Condensator vraag

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Condensator vraag

Ik zit met een kracht bron die een maximum levert van 0,7 Ampère op 400V en gepulst wordt op 2kHz.

Om de pieken een beetje te effenen, wat voor type condensator kan ik het best gebruiken? Er zijn redelijk wat types. Het gaat hier om een kamertemperatuur situatie, normale druk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Condensator vraag

400 volt gelijk- of rimpelspanning naar ik aanneem. Dan zou ik aan een 450 volt elektrolytische condensator (elco) van behoorlijke capaciteit (4700µF of hoger) denken. Let er op dat deze dingen een plus en min pool hebben, verkeerd om aansluiten is vaarwel elco.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Condensator vraag

Bedankt Michel.

Ik heb te maken met wisselspanning uit speakerdraden van een audio versterker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Condensator vraag

Een wisselspaning van 400 volt 0,7 ampère uit een audioversterker. Is dat zo'n oude PA hoogspanningsversterker?

Waarom zou je in vredesnaam een wisselspanning willen afvlakken? Ga je het eerst gelijkrichten?

Kan je uitleggen wat je doel is? Misschien kan ik dan een zinniger antwoord geven, want zo kan ik er weinig mee.

Berichten: 12.262

Re: Condensator vraag

Wat meer info lijkt me inderdaad wel nuttig.

2 kHz is toch wel een redelijke frequentie, waarbij standaard 'bekerelcos' bedoeld voor het afvlakken van gelijkgerichte netspanning (100/120Hz) soms niet helemaal volstaan.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Condensator vraag

Nou ik zag iemand op internet die de stroom uit een audio versterker gebruikte om lampen te laten branden. Tussen de lampen en de voedende kabels zat een 0,15 uF condensator. Een gedeelte van deze situatie ben ik aan het reproduceren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Condensator vraag

Zat die condensator in serie met de lampen? En wat was daar de bedoeling van?

Gaat het om gloeilampen? Daarvoor hoef je niks af te vlakken. Die doen het uitstekend op 20kHz, en op 1MHz ook nog wel.

Afvlakken van wisselspanning is sowieso een slecht plan.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Condensator vraag

Bedankt voor jullie antwoorden.

In zijn voorbeeld ging het om LEDjes en een gloeilamp in parallel met de condensator.

Mijn excuus dat ik alles zo gefragmenteerd vraag. Ik ben bezig met een experiment. Zeer binnenkort zal ik alles in detail posten op dit forum.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Condensator vraag

Benjamin515 schreef: di 11 dec 2012, 13:24
Zeer binnenkort zal ik alles in detail posten op dit forum.
Dat lijkt me een strak plan. Ik ben eigenlijk nooit zo blij als iemand naar informatie hengelt zonder opening van zaken te geven over waar hij nou eigenlijk mee bezig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Condensator vraag

klazon schreef: di 11 dec 2012, 13:41
Dat lijkt me een strak plan. Ik ben eigenlijk nooit zo blij als iemand naar informatie hengelt zonder opening van zaken te geven over waar hij nou eigenlijk mee bezig is.


Klopt. Maar ik heb het wel een keer geprobeerd. Alleen omdat het onderwerp sterk begon af te wijken koos ik er voor om alles in het vervolg gefragmenteerd te vragen. Ik kan je met zekerheid zeggen dat ik niet zomaar aan het hengelen ben en ik waardeer jullie hulp zeer zeker.

Berichten: 12.262

Re: Condensator vraag

klazon schreef: di 11 dec 2012, 11:36
Gaat het om gloeilampen? Daarvoor hoef je niks af te vlakken. Die doen het uitstekend op 20kHz, en op 1MHz ook nog wel.
Da's waar, heb ze wel eens als dummyload gebruikt op een paar honderd megahertz ;)

Beetje jammer dat de weerstand koud zoveel lager is dan warm, maar voor het testen van 100% mishandel-bestendige eindtrappen kan het best.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Condensator vraag

Dus voor LED lampen is afvlakken wel wenselijk?

Berichten: 12.262

Re: Condensator vraag

Dat sowieso, en daarnaast is stroombeperking noodzakelijk om te voorkomen dat het ding doorbrandt.

Overigens kun je wel 2 leds anti-paralel aansluiten op wisselspanning via een geschikte weerstand. Deze zullen dan om de beurt branden, maar als de frequentie hoog genoeg is lijkt het alsof ze beide continu verlicht zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Condensator vraag

Benjamin515 schreef: wo 12 dec 2012, 10:01
Dus voor LED lampen is afvlakken wel wenselijk?
Wat bedoel je met ledlampen? Denk je dan aan gewone leds, of aan ledlampen die rechtstreeks op de netspanning kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Condensator vraag

Ja LED lampen die rechtstreeks op netspanning kunnen.

Reageer