[wiskunde] SPSS data input (percentages)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

SPSS data input (percentages)

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een stage en heb data verzameld op postcodegebied zoals gemiddeld aantal auto's per huishouden, gemiddeld inkomen, aantal supermarkten etc, om in een later stadium cluster analyse toe te passen.

Bij het invoeren van mijn data stuitte ik op het volgende probleem.

leeftijd <14 15<24 25<44 >45

Postcode 5342 10% 30% 30% 30%

Postcode 2314 15% 20% 45% 20%

De percentages tellen in totaal op tot 100% natuurlijk..

Volgens mij werkt SPSS liever met frequentie data dan met percentages. Weet iemand hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt,

Leon

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: SPSS data input (percentages)

In mijn ogen gaat dat alleen maar als je een totaal weet. Bijv: 10% van hoeveel? Daarzonder kun je niet veel zeggen over de frequentie vrees ik.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: SPSS data input (percentages)

Het verdeling qua leeftijd van het aantal inwoners van een postcodegebied.

Dus zoals in het voorbeeld: 10% is jonger dan 14; 30% is tussen 15 en 24 etc (van de 100% in die postcode).

Totalen (aantallen) kan ik aankomen. Dus zoals in het voorbeeld stel dat die postcode 10.000 inwoners heeft, zou je dan met spss aan de slag kunnen?!

(Ik kan in principe best wel overweg met spss, maar ben eigenlijk alleen de input gewend vanaf individuele personen...)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: SPSS data input (percentages)

Mja, ik weet niets van SPSS, dus met dat deel kan ik je niet helpen. Maar je kunt nu toch vrij eenvoudig omzetten naar frequenties? 10% van 10000 is 1000, etc...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: SPSS data input (percentages)

De waarden van SPSS cellen zijn bij voorkeur nummeriek.

Daarom vraag ik mijzelf af of ik deze variabelen (in percentages) geschikt kan maken voor verdere analyses?

Berichten: 289

Re: SPSS data input (percentages)

Als je een kolom hebt met de aantallen inwoners dan kan je via Compute Variable nieuwe variabelen maken door elke kolom met percentages te vermenigvuldigen met de kolom met aantal inwoners.

(Je kan het ook in Excel doen, dat vind ik sneller en makkelijker, maar het hangt er van af hoe handig je met dit soort programma's bent.)

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS data input (percentages)

Maar dan heb je wel 1 variabele die op individueel niveau is terwijl de rest op postcodegebied niveau is. Ik vraag me af of dat geen problemen in de clusteranalyse gaat geven als niet alle variabelen op hetzelfde meetniveau zijn gemeten.

Reageer