Nieuwe telescoop probleem

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 2

Nieuwe telescoop probleem

Ik heb voor mn vriend via marktplaats een hama telescoop gekocht. Omdat we erg nieuw in de hobby zijn en ik eerst wilde kijken of het de moeite waard us voor ik een duurdere versie koop. Nu vraag ik me af of ik een miskoop heb gedaan op dat we gewoon iets fout doen.

Wanneer we namelijk er door heen kijken zien we namelijk niets. Uiteraard is de kap van de lens ;) . Maar verder hebben we geen beeld.

Ik snap natuurlijk ook wel dat jullie vanaf afstand niet kunnen zien of er iets verschoven is. Maar misschien hebben jullie wel tips naar wie we het beste kunnen gaan om er naar te laten kijken voor we hem weg doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Nieuwe telescoop probleem

Je heb de kijker natuurlijk ook overdag op een ver object gericht?

Je ziet niet, schrijf je. Er is wel licht, of is het helemaal donker?

Zit er wel een oculair in? En voorin de kijker zie je het objectief zitten?

Of is het een spiegeltelescoop?

Kom je er niet uit, maak dan eens een paar foto's van de kijker en vooral ook dichterbij van de oculairzijde (dat ding waar je in kijkt). Misschien kunnen we er iets aan zien.

Berichten: 12.262

Re: Nieuwe telescoop probleem

Inderdaad, helemaal niets zien is nogal vreemd. Als er iets defect aan is zou je eerder verwachten dat je bijvoorbeeld een onscherp beeld krijgt dat niet is te corrigeren.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Nieuwe telescoop probleem

[attachment=12127:IMAG2582.jpg]Allereerst sorry voor de late reactie.

Het beeld dat we hebben is gewoon licht, niet of je tegen een witte muur ofzo aankijkt. En als je je hand voor de lens houd zie je niet eens je hand maar gewoon zwart. Tja hoe te omschrijven.

zie foto.

het uitzicht

de scoop

scoop
Bijlagen
IMAG2583.jpg
IMAG2583.jpg (101.4 KiB) 1906 keer bekeken
IMAG2584.jpg
IMAG2584.jpg (68.12 KiB) 1908 keer bekeken
IMAG2582.jpg
IMAG2582.jpg (90.76 KiB) 1906 keer bekeken
IMAG2586.jpg
IMAG2586.jpg (64.33 KiB) 1905 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Nieuwe telescoop probleem

Richt de kijker eens op die huizenrij (door langs de buis te kijken kan je wel zien of de kijker ongeveer goed is gericht).

Draai met de knop het oculair helemaal naar de buis toe (het buisje is nu dus zo kort mogelijk).

Doe het andere oog dicht terwijl je in het oculair kijkt en draai met knop nu langzaam het oculair weer van de buis af. Als het goed is moet je op een bepaald moment scherp beeld kunnen krijgen. Sommige mensen hebben veel moeite met door een telescoop kijken, dus het kan zijn dat je even moet oefenen.

Mogelijk krijg je geen beeld, dan staat het newtonspiegeltje of de hoofdspiegel mogelijk scheef. Daar zal je dan iemand bij moeten halen die weet hoe je zo'n newtonkijkertje collimeert (uitlijnt).

Als je in de kijker kijkt, zie je dan onderin een spiegel zitten, en veel dichterbij aan (meestal) drie stangetjes een zwart rond stuk materiaal (de houder van het newtonspiegeltje).

Reageer