[wiskunde] Limiet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Limiet

Zou iemand mij kunnen helpen, door dit limiet op te lossen?

lim (√(9x+1))/(√(x+1))

x->∞

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limiet

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst. Verder zijn wij geen huiswerkmachine. Wat heb je dus zelf al geprobeerd?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Limiet

Breng eerst alles onder 1 wortelteken

Berichten: 3

Re: Limiet

Ah oke, bedankt voor het verplaatsen. Zelf heb ik geprobeerd l'Hôpital toe te passen, aangezien we daar momenteel mee bezig zijn, maar bij deze opgave kom ik daar niet verder mee. Als het op dit forum niet de bedoeling is om directe antwoorden op vragen te geven, zou iemand mij dan een hint kunnen geven als in een bepaalde techniek/ formule op dit limiet mee op te lossen?
aadkr schreef: di 11 dec 2012, 20:52
Breng eerst alles onder 1 wortelteken


Bedankt! Ik denk dat ik wat te moeilijk zat te denken haha. Het antwoord is dus 3 :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Limiet

Hoe kom je aan dat antwoord

Geef als je wilt je berekening

Berichten: 3

Re: Limiet

Laat maar, ik zie dat ik nu te simpel zat te denken en dus dacht dat (9x+1)/(x+1) gelijk was aan 9...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limiet

Waarom zou die limiet niet 9 zijn? Let wel: de limiet is 9, niet de breuk uiteraard ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limiet

Deel onder het wortelteken t en n door x ...

Berichten: 7.068

Re: Limiet

Een andere optie is om de breuk te herschrijven:
\(\lim_{x \rightarrow \infty} \sqrt{\frac{9 x + 1}{x + 1}} = \lim_{x \rightarrow \infty} \sqrt{\frac{9 x + 9 - 8}{x + 1}} = \lim_{x \rightarrow \infty} \sqrt{\frac{9 (x + 1) - 8}{x + 1}}= \lim_{x \rightarrow \infty} \sqrt{\frac{9 (x + 1)}{x+1} - \frac{8}{x + 1}}}= \lim_{x \rightarrow \infty} \sqrt{9 - \frac{8}{x + 1}}\)
Nu heb je nog maar op een plaats een x en is de limiet simpel te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limiet

Opmerking moderator

En laten we nu maar eens wachten op TS.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer