[natuurkunde] de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 161

de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

Bereken de versnelling die een lichaam op de maan krijgt tgv het gravitatieveld van de maan Mmaan=0.0125 Maarde

Rmaan=0.25 Raarde

Gaarde=10 N/kg

Mmaan 0.0125*6*10^24=7.5 10^22 kg

Rmaan=0.25*wat moet ik nemen voor de straal van de aarde?

Gaarde=10 N/kg (ik moet toch Gmaan hebben?)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

Als ik je zeg dat je g op volgende manier kan afleiden, weet je dan niets meer?

g=(5.97219 * (10^24) * 6.67 * (10^(-11))) / (6 371 000^2) = 9.81395901 m/s²
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

Of laten we de lijn van je boek voortzetten:

in een vraag van gisteren leerde je het begrip veldsterkte kennen.

De conclusie was toen al dat je in plaats van dat begrip ook wel kon spreken van valversnelling, en dat dat dus neerkwam op de zwaartekracht die uitgeoefend werd op een massa van 1 kg.

Je kunt dus weer (wat In Physics I Trust overigens ook doet) eenvoudigweg de algemene zwaartekrachtformule voor de zwaartekracht tussen twee massa's gebruiken (waar Aadkr al vaker naar refereerde de afgelopen dagen) , als je voor de massa van je voorwerp 1 kg invult.

Daarom zou het fijn zijn als je deed wat Aadkr ook eerder suggereerde: één vraag afmaken vóór je aan de volgende begon. Dan heb je goed kans dat alles véél logischer en samenhangender wordt, en je niet in wezen gelijkaardige vragen steeds opnieuw hoeft te stellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 161

Re: de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

Dankuwel, ik begrijp wat u bedoeld ik probeer het alleen ik raak in de war omdat ik gewend ben aan een formule en met de gegevens kan ik dan

F= gravitatie constante m1m2/r^2 invullen , ik weet met het antwoord van Trust in Phisics geen raad ik kan voor m1 1 kg invullen zoals u zegt wat moet ik dan voor r invullen en m2 ik heb geen binas boekje bij me op dit moment

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

Je gebruikte voor de aardstraal 6500 km in een andere oefening, dan zal je boek er wel van uitgaan dat je daar verder ook mee rekent? Dus dan kun de de straal van de maan ook berekenen.

Maar je kunt eht ook met verhoudingen doen. De gegevens heb je gekregen in je oefening. De maanmassa met als factor 0,0125 (x de aardmassa), de maanstraal 0,25 x de aardstraal, dus het kwadraat daarvan 0,0625.

Dat dan op elkaar gedeeld en vermenigvuldigd met de valversnelling op aarde geeft ook een goeie uitkomst.

NB, omdat je met érg ronde cijfers werkt krijg je ook wel een erg afgerond antwoord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 161

Re: de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

Als ik de formule gr= constante *m/r^2 gebruik

kan ik alles eerst uiterekenen van de maan m maan en rmaan alleen ik zit met de gr van de aarde die kan ik niet omrekenen naar g aarde omdat dat daar geen verhoudingsgetal voor gegeven is

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

nieuwemoed schreef: di 25 dec 2012, 18:27
kan ik alles eerst uiterekenen van de maan m maan en rmaan alleen ik zit met de gr van de aarde die kan ik niet omrekenen naar g aarde omdat dat daar geen verhoudingsgetal voor gegeven is
Wat versta jij dan onder gr aarde??
nieuwemoed schreef: di 25 dec 2012, 08:18
G aarde=10 N/kg
In een ander topic hadden we het er toch over dat veldsterkte en valversnelling veel met elkaar te maken hebben?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

Uit de algemene gravitatiewet van Newton volgt
\(g_{Maan}=\frac{G \cdot m_{Maan}}{(R_{Maan})^2} \)

Berichten: 161

Re: de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

kan ik alles eerst uiterekenen van de maan m maan en rmaan alleen ik zit met de gr van de aarde die kan ik niet omrekenen naar g aarde

Ik heb me vergist ik bedoelde ik wilde g van de aarde(10N/kg) omrekenen naar g maan het schijnt te zijn dat ik niet weet dat de valversnelling en de veldsterkte veel met elkaar te maken hebben

De formule die aadkr had ik volgens mij ook m maan en Rmaan weet ik wat is G dat is de veldsterkte , wat kan ik daarvoor invullen en de versnelling is gevraagd is dat gelijk aan gmaan? ik hoop dat jullie me dat duidelijk kunenne maken want wat ik weet is dat de valversneiing op de aarde ongeveer 9.8 m/s^2 is en hier wordt daar 10 N/kg voor genomen en dat is dezelfde valvernelling neem ik aan.

Het is zo dat ik de volgende begrippen nu min of meer door mekaar haal de val versnelling g de versnelling van een lichaam (a) en het laatste begrip veldsterkte is voor mij niet duidelijk in mijn boek wordt daar de griekse letter gamma voor gebruikt hier G

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

nieuwemoed schreef: di 25 dec 2012, 23:31
Het is zo dat ik de volgende begrippen nu min of meer door mekaar haal de val versnelling g de versnelling van een lichaam (a) en het laatste begrip veldsterkte is voor mij niet duidelijk in mijn boek wordt daar de griekse letter gamma voor gebruikt hier G
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... _p__942799
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: de versnelling van een lichaam op de maan tgv het gravitatieveld

Vul gewoon de formule in

Uit het binas tabellelboek haal ik het volgende

G is een constante en wordt de gravitatieconstante genoemd
\(G=6,6726 \cdot 10^{-11} \frac{N \cdot m^2}{kg^2} \)
\(m_{Maan}=0,07353 \cdot 10^{24}kg \)
\(R_{Maan}=1,738 \cdot 10^6 meter \)
Met het begrip gravitatieveldsterkte wordt gewoon de zwaartekrachtversnelling bedoelt Hier dus g(Maan)

Reageer