In SPSS 2 groepen met 1 andere vergelijken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

In SPSS 2 groepen met 1 andere vergelijken

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van mijn scriptie en nu loop ik bij het hoofdstuk 'resultaten' tegen een probleem aan. Ik moest in mijn onderzoek 3 groepen onderling vergelijken, maar ik moest ook 2 groepen vergelijken met 1 andere groep. Dat laatste kon volgens mijn begeleider door middel van een contrastanalyse. Ik wil dus bijvoorbeeld de waardering voor een product in groep 1 en groep 2 samen vergelijken met de waardering voor dat product in groep 3. Hierdoor krijg ik dus ongelijke groepen. Iedere groep heeft 40 proefpersonen. Dus als ik 2 groepen samen neem, vergelijk ik 80 met 40 proefpersonen. En dat kon dus opgelost worden met een contrastanalyse volgens mijn begeleider.

Nu heb ik met behulp van een spss handleiding een contrastanalyse uitgevoerd, maar ik kan in mijn output nergens vinden wat nou de waardering van die twee groepen samen ten opzichten van die andere groep is. Waarschijnlijk heb ik iets verkeerd gedaan of ben ik iets vergeten. Ik weet eigenlijk ook niet precies waar ik moet kijken in de output, want ik ben niet zo handig met spss. De basis berekeningen willen nog wel lukken, maar een contrastanalyse dus blijkbaar niet.

Kan iemand mij uitleggen wat ik waar in moet voeren in spss om de uitkomsten te krijgen die ik nodig heb?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: In SPSS 2 groepen met 1 andere vergelijken

Als je groepen wil vergelijken t.o.v. 1 andere groep, dan voeg je doorgaans geen groepen samen. Je geeft dan alleen aan in de syntax dat je ook paarsgewijs wil toetsen. Als je wel groepen samenvoegt dan heb je geen contrast analyse nodig namelijk.

Misschien is het handig om je syntax te posten met evt. je output. Het stukje waar de contrasten staan zal zoiets heten als 'contrasts' of 'multiple comparisons'.

Berichten: 2

Re: In SPSS 2 groepen met 1 andere vergelijken

Ik heb een stukje van de output bijgevoegd, maar de syntax heb ik niet. Van latere berekeningen wel, maar ik denk niet dat die zinvol zijn, aangezien ik maar wat deed in de hoop dat de resultaten die ik nodig had eruit kwamen rollen. Als ik een syntax maak van de multiple comparisons, kan ik daar dan iets bijtypen zodat de groepen steeds per 2 met de andere groep vergeleken worden? Of heb ik helemaal de verkeerde output? En wat en waar in de syntax moet ik dan iets veranderen? Sorry, ik begrijp er niets meer van...
Bijlagen
Output.jpg
Output.jpg (82.66 KiB) 489 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: In SPSS 2 groepen met 1 andere vergelijken

Steeds 2 groepen tegelijk (dus samenvoegen) vergelijken met 1 andere groep kan niet met contrasten. En ik denk ook niet dat dat is wat je begeleider bedoelt, want a) groepen samenvoegen en met 1 andere groep is niet gebruikelijk, b) je begeleider het had over contrasten en daarmee test je groepen paarsgewijs. Dat heb je zo te zien al gedaan.

Reageer