Chemische Evenwichten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Chemische Evenwichten

Ik heb een redelijk theoretische vraag ivm met het instellen van chemische evenwichten.

Wanneer er meerdere reacties zijn die invloed hebben op het evenwicht, en er dus rekening moet gehouden met meerdere evenwichtsconstanten (zij het vormingsconstanten Kf, oplossingsconstanten Ksp , aciditeitsconstanten Ka, ... ) weet ik niet goed in welke situaties ik welke reacties voorrang moet geven.

In sommige gevallen is het geoorloofd om de invloeden van twee reacties in 1 evenwichtstabel te schrijven (zodat voor sommige concentraties bv. +2x -y komt in de uitdrukking) , bij andere situaties, bij sommige situaties moet je verschillende evenwichtstabellen opstellen, en hangt het resultaat van de ene af van de uitkomst van de andere en dergelijke.

Ik zit nu ook net vast bij een oefening op oplosbaarheid, en ik hoop dat er iemand mij een gestructureerd antwoord zou kunnen geven op volgend vraagstuk, en eventueel een paar handige tips ivm met mijn probleem.

vraagstuk: "bereken de oplosbaarheid van calciumfluoride (CaF )in een waterige oplossing met pH = 3."

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemische Evenwichten

VanOevelenN schreef: vr 04 jan 2013, 00:35
vraagstuk: "bereken de oplosbaarheid van calciumfluoride (CaF )in een waterige oplossing met pH = 3."
vraag terug: is die pH constant (buffer)? Indien ja, is je probleem een pak versimpeld: je kan dan de evenwichtsbreuk van de Ka herschrijven naar een verhouding van [HF] en [F-], die een constante is.
\(\alpha = K_a / [H^+] = \frac{[F^-]}{[HF]}\)
De oplosbaarheid zout s is dan ten eerste gelijk aan [Ca2+] (dat is altijd). Ten tweede komt er dan 2s F- vrij, maar daarvan wordt een vaste factor omgezet in HF.

2s = [F-] + [HF] = [F-] + [F-]/α

Dus kan je het oplosbaarheidsproduct herformuleren in termen van s.

Indien de pH niet constant is, zul je moeten kijken naar de waarden van Ksp en Ka: indien Ksp veel kleiner is dan Ka, gaat de hoeveelheid F- die vrijkomt te klein zijn om de pH te beïnvloeden en blijft bovenstaande benadering geldig.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 2

Re: Chemische Evenwichten

Bedankt, de oefening zelf was ondertussen ook gelukt :) het was geen buffer, gewoon een mengsel met een variabele pH.

Toch bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemische Evenwichten

Maar om het dus algemener te zeggen: een vergelijking van evenwichtsconstantes kan vaak al aantonen dat één reactie weinig effect zal hebben op de andere: een kleine Ksp van een zuur of basisch zout zal ertoe leiden dat er sowieso weinig zout zal oplossen en dus de invloed op de pH beperkt zal zijn. Hoe dan ook is een verificatie achteraf altijd nodig.
This is weird as hell. I approve.

Reageer