Pyruvaat <--> Malaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 46

Pyruvaat <--> Malaat

Ik ben verward bij de malaat-aspartaat-shuttle van de mitochondria. Hierbij zijn 2 stappen die hetzelfde enzym lijken te gebruiken:

- De stap oxaalazijnzuur --> malaat (gebruik van malaatdehydrogenase en NADH).

- De stap malaat --> pyruvaat (gebruik van malaatdehydrogenase en NADP+).

Worden deze 2 verschillende stappen gekatalyseerd door hetzelfde enzym, of zijn dit 2 verschillende enzymen met dezelfde naam?

Hoe kan ik het verschil aanduiden tussen deze 2 enzymen?

Om mijn vraag te verduidelijken heb ik een afbeelding toegevoegd waarin de 2 enzymen rood omlijnd staan.

(Afbeelding afkomstig uit Lehninger Principles of Biochemistry, Fifth Edition)
malaatdehydrogenase.png
malaatdehydrogenase.png (251.42 KiB) 759 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Pyruvaat <--> Malaat

Het zijn twee verschillende enzymen die jammergenoeg dezelfde naam krijgen. Vaak is het zo dat er voor één enzym meerdere namen bestaan, een algemene naam, eentje waarin het substraat vermeldt staat, eentje die iets meer zegt over de functie, enz.

Ik heb de betreffende enzymen eens opgezocht in de KEGG database. Bovenaan de linkjes zie je steeds de verschillende mogelijke namen:


oxaloacetaat + NADH + H+ malaat + NAD+ via malaatdehydrogenase
malaat + NADP+ pyruvaat + NADPH + H+ + CO2 via malic enzyme
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 46

Re: Pyruvaat <--> Malaat

Bedankt voor je reactie :) .

Het probleem is dat we op het examen expliciet geen gebruik mogen maken van Engelse namen voor enzymes en intermediairen.

Ik zal dus maar het verschil aanduiden via het verschillend gebruik van NADP+/NADPH en NAD+/NADH.

Nogmaals bedankt voor de verduidelijking.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Pyruvaat <--> Malaat

Momentje schreef: za 05 jan 2013, 11:28
Het probleem is dat we op het examen expliciet geen gebruik mogen maken van Engelse namen voor enzymes en intermediairen.
Dat vind ik jammer, alle wetenschappelijke literatuur is in het Engels. Vroeg of laat heb je die toch nodig.
Ik zal dus maar het verschil aanduiden via het verschillend gebruik van NADP+/NADPH en NAD+/NADH.
Ik denk dat dat inderdaad de beste oplossing is. Vaak zijn die alternatieve namen ook bijzonder moeilijk te onthouden en niet echt praktisch in gebruik (ook al zeggen ze soms beter waarover het gaat).
Nogmaals bedankt voor de verduidelijking.
Graag gedaan! ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer