verlies (is een doorgang voor voertuigen).

Berichten: 3

Re: Welk type liggers te gebruiken?

king nero schreef: zo 09 dec 2012, 15:44
In hoeverre kan je de bestaande wand gebruiken als verankering?

edit: helemaal niet dus zie ik (even over gelezen)

Die 3m oversteek vind ik nogal aan de ruime kant... is dit noodzakelijk?

Jouw kolommen staan ook niet optimaal, waarom niet de eerste helemaal tegen de wand?

Het zwaartepunt van de gehele constructie ligt nu maar nipt tussen jouw steunpunten...

De manier waarop je je afschot bewerkstelligt lijkt mij ook eigenaardig... Waarom die liggers niet onder hoek plaatsen?

Ik mis ook dwarsverbindingen op de uiteinden (helemaal boven- en onderaan).
Inderdaad, liggers onder hoek plaatsen voor de helling is logischer. Maar dit zal nagenoeg geen invloed hebben op de belasting veronderstel ik ?

Verankering aan de loods doe ik liever niet, maar ik heb toch als voordeel dat 1 kant winddicht is lijkt me?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Welk type liggers te gebruiken?

De kolommen wil ik op afstand houden van de loods, om tijdens graafwerken, de funderingen van de loods niet te moeten blootleggen.
Die fundering is een (gewapende) doorlopende balk, normaalgezien, dus die lokaal blootleggen kan niet zoveel kwaad... Nú zou een goed moment zijn om iemand met verstand (en een licentie) aan te spreken. Je wilt zelf niet beginnen aan een fundering die mogelijks een moment moet opnemen (ik ook niet, ten andere). Die persoon kan je ook door de mogelijke aanvragen (ruimtelijke ordening, bouwvergunning) loodsen (indien je in belgie woont, in NL waarschijnlijk gelijkaardig).
Inderdaad, liggers onder hoek plaatsen voor de helling is logischer. Maar dit zal nagenoeg geen invloed hebben op de belasting veronderstel ik ?
Niet op de belasting, wel op de verbindingen.
Verankering aan de loods doe ik liever niet, maar ik heb toch als voordeel dat 1 kant winddicht is lijkt me?
Op zich geen probleem, maar dat is dan ook zowat het enige voordeel, als het al een voordeel is.

Berichten: 232

Re: Welk type liggers te gebruiken?

TomC schreef: zo 09 dec 2012, 15:52
Wind en sneeuw zijn de voornaamste belastingen.

De kolommen wil ik op afstand houden van de loods, om tijdens graafwerken, de funderingen van de loods niet te moeten blootleggen. En aan de andere kant is de oversteek nodig omdat ik anders teveel ruimte verlies (is een doorgang voor voertuigen).
Je zegt wel mooi dat wind en sneeuw de voornaamste belastingen zijn, maar ik zie dat je praat over een doorgang van voertuigen. Rekening gehouden met aanrijbelasting?

Wat king nero aanhaalt is de vraag hoe stabiliteit gerealiseerd wordt, portaalwerking (moment in de knopen kolom-ligger) of inklemming in de fundering? In dat geval: ken de bodemgesteldheid, kun je daar een voldoende moment opnemen?

Het overstek van 3 meter is op te lossen zolang je maar voldoende constructiehoogte rekent. Je zou bijvoorbeeld de kolommen wat kunnen laten doorlopen en middels een schoor het overstek kunnen ophangen:
luifel.PNG
luifel.PNG (19.33 KiB) 599 keer bekeken

Berichten: 232

Re: Welk type liggers te gebruiken?

Als aanvulling op de aanrijd belasting:

NEN-EN-1991-1-7 art. 4.3.1

Rekening houden met statische horizontale last op een van je kolommen van 150kN (=15.000kg!) en in Nederland moet je zelfs rekening houden met 200kN. Hierbij ben ik er vanuit gegaan dat er vrachtwagens rondrijden i.v.m. de loodsdeur die je tekent in je 3D afbeelding.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Welk type liggers te gebruiken?

Ik zou in ieder geval de eerste kolom zo dicht mogelijk bij de wand plaatsen, de reden om dit niet te doen is geen valabele reden in mijn ogen.

Mits schoring kun je die oversteek inderdaad oplossen, maar je zit dan nog met bijna de helft van de totale lengte als oversteek. indien je de kolommen op 2.5m (op een dak van 7m!) uit elkaar plaatst, zal dit er nogal "raar" uitzien.

Mijn advies: herbekijken of laten herbekijken.

edit: in verband met die aanrijbelasting kun je ook "halvemetertjes" planten rond die kolommen (eender welk stuk ijzer op een grondplaat die die belasting aankan, je moet dan enkel je fundering wat groter nemen maar de profielen kunnen beduidend lichter)

Reageer