[scheikunde] pH van ijzernitraat-oplossing berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17

pH van ijzernitraat-oplossing berekenen

Ik werk aan de volgende opgave:

Bereken de H3O+-concentratie en de pH van een 0,023 M Fe(NO3)3-oplossing. (Ka (Fe2+) = 3,2 · 10-10)

Ik heb geen idee hoe ik aan deze berekening moet beginnen. Als ik de reactievergelijking maak, kom ik al snel in de knoop, onder meer omdat ik niet snap waarom de Ka-waarde van Fe2+ wordt gegeven. Als er drie nitraat groepen aan die ijzer ion vastzitten, dan moet het toch Fe3+ zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: pH van ijzernitraat-oplossing berekenen

Ga eens uit van ijzer(II)nitraat en kijk eens of je er dan wel uit komt. Dat de formule voor ijzer(III)nitraat wordt gegeven is waarschijnlijk een fout in de vraagstelling.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: pH van ijzernitraat-oplossing berekenen

Okee, maar het volgende punt waar ik mee zit, is dat ik niet zo goed weet wat er met het water gebeurt. Voor mij is het moeilijke dat het niet een standaard HA + H2O → A- + H3O+ is. Ik weet niet wat ik ermee aanmoet. Ik heb een reactievergelijking bedacht, maar ik weet niet of het goed gaat. Het ziet er niet logisch uit.

Fe(NO3)2 + 2H2O → Fe2+ + 2NO3- + H3O+ + OH-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: pH van ijzernitraat-oplossing berekenen

Wat je moet weten is dat sommige metaalionen, waaronder die van ijzer, in water aanwezig zijn als een complex waarbij de ionen omringd zijn door H2O

Zo'n complex heeft algemene vergelijking M(H2O)xn+[/chem], waarbij:

M het metaal

x het aantal watermoleculen dat zo'n metaalion omringt (vaak 6)

n+ de lading van het metaalion

Met deze informatie moet je in Binas of een ander tabellenboek kunnen terugvinden hoe zo'n complex als zuur reageert. De betreffende complexen staan namelijk in de tabel met zuur/base-paren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: pH van ijzernitraat-oplossing berekenen

Bedankt! Dit wist ik niet, of het is me compleet ontgaan. Ik denk dat ik nu wel verder kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: pH van ijzernitraat-oplossing berekenen

mathfreak schreef: di 11 dec 2012, 20:26
Dat de formule voor ijzer(III)nitraat wordt gegeven is waarschijnlijk een fout in de vraagstelling.
Ik geloof niet dat het een fout was. Op de volgende bladzijde wordt namelijk de Ka van Fe3+ gegeven (= 6,3 · 10-3) voor het derde deel van de som zie ik nu. Ik heb de opgave weten uit te werken, maar dit snap ik even niet.

Reageer