Enzymes enkel aan de lagging strand

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Enzymes enkel aan de lagging strand

Hallo iedereen,

klein vraagje: welke enzymes komen enkel voor aan de lagging strand en niet aan de leading strand bij DNA replicatie?

Ik vermoed dat het gaat om primase en ligase maar ik ben niet zeker ...

Alvast bedankt :)

Berichten: 46

Re: Enzymes enkel aan de lagging strand

DNA-polymerase moet altijd vertrekken vanaf een primer. Primase komt dus aan beide strengen voor.

Ligase komt dacht ik niet voor aan de leading strand tijdens replicatie. Bij foutherstel komt ligase wel voor.

Het is wel zo dat primase natuurlijk veel uitgesprokener is aan de lagging strand, omdat hier steeds Okazaki-fragmenten gevormd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Enzymes enkel aan de lagging strand

Uit mijn cursus Cel en Gen haal ik de volgende enzymes:

- RNA polymerase (op leading en lagging)

- DNA polymerase (op leading en lagging)

- DNA exonuclease, knipt alsware de RNA primers vantussen de Okazaki fragmenten (enkel op lagging)

- DNA ligase , smelt alsware de overblijfsels van de Okazaki fragmenten aan elkaar (enkel op lagging volgens mijn cursus).

Mijn cursus is eigenlijk nog maar een 'inleiding' op de translatie,transcriptie, etc dus het zou kunnen dat het nog niet volledig is.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Enzymes enkel aan de lagging strand

Roelland schreef: vr 04 jan 2013, 08:59
- DNA exonuclease, knipt alsware de RNA primers vantussen de Okazaki fragmenten (enkel op lagging)
DNA Polymerase I doet dat (RNA->DNA) (hetgeen behoort tot de klasse van exonucleasen). DNA Pol III doet de elongatie van ketens, uitgaande van primers. En primers worden door primase gemaakt (zowel leading als lagging, maar natuurlijk meer bij lagging)

Ligase zal idd na actie van DNA Pol I de eindjes DNA aan elkaar plakken, en dat is enkel aan de lagging strand. De leading strand bevat ook primers in het begin, dus ik weet niet precies hoe het daar zit.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Enzymes enkel aan de lagging strand

Dus enkel ligase komt bij de lagging-strand voor.

Bedankt voor jullie snelle reactie :)

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Enzymes enkel aan de lagging strand

In mijn cursus staat er dat replicatie wordt uitgevoerd door DNA-polymerase maar vergt tevens helicase, primase, ligase en nuclease. Waar dient dit nuclease voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Enzymes enkel aan de lagging strand

Roelland schreef: vr 04 jan 2013, 08:59
- DNA exonuclease, knipt alsware de RNA primers vantussen de Okazaki fragmenten (enkel op lagging)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Enzymes enkel aan de lagging strand

Ah dus dat is hetzelfde ^^ OK, bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Enzymes enkel aan de lagging strand

Endo's knippen in een stuk DNA en exo's knippen alleen aan de eindjes, maar ze zijn allemaal een nuclease (en er zijn een paar voorbeelden van enzymen die het beiden kunnen).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer