[scheikunde] reactiewarmte zink

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

reactiewarmte zink

Hallo,

Ik ben mij aan het voorbereiden op mijn examen scheikunde van januari en kwam deze oude examenvraag tegen. De vraag kadert zich in de leerstof rond enthalpieverandering met de wet van hess.

De vraag is als volgt:

In een calorimeter wordt 100ml van een 1,00M waterstofchloride-oplossing toegevoegd aan 1,3078g zink. De begintemperatuur was 16,82°C en de eindtemperatuur 24,21°C.

Geef de reactiewarmte per mol zink. (Ccal mocht als 0 beschouwd worden)

Ik zou volgens mijn redenering gewoon de enthalpie waarde van zink uit de tabel aflezen aangezien dat dit ook KJ/mol is.

Dit zou mij verbazen aangezien dit een hoofdvraag was en omdat ik niets met de gegeven temperatuur doe.

Kan er iemand mij een strategie geven waarin ik de wet van hess gebruik en Q=m.s.T?

Alvast bedankt voor de hulp,

groeten Dries

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: reactiewarmte zink

even in ronde getallen:

de dichtheid van zoutzuur op 1000 kg/m³ stellend, de soortelijke warmtecapaciteit van deze zoutzuuroplossing gelijkstellend aan die van water (4180 J/kg·K) :

temperatuur van 100 g "water" neemt ruim 5°C toe, dus levert die 1,3 g zink een reactiewarmte van ruim 5 x 418 is 2000-2500 joule.

nog even omrekenen 1,3 g zink naar hoeveelheid zink in mol, en op elkaar delen om joule/mol te krijgen.

wel zonder afrondingen werken, en even kijken of je nettere data ergens in tabellen hebt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer