Supergeleidende magnetische energieopslag

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Supergeleidende magnetische energieopslag

hallo allemaal!

ik ben momenteel bezig met mijn verdieping (soort van profielwerkstuk) en ik doe het over de verschillende manieren van energieopslag. Nu wilde ik graag wat meer weten over supergeleidende magnetische energieopslag (SMES) want ik begrijp de uitleg die ik op internet heb gevonden niet helemaal.

Ik snap dat supergeleiding betekent dat bepaalde stoffen bij hun kritische temperatuur hun elektrische weerstand verliezen en dat stroom in een gesloten kring van supergeleidend materiaal oneindig lang zal rondcirkelen. Nou snap ik niet helemaal hoe ze daarmee elektrische energie kunnen opslaan? Het heeft iets te maken met magnetische velden maar hoe dat nou precies zit is me niet duidelijk. Zou iemand me dat willen uitleggen?

Alvast bedankt!

Berichten: 12.262

Re: Supergeleidende magnetische energieopslag

Dat is an sich niet zo moeilijk te begrijpen:

Bekijk allereerst hoe energie kan worden opgeslagen in een gewone spoel.

Als je bij een gewone spoel een stroom laat lopen tot aan het verzadigingspunt dan blijft de energie er niet in zitten als je de stroombron wegneemt. Zodra je dat doet open je het circuit van de spoel. Zou je echter een spoel kortsluiten en daarin een magnetisch veld opbouwen, dan zou die energie wel bewaard blijven. Bij een niet-supergeleidende spoel werkt dat niet omdat het resulteert in een constante stroom, en door de weerstand wordt de energie omgezet in warmte.

Neem je een supergeleidende spoel, dan is van weerstand geen sprake en blijft de energie er wel in bewaard.

Dat kan overigens best een behoorlijke hoeveelheid zijn - als die per ongeluk ineens vrijkomt (defect in een MRI/NMR oid) kan het een behoorlijke klap geven.
Victory through technology

Reageer