Practicum caloriemeter

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Practicum caloriemeter

Een goeden avond,

Een klasgenoot en ik zijn bezig geweest met een practicum natuurkunde, we willen het rendement bepalen van een caloriemeter. Het is goed gelukt, bovendien hebben we het rendement al bepaald.

Echter hebben we iets waargenomen waarvan wij, inclusief mijn docent natuurkunde, niet weet wat de verklaring is. Het betreft de afname van de Stroomsterkte. De gemeten stroomsterkte neemt naarmate de tijd vordert af. Dit loopt op tot een afname van ongeveer 4% ( na tien minuten). daarnaast neemt de spanning ook af, ook tot zo ongeveer 4% (na tien minuten )

Wij weten hier geen verklaring voor, hebben jullie enig idee?

Groeten,

Frank Oosterveld

bijlage: meetresultaten onderzoek
Bijlagen
Resultaten po nat.docx
(20.07 KiB) 131 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Practicum caloriemeter

De soortelijke weerstand van een stof is geen constante, maar neemt toe met de temperatuur.

Berichten: 5

Re: Practicum caloriemeter

Hallo, bedankt voor uw reactie,

verklaart dit de afname van de stroomsterkte en de spanning?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Practicum caloriemeter

Jep, de weerstand R neemt toe. In theorie zou dan de stroomsterkte A gelijk blijven en omdat U = I x R neemt spanning U af. Helaas zijn voedingsbronnen niet zo ideaal in de praktijk en zal de stroomsterkte ook afnemen,

Neem voor de grap http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical ... dependence eens door. Ik heb die afleiding eens uitgeprobeerd en de gevonden alfa zit netjes in het gegeven bereik.

Berichten: 5

Re: Practicum caloriemeter

Hallo, wederom bedankt voor uw reactie.

U beweert dat als ( in theorie ) de stroomsterkte (A) gelijk blijft, de spanning afneemt. Maar de formule bewijst het tegendeel. wanneer de weerstand R toeneemt, en I zou gelijk blijven. Is het dan niet zo dat de spanning U toeneemt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Practicum caloriemeter

hier zijn denk ik wat misverstanden

Wat ik mis is hoe je hele schakeling eruitzag. Het is niet duidelijk waarvan je de stroomsterkte resp. spanning gemeten hebt.

Kun je de héle schakeling (inclusief testlampje??) eens tekenen en het schema als bijlage uploaden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Practicum caloriemeter

Jan van de Velde schreef: za 15 dec 2012, 18:23
hier zijn denk ik wat misverstanden

Wat ik mis is hoe je hele schakeling eruitzag. Het is niet duidelijk waarvan je de stroomsterkte resp. spanning gemeten hebt.

Kun je de héle schakeling (inclusief testlampje??) eens tekenen en het schema als bijlage uploaden?
Hallo Jan,

bedankt voor je reactie.

In de bijlage de schakeling. We hebben geen lampje in de schakeling gesloten. de testresultaten van het lampje was voor het volgende:

we wilden uitsluiten dat de ampère-afname van ons onderzoek door de voedingskast kwam. dus hebben we een lampje geschakeld met een volt- en ampèremeter. hier was beduidend te zien dat er geen ampère afname was.

Echter bedachten we ons nu dat deze proef helemaal niet relevant was, omdat je hier net te maken had met een temperatuurstijging.

in de bijlage de meetmethode met de bijbehorende schakeling.

Hopelijk dat er nu wat meer duidelijkheid is.
Bijlagen
Frank meetmethode.docx
(19.1 KiB) 273 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Practicum caloriemeter

Frankie183 schreef: za 15 dec 2012, 14:36
Hallo, wederom bedankt voor uw reactie.

U beweert dat als ( in theorie ) de stroomsterkte (A) gelijk blijft, de spanning afneemt. Maar de formule bewijst het tegendeel. wanneer de weerstand R toeneemt, en I zou gelijk blijven. Is het dan niet zo dat de spanning U toeneemt?


Excuseer, ik heb hier I en U omgedraaid. De aangelegde spanning blijft juist constant.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Practicum caloriemeter

Wat in het schakelschema calorimeter heet is eigenlijk gewoon een dompelaar die het water in de calorimeter opwarmt. En als ik het schakelschema goed begrijp is de spanning gemeten direct aan de klemmen van die dompelaar.

Als dat zo is:

Het nagenoeg lineaire verband tussen U en I laat zien dat de weerstand van de dompelaar niet verandert , ca 5,9 Ω (en de inwendige temperatuur van die dompelaar dus ook nauwelijks verandert tijdens de proef)

Als er al iets opwarmt tijdens de proef dan zouden dat de aansluitkabels van het geheel kunnen zijn, of de elektronica in de voeding. Dat zou de spanningsdaling perfect kunnen verklaren.

Je testlampje had vast geen vermogen van 80 W, (en dat is wel ongeveer het vermogen van je dompelaar), en zal dus draden en/of voeding niet zo belast hebben.

Als je dat wil bevestigen (draden of voeding) moet je de proef herhalen met een tweede voltmeter direct op de klemmen van de voeding.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Practicum caloriemeter

Bedankt voor al jullie antwoorden, we zijn eruit gekomen en het verslag in ingeleverd.

Reageer