[scheikunde] Het laten reageren van calcium en natrium met water om waterstof en NaOH of Ca(OH)2 te maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Het laten reageren van calcium en natrium met water om waterstof en NaOH of Ca(OH)2 te maken

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met mijn huiswerk voor Laboratoriumrekenen en loop tegen het volgende probleem aan:

11. Evelien brengt voorzichtig een stukje calcium van 10,0 g in heet water. Hoeveel gram calciumhydroxide zal ontstaan? Hoeveel liter waterstofgas wordt gevormd? Ga uit van standaardomstandigheden.

Mijn uitwerking:

Ca (s) + 2 H2O (l) --> Ca(OH)2 (s) + H2 (g)

Mm Ca= 40,08 g/mol. 10,0/40,08 = 0,2495... mol Ca. Uit de molverhouding van 1:1 volgt dat er 0,2495.... mol H2 (g) gevormd is.

VM = 24,79 L/mol. (Of 24,79*10-3 m3 / mol). Er was 0,2495... mol H2 gevormd. Dus 0,2495... * 24,79 = 6,1851.... L H2. Afgerond dus 6,19 L. Het antwoord achter in mijn boek is echter 5,59 L. De andere vraag (grammen calciumhydroxide) heb ik wel goed beantwoord.

Wil iemand mij misschien helpen? Ik weet dus niet of ik iets verkeerd doe, of dat het antwoord uit het boek niet klopt. Mocht ik iets verkeerd doen, dan zou ik graag willen weten hoe het dan wel moet.

Alvast bedankt en prettige feestdagen!

Groetjes Silleke

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Het laten reageren van calcium en natrium met water om waterstof en NaOH of Ca(OH)2 te maken

ik weet niet waar jij het gegeven
VM = 24,79 L/mol.
vandaan hebt, maar dat geldt in ieder geval niet onder standaardomstandigheden. (0°C en 1,01325 bar)

Gebruik daarvoor 22,4 L/mol
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Het laten reageren van calcium en natrium met water om waterstof en NaOH of Ca(OH)2 te maken

waar heb jij dat molair volume vandaan? Je vindt wel de juiste oplossing als je op 0 °C zou werken.

Ah, Jan was sneller
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 15

Re: Het laten reageren van calcium en natrium met water om waterstof en NaOH of Ca(OH)2 te maken

Hmm, dat is erg vreemd. Op mijn PS-kaartje staat: 'Fundamentele en numerieke constanten en omrekeningsfactoren bij 25 graden Celsius en 1 bar'. Bij VM vind ik dan 24,79 L/mol. Als ik 22,4 L invul, klopt hij bijna. Ik kom dan op afgerond 5,49 L

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Het laten reageren van calcium en natrium met water om waterstof en NaOH of Ca(OH)2 te maken

Alleen, noch 25°C noch 1 bar zijn wat wereldwijd in tabellen onder "standaardomstandigheden" wordt verstaan.

You pays your money, and you takes your choice
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Het laten reageren van calcium en natrium met water om waterstof en NaOH of Ca(OH)2 te maken

Aan Jan van de Velde: bedankt, ik zal het op school doorgeven. (Ik gebruik dit kaartje namelijk op advies van school).

Iedereen bedankt voor de hulp en fijne feestdagen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Het laten reageren van calcium en natrium met water om waterstof en NaOH of Ca(OH)2 te maken

Silleke schreef: zo 23 dec 2012, 20:27
Als ik 22,4 L invul, klopt hij bijna. Ik kom dan op afgerond 5,49 L
dan vergeet je nog het verschil tussen 1 bar en "standaardomstandigheid" 1 atm (1,01325 bar) en daarmee kom je waarschijnlijk op het boekjesantwoord 5,59

eenvoudiger:

(22,4:24,79)*6,19 = 5,59 L

Het een of het ander, eigenlijk allemaal van ondergeschikt belang. Je bgrijpt de principes en kunt ermee rekenen, daar gaat het uiteindelijk om :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer