Eenheidscirkel en de betekenis van die driehoek

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 98

Eenheidscirkel en de betekenis van die driehoek

Hallo wetenschapsforummers,

Ik had een vraagje:

Het is een redleijk basis vraagje vergeleken met de moeilijke onderwerpen op dit forum. Wat betekent die driehoek nou precies in de eenheidscirkel? Wat kan ik ermee en wat doet het?

Waarom als ik bijvoorbeeld een hoek van 120 graden teken moet ik dit weer opdelen in een bijzondere driehoek met de verhouding van de zijdes?

dank jullie allemaal

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Eenheidscirkel en de betekenis van die driehoek

Wat bedoel je, gaat het om de functies sin, cos en tan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eenheidscirkel en de betekenis van die driehoek

Kun je een afbeelding toevoegen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Eenheidscirkel en de betekenis van die driehoek

Safe schreef: za 29 dec 2012, 14:09
Wat bedoel je, gaat het om de functies sin, cos en tan ?
In de eenheidscirkel is de straal 1 en je maakt uiteindelijk een driehoek. met overstaande zijde is Sin en aanliggende is cos en de schuine zijde is 1.

Ik weet hoe je SosCasToa moet toepassen, alleen ik begrijp niet zo goed wat het punt is van de driehoekjes in de eenheidscirkel.

Dat heeft te maken met de sinusöide. Alleen waarom word er gebruik gemaakt van een driehoek? Wat betekent het driehoekje in de eenheidscirkel.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als OQ 120 graden is dan staat er aan de linkerkant een driehoek en dan wordt er weer gebruikt gemaakt van de bijzondere driehoek OPQ. Verhouding is 1: 2: √3.

Voorbeeld

Bereken exact

Sin(120)

uitwerking:

Sin(120) = sin(60) = (1/2)√3

Ik snap dat zij dan weer uitgaan van die driehoek, alleen waarom doen ze dat?
Bijlagen
eenheidscirkel3.gif
eenheidscirkel3.gif (2.2 KiB) 941 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Eenheidscirkel en de betekenis van die driehoek

Gaat het je om de tabel met exacte waarden voor de functies sin, cos en tan?

De driehoeken zijn bijzondere rechthoekige driehoeken waarbij je uitgaat van scherpe hoeken.

Je hebt dan de gelijkbenig rechthoekige driehoek en de driehoek met hoeken 30, 60 en 90. Dat is de helft van de gelijkzijdige driehoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Eenheidscirkel en de betekenis van die driehoek

Hoi Safe,

De tabel met exacte waarden heb ik. Alleen ik snap niet goed wat ik aan het doen ben met het omrekenen van radialen naar graden en andersom. Waarom is er altijd een driehoek in de eenheidscirkel? Wat is de betekenis van bijvoorbeeld 120 graden en 180 graden? Wat doet de driehoek zelf? Waar staat het voor?

Waarom als ik bijvoorbeeld 120 graden heb waarom gebruik ik dan de verhouding voor het kleine driehoekje? Met enigste verschil dat het nu in de tweede kwadrant staat?

Of moet je in de eenheidscirkel niet altijd terug werken naar die driehoeken?

Misschien is de betere vraag; wat is houdt de eenheidscirkel in? Waarvoor gebruik ik het?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Eenheidscirkel en de betekenis van die driehoek

De definitie van sin(a), cos(a) gebeurt met de eenheidscirkel.

Hierin is a een hoek waarvan de benen twee halfrechten zijn met O als snijpunt. Het eerste been is dan altijd de positieve x-as (ook wel de cos-as genoemd).

De hoek a in radialen wordt gedefinieerd als de lengte van de bijbehorende boog van de eenheidscirkel. De lengte van de volledige cirkel is 2pi, zodat een hoek van 360 graden overeenkomt met 2pi radialen enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Eenheidscirkel en de betekenis van die driehoek

Safe schreef: za 29 dec 2012, 16:20
De hoek a in radialen wordt gedefinieerd als de lengte van de bijbehorende boog van de eenheidscirkel. De lengte van de volledige cirkel is 2pi, zodat een hoek van 360 graden overeenkomt met 2pi radialen enz.


Dat begrijp ik. Maar waarom wordt er telkens een driehoek in getekent ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Eenheidscirkel en de betekenis van die driehoek

De driehoek ontstaat doordat dit de coördinaten van je snijpunt tweede been met de eenheidscirkel geeft dus (cos(a),sin(a))

Reageer