remmen op ijs, door het koelen van het "glij-oppervlakte"

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 37

remmen op ijs, door het koelen van het "glij-oppervlakte"

Hoi,

Voor school zijn wij onderzoek aan het doen naar het voortbewegen van een massa op ijs.

Voortbewegen moet wel lukken... nu remmen het remmen nog :mrgreen: :

Als de druk op het ijs te klein is om de toplaag te laten smelten, dan is ijs "niet" glad.
  • Heeft iemand misschien een idee hoe "niet glad" het ijs dan is of hoe ik hier achter kan komen?
De rem-weerstand zou gecreëerd worden door het (super) koelen van de glij ijzers. Ik heb het hier over stalen ijzers, omdat deze snel te koelen zijn. De weerstand van materialen die wel "gewoon" Glijden hebben we overigens wel.

Uiteraard gaan wij hier ook rekening houden met frictie warmte; het mogelijk beschadigen van het glij oppervlak; enzo.

M.v.g.

Koen.

Re: remmen op ijs, door het koelen van het "glij-oppervlakte"

Kijk 'ns bij welke druk die toplaag smelt? Je zou als maat voor gladheid kunnen nemen de afstand die een slim gekozen voorwerp aflegt als je het een slim gekozen zet geeft?

Berichten: 12.262

Re: remmen op ijs, door het koelen van het "glij-oppervlakte"

Ik denk dat de druk inderdaad het probleem is. De temperatuur waarbij ijs smelt is afhankelijk van de druk, en lager naarmate je dr druk verhoogt. Iemand op schaatsen ondervind heel weinig weerstand omdat het water direct onder de schaatsbladen smelt als gevolg van de druk (1 persoon op 2 oppervlakjes van zeg 20cm x 1mm).

Het lijkt me niet realistisch schaatsen zo ver te koelen dat het water ook onder die druk niet meer wil smelten, tenzij je aan de gang gaat met vloeibare stikstof oid.
Victory through technology

Reageer