"Hatchery" bij microscoop

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

"Hatchery" bij microscoop

Hoi allemaal

'k Heb onlangs een microscoop online gekocht (ziet er wel een goede uit) maar daar draait het nu niet om...Ik zat naar andere microscopen te kijken, en zag dat er bij sommige een "Hatchery" (EN) of "Bruttank" (DE) bij zit...Mijn vraag is nu: waarvoor dient dit, en hoe gebruik je dit? (Het is zo'n plastic dingetje met 4 hokjes)

Bedankt

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: "Hatchery" bij microscoop

Ik zou denken: kweekbakje.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: "Hatchery" bij microscoop

Inderdaad; bij volgende afbeeldingvond ik deze teskt:

Er werden ook een paar flesjes meegeleverd waarvan ik niet direct begreep wat hier de bedoeling van was. Tot ik toch maar even de gebruiksaanwijzing las. Het is een kweekset voor zoutwatergarnalen ehh… juist. Alsof ik nog niet genoeg beesten heb.

Een potje zeezout, een potje gist, een potje garnaleneieren en nog een potje met een soort plakspul om preparaten te maken. De eerste 3 potjes zijn bedoeld voor de garnalen, het zout is om geschikt ‘zeewater’ te maken en gist is het voer voor de garnalen. Ook zit er een broedinstallatie bij (hatchery) waar je de eieren in uit laat komen, de ontwikkeling kun je onder de microscoop volgen. Deze garnalen worden ook wel pekelkreeftjes genoemd en worden meestal gebruikt als visvoer.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 620

Re: "Hatchery" bij microscoop

en wat is de juiste 'volgorde' dan? gewoon wat water in doen met het potje zeezout, potje garnaleneieren erbij doen en uiteindelijk de gist? hoeveel gist, en moet je er dan dagelijks gist bij doen?

& dat water dat te zien is in die video op de site die Mako me gegeven heeft; mag het eender welk vijverwater zijn, of moet je er miniscule puntjes (lees: macro-invertebraten) in zien 'zweven'?

(je ziet ook bij de meegeleverde preparaten dat alles dat geprepareerd (?) is, omgeven is door een blauwe vloeistof. wat is deze vloeistof? is deze vloeistof noodzakelijk om een correcte weergave van het voorwerp te bekomen?)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: "Hatchery" bij microscoop

Stekelbaarske schreef: za 29 dec 2012, 12:59
en wat is de juiste 'volgorde' dan? gewoon wat water in doen met het potje zeezout, potje garnaleneieren erbij doen en uiteindelijk de gist? hoeveel gist, en moet je er dan dagelijks gist bij doen?
Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven. Ik denk dat de bijgeleverde handleiding dan ook de juiste oplossing hiervoor is.
dat water dat te zien is in die video op de site die Mako me gegeven heeft; mag het eender welk vijverwater zijn, of moet je er miniscule puntjes (lees: macro-invertebraten) in zien 'zweven'?
Dat mag eender welk (vijver)water zijn. De macro-invertebraten zijn zeker geen vereiste.
(je ziet ook bij de meegeleverde preparaten dat alles dat geprepareerd (?) is, omgeven is door een blauwe vloeistof. wat is deze vloeistof? is deze vloeistof noodzakelijk om een correcte weergave van het voorwerp te bekomen?)
Wat zie je als correcte weergave? De kleuring zorgt voor een beter beeld, maar daarom is geen kleuring niet slecht. Bepaalde celorganellen of onderdelen worden beter zichtbaar met de kleuring.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 620

Re: "Hatchery" bij microscoop

Mako schreef: za 29 dec 2012, 17:59
Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven. Ik denk dat de bijgeleverde handleiding dan ook de juiste oplossing hiervoor is.

Dat mag eender welk (vijver)water zijn. De macro-invertebraten zijn zeker geen vereiste.

Wat zie je als correcte weergave? De kleuring zorgt voor een beter beeld, maar daarom is geen kleuring niet slecht. Bepaalde celorganellen of onderdelen worden beter zichtbaar met de kleuring.
bedankt voor de antwoorden. Dat blauw, is dat methyleenblauw? of een andere stof?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: "Hatchery" bij microscoop

Afhankelijk van wat je beter wil zien kan je verschillende kleuring gebruiken.

Hier vind je handige informatie terug.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 620

Re: "Hatchery" bij microscoop

Mako schreef: do 03 jan 2013, 19:10
Afhankelijk van wat je beter wil zien kan je verschillende kleuring gebruiken.

Hier vind je handige informatie terug.
bedankt voor de site :)wat raad je aan voor het kleuren van bloed?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Reageer