Pollen (?) onder microscoop

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Pollen (?) onder microscoop

Hoi allemaal

Laatst had ik wat stuifmeel van m'n bloem geschraapt met een mesje...deze had ik even vastgepakt met een pincet.

nadat ik wat regenputwater op een objectglaasje deed, en vervolgens met diezelfde pincet een dekglaasje er op deed, ging er wat stuifmeel (denk ik toch dat het stuifmeel was) mee met de pincet, op het dekglaasje...

ik keek onder m'n microscoop en merkte dus dat er wat stuifmeel meegegaan was.

maar dan, als ik een grotere vergroting nam, werd ik getuige van een fantastisch biologisch proces (of het fantastisch was voor de cel/stuifmeel (ik weet echt niet wat het was), daar hebben we het later nog over :) )

waarbij zo'n bol een opening had en honderden miniscule bolletjes ongelofelijk snel naar buiten wierp..

Hieronder een foto van het gebeuren. (het rood omcirkelde is dus de opening waaruit de kleinere bolletjes ontsnapten) Sorry voor de kwaliteit, het ging zo snel dat ik gehaast was.
Untitled.png
Untitled.png (634.38 KiB) 823 keer bekeken
Kan iemand me zeggen van welk proces ik getuige was, en wat er allemaal te zien valt op de foto?

bedankt!

-S.

(P.S. heb ook een video van het gebeuren kunnen maken; sorry voor de slechte kwaliteit, was nogal gehaast...voor zij die de video willen zien, stuur me je e-mailadres. en hetgeen dat na dit proces de bollen omvangt, is dat op hol geslagen regenputwater?)

Omg...het videobestand is 3,... Gb groot...any tips?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Pollen (?) onder microscoop

Omg...het videobestand is 3,... Gb groot...any tips?
Opladen naar youtube, zou ik zeggen: http://support.google.com/youtube/bin/a ... &ctx=topic
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 620

Re: Pollen (?) onder microscoop

jammer genoeg is op de video de massale uitstoot van deze miniscule bolletjes niet te zien, daar ik niet snel genoeg was...ik was...versteend van verwondering :)

Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen, trouwens :)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 620

Re: Pollen (?) onder microscoop

kans dat het "Microspores" zijn?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 620

Re: Pollen (?) onder microscoop

"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Pollen (?) onder microscoop

Het lijken mij gasbelletjes die uit een gebarsten cellichaam komen. Een algje/fytoplankton of zo. Mogelijk door verwarming (staat er een felle lamp op?) of door overdruk door het glasplaatje.

Berichten: 620

Re: Pollen (?) onder microscoop

klinkt aannemelijk :)

kan best zijn door overdruk..

maar wat zouden algen/fytoplankton op een bloem zoeken, die binnen staat?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 620

Re: Pollen (?) onder microscoop

Nadat ik een heleboel stuifmeel (ik denk toch dat het stuifmeel is :P ) in een bakje met water liet staan, voor iets meer dan 12 uur, vond ik tussen de pollen 2 grote soorten vertakte dingen...

Dit is een overzicht van het eerste vertakte ding:
Overzicht Vert. 1.jpg
Overzicht Vert. 1.jpg (35.78 KiB) 811 keer bekeken
Hier enkele foto's van het tweede vertakte ding dat een ietwat andere structuur vertoont:
Vert 2.1.jpg
Vert 2.1.jpg (43.44 KiB) 812 keer bekeken
Vert 2.2.jpg
Vert 2.2.jpg (47.47 KiB) 809 keer bekeken
Vert 2.3.jpg
Vert 2.3.jpg (58.82 KiB) 812 keer bekeken
Vert 2.4.jpg
Vert 2.4.jpg (49 KiB) 814 keer bekeken
Vert 2.5.jpg
Vert 2.5.jpg (60.4 KiB) 812 keer bekeken
Ook bevonden er zich nu overal duizenden van deze dingen:
Bac 1.jpg
Bac 1.jpg (61.8 KiB) 810 keer bekeken
Vergroot:
Bac 2.jpg
Bac 2.jpg (38.84 KiB) 813 keer bekeken
Nochmaals sorry voor de kwaliteit...In de microscoop zelf is het veel duidelijker te zien..

Wat zouden die vertakkingen zijn? Water? (Het is geen gebroken dekglaasje ;) )

En die duizenden bolletjes zijn waarschijnlijk stofdeeltjes?

Bedankt!

-S.

Bewerking: sorry, er zijn meerdere vertakkingen; ze bevinden zich ook zowaar overal
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 620

Re: Pollen (?) onder microscoop

Deze beelden zijn trouwens verkregen zonder...als ik een mat, wit plaatje neem (of glad, heeft zelfde resultaat), bekom ik deze beelden. Met condensor bekom ik toch wel een ander resultaat: heel lichtgroene bollen zonder uitsteeksels, zien er glad uit...

wat zouden jullie aanraden? met, of zonder condenser?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Pollen (?) onder microscoop

maar wat zouden algen/fytoplankton op een bloem zoeken, die binnen staat?


Algjes uit het putwater.

Berichten: 620

Re: Pollen (?) onder microscoop

dan nog, fytoplankton heeft toch een mooiere, meer symmetrische vorm?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Pollen (?) onder microscoop

Kijk eens bij het Micropolitan museum.

Daar hebben ze goede opnamens van o.m. leven in zoet water, misschien zie je een overeenkomst en weet je meer.

Reageer