Gereduceerde massa

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 39

Gereduceerde massa

Ik heb een vraag in verband met de gereduceerde massa die nodig is om de baan van 2 puntmassa's te beschrijven. Als ze beginnen met de redenering om af te leiden dat het bij een zwaarteveld een elliptische baan is, zeggen ze gewoon we gaan de gereduceerde massa van die 2 puntdeeltjes invoegen. Waarom doen ze dit eigenlijk, want hoe kan het dan als ze daar de beweging van kennen, dat ze de beweging van het systeem kennen.

Alvast bedankt

benno321

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Gereduceerde massa

Kun je meer uitweiden over de vraag waar je mee zit? Ik snap namelijk niet wat je aan het beschrijven bent.

Berichten: 39

Re: Gereduceerde massa

Het gaat hier over het tweelichamenprobleem waar 2 puntmassa's zich op een afstand van elkaar begeven. Er zijn geen uitwendige krachten, alleen maar een centrale kracht bv: zwaartekracht gegeven door F=-Gm1*m2/r² of terugroepkracht gegeven door F=-k*r. Om dit probleem op te lossen, staat er in mijn cursus en op het internet dat ze een gereduceerde masse met grootte m1*m2/(m1+m2) gaan invoeren en daar de bewegingsvergelijking van gaan oplossen. Ik snap niet waarom ze een gereduceerde massa nodig hebben en waarom die precies de grootte heeft van m1*m2/(m1+m2) om dit 2 deeltjesprobleem op te lossen.

Alvast bedankt

benno321

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Gereduceerde massa

scan0001.jpg
scan0001.jpg (54.08 KiB) 788 keer bekeken
Ik zal proberen om hier morgenavond wat meer toelichting op te geven.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Gereduceerde massa

Sorry , maar vanavond wordt het niets meer

Maar ben je misschien in het bezit van het boek ""Fundamentele natuurkunde Deel:1 Mechanica van de schrijvers

Marcelo Alonso en Edward J. Finn ?

Zo niet, dan zal ik maar morgenavond beginnen met het overtypen van de uitleg over die gereduceerde massa

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Gereduceerde massa

We beschouwen het geval van 2 deeltjes die elkaar wederzijds beinvloeden maar waarop geen uitwendige krachten werken.

De 2 deeltjes m1 en m2 oefenen aantrekkende krachten op elkaar uit volgens de algemene gravitatiewet van Newton en zijn inwendige krachten.

De inwendige krachten
\(\vec{F}_{12}\)
en
\(\vec{F}_{21}\)
zijn volgens de derde wet van Newton evengroot, tegengesteld gericht en liggen op dezelfde werklijn

Dus geldt volgens de derde wet van Newton dat
\(\vec{F}_{12}=-\vec{F}_{21} \)
Voor een waarnemer die in de oorsprong van dit xyz assanstelsel staat geldt voor beide massa's de tweede wet van Newton
\(\vec{F}_{12}=m_{1}\cdot \frac{d\vec{v}_{1}}{dt} \)
en
\(\vec{F}_{21}=m_{2} \cdot \frac{d\vec{v}_{2}}{dt} \)
Is het tot zover duidelijk

Berichten: 39

Re: Gereduceerde massa

Ik heb verder gezocht en heb het probleem gevonden en ik snap het nu.

Toch bedankt voor de hulp

Reageer