Filters voor telescoop?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 12

Filters voor telescoop?

Hallo,

Als beginnend hobbyist ben ik opzoek naar een setje filters die mij kunnen helpen bij het beter zichtbaar maken van de dingen die er te zien zijn aan de hemel. Nu ben ik al een tijd aan het zoeken op internet naar 3 á 4 verschillende filters die de volgende eigenschappen hebben:

Filter 1: Speciaal voor planeten

Filter 2/3: Voor Deepskyobjecten (dus OIII en/of UHC??)

Filter 4: Filterd lichtvervuiling en is voor algemeen gebruik (ik woon vrijwel midden in de Randstad)

* Kan iemand mij adviseren over deze filters? Wat zijn de beste opties (ook qua prijs/kwaliteit-verhouding). Ik heb begrepen dat sommige filters pas effectief zijn vanaf een bepaalde spiegel/lens grootte dus zet het er maar even bij, ik heb een 200mm van GSO.

Daarnaast zit ik nog met een aantal losse vragen waar ik niet zo makkelijk antwoord op kan vinden dus hoop ik dat iemand hier wellicht wat duidelijkheid over kan schetsen.

* Zelf zat ik te denken aan een Baader Moon&Skyglow voor planeten en een UHC Lumicon voor Deepsky, maar toen kwam ik ineens filters tegen die lichtvervuiling filteren en die vrijwel dezelfde effecten hebben als dat de UHC hebben, klopt dit?

* Mis ik een boel door alleen voor een UHC te kiezen en voorlopig nog geen OIII?

* Als ik over een tijdje wil beginnen met fotografie, zijn deze filters daar dan nog geschikt voor? Of hangt dit er vanaf voor welk soort apparaat ik kies (digitale camera of CCD)?

Groeten,

R.J.

Reageer