Integreren - Algemene vraag

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Integreren - Algemene vraag

Op dit moment druk bezig met integreren. Dit gaat allemaal prima en is veel herhalingsstof.

Ik kom alleen niet uit deze en soortgelijke functies:

g(x) = 60 + 8sin(1/6pi(2x-3))

het vetgedrukte onderdeel zit ik mee. Ik heb de functie eerst uitgeschreven: 8sin((1/3pi x) - 1/2pi ) Hoe zit dat verder met integreren? Hoe kun je die 1/3pi corrigeren voor de functie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Integreren - Algemene vraag

\(\sin(\alpha -\beta)=\sin \alpha \cdot \cos \beta -\cos \alpha \cdot \sin \beta \)

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Integreren - Algemene vraag

sin(x-pi/2) is ook gelijk aan - cos(x), maar dat is natuurlij alleen in deze oefening bruikbaar.

En je kan altijd substitutie uitvoeren. Stel t=1/3pi x.

Bij die substitutie ook wel dt berekenen in functie van dx, dus beide leden afleiden naar t en naar x respectievelijk, daarna dx vervangen door wat je vond voor dt.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 10

Re: Integreren - Algemene vraag

Bedankt voor het antwoorden. Heb het nogmaals geprobeerd maar het lukt nog niet helemaal.

De vraag is dat je het aantal geboorten tussen 1 januari en 1 juli moet bepalen. De functie g(t) = 60 + 8sin(1/6pi(2t-3)) moet je primitiveren en dan de bepaalde integraal uitrekenen met t in maanden.

Heb de subtitutie uitgevoerd, maar kom zelf op een andere waarde uit dan het antwoordmodel. Juiste antwoord moet zijn 360.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Integreren - Algemene vraag

Ik kom ook op een andere waarde uit

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Integreren - Algemene vraag

\(g(x)=60+8\cdot \sin \left( \frac{\pi x}{3} -\frac{\pi}{2} \right) \)
Als je dit bepaald integreerd , dan komt er inderdaad 360 uit

Berichten: 10

Re: Integreren - Algemene vraag

Wat is daar dan precies anders aan?

Uiteindelijk kwam ik op deze functie uit : G(t) = 60t - 24/pi cos (1/3 pi t - 0,5 pi)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Integreren - Algemene vraag

\(\sin \left( \frac{\pi x}{3}- \frac{\pi}{2} \right)=-\cos \left( \frac{\pi x}{3} \right) \)

Berichten: 2

Re: Integreren - Algemene vraag

\(8\sin(\frac{\pi}{6}(2x-3)) = 8\sin(\frac{\pi x}{3} - \frac{\pi}{2}) = -8\cos(\frac{\pi x}{3})\)
Verder kun je voor
\(\cos(\frac{\pi x}{3})\)
substitutie toepassen: neem
\(t=\frac{\pi x}{3}\)
, dan is
\(\frac{dt}{dx} = \frac{\pi}{3}\)
en dus
\(dt = \frac{\pi}{3} dx\)
. Vervang je integraal met deze
\(t\)
en
\(dt\)
en dan rolt het er zo uit. Hierbij moeten bij bepaalde integralen (dus met een gegeven begin- en eindpunt) natuurlijk wel de grenzen aangepast worden.

Waar de oorspronkelijke integraal over [0,6] werkt (aannemend dat we 1 januari als nul nemen), moet de gesubstitueerde integraal over [0,2pi] werken (snap je waarom?).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Integreren - Algemene vraag

Als ik het allemaal nog een beetje kan volgen , dan krijg je de volgende bepaalde integraal
\(\int_{x=0}^{x=6} \left( 60 -8 \cdot \cos \left( \frac{\pi x}{3} \right) \right) \cdot dx \)
Klopt dit nog?

Reageer