Behandeling (resectie) oesophagus(carcinoom)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 216

Behandeling (resectie) oesophagus(carcinoom)

Ik had enkele vraagjes m.b.t. de behandeling van slokdarmkanker. In het bijzonder de slokdarmresectie.

- In welke gevallen wordt geopteerd voor chirurgie + neo-adjuvante therapie daar deze (bijna) altijd lymfogeen naar de lever metastaseert en de prognose niet zo gunstig is. Is dit nog mogelijk na metastasering of puur afhankelijk van de TNM classificatie?

- Is er hier altijd mogelijkheid tot stentplaatsing? Indien enkel palliatie.

- Indien men overgaat tot een slokdarmresectie, via welke manieren (toegangswegen) kan dit operatief plaatsvinden? Laparotomie indien men een maagtubulisatie wil uitvoeren of ook wanneer dit niet hoeft en/of transthoracaal via laterale thoracotomie. Hoe zit dit precies?

- Zal men bij een tumor die grenst aan de cardia bv altijd een zeer uitgebreide resectie uitvoeren (m.a.w. de gehele slokdarm wegnemen), kan dit ook anders? Bv een stuk wegnemen (indien midden slokdarm) en dan anastomoseren met resterende stukken slokdarm? Ik lees dat men dit nooit verkiest?

- Indien maagtubulisatie: Kan de maag hier nog volledig zijn functie behouden? Hoe werkt dit precies. Indien men verkiest om het colon of dunnedarm te verbinden met de slokdarm, wat dan met de maag (plaatswijziging?)? Handboek wijdt hier weinig over uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Behandeling (resectie) oesophagus(carcinoom)

Ik denk dat veel, zo niet alle vragen beantwoord worden op oncoline:

http://www.oncoline....ofaguscarcinoom

In de linker kolom vind je uitgebreide informatie m.b.t. de behandeling als in huidige consensus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 216

Re: Behandeling (resectie) oesophagus(carcinoom)

anusthesist schreef: di 25 dec 2012, 18:25
Ik denk dat veel, zo niet alle vragen beantwoord worden op oncoline:

http://www.oncoline....ofaguscarcinoom

In de linker kolom vind je uitgebreide informatie m.b.t. de behandeling als in huidige consensus.
Zeker zinvol, kende de site nog niet. Bedankt

Reageer