Is mijn afhankelijke variabele normaal verdeeld?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Is mijn afhankelijke variabele normaal verdeeld?

Hallo allemaal,

Ik ben een newbie hier en helaas geen SPSS expert. Aangezien ik nu bezig ben met mijn masterscriptie loop ik tegen een aantal dingen aan. Vandaar mijn vraag..

Ik wil een regressie analyse uit gaan voeren om een causaal verband te testen tussen een aantal onafhankelijke variabelen, en mijn ene afhankelijke variabele. Nu weet ik dat mijn afhankelijke variabele normaal verdeeld moet zijn voor regressie. Gecheckt met Skewness en Kurtosis. Geeft een waarde van -1.063 en 1.687. Nu weet ik dat het bij de waarden 0 normaal verdeeld is. En tot de waarden 1 benaderd kan worden als normaal verdeeld. Maar hoe zit het dan met mijn waarden?

Ook las ik dat bij een normale verdeling de mean, modus en mediaan gelijk zijn. In mijn geval is dat 11.32, 12 en 12.

Kan ik mijn afhankelijke variabele als normaal verdeeld opvatten?

En moet ik al mijn onafhankelijke variabelen ook nog checken voor normale verdelingen?

Bedankt voor de hulp!

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Is mijn afhankelijke variabele normaal verdeeld?

Technisch gezien moeten de residuen van de regressie analyse normaal verdeeld zijn, maar de stelregel is inderdaad wel dat daaraan voldaan wordt als de Y normaal verdeeld is. Ik kijk altijd eerst eens naar de histogram (en eigenlijk zelden naar skewedness en kurtosis) en als die de klok-vorm heeft zonder scheve staarten, dan ben ik tevreden. Van regressie modellen wordt namelijk verondersteld dat ze redelijk robuust zijn voor kleine schendingen van de normaliteit assumptie. Misschien kan je de histogrammen hier eens posten? Ik zou persoonlijk niet zo wakker liggen van de verschillen tussen de mean en mediaan; bij jou lijken die verschillen niet erg groot te zijn.

Je onafhankelijke variabelen hoef je niet te checken.

Berichten: 2

Re: Is mijn afhankelijke variabele normaal verdeeld?

Afbeelding

Bedankt voor je reactie Saffron,

Bovenstaand het histogram van de afhankelijke variabele. Hij is niet volledig klokvormig, maar vind het zelf moeilijk te beoordelen of dit kwaad kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Is mijn afhankelijke variabele normaal verdeeld?

Hij is inderdaad niet geweldig verdeeld. Maar ik zou me er niet direct heel veel zorgen om maken. Je kan evt. nog een normaliteits toets doen in SPSS. Maar ik zou de regressie analyse gewoon draaien, de residuen opslaan en die vervolgens checken.

Reageer