[wiskunde] Kansrekenen: samenstelling gezin

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Kansrekenen: samenstelling gezin

Beschouw volgende twee opgaven:

1) Van een gezin weet je dat er twee kinderen zijn. De ouders gaan geregeld supporteren bij wedstrijden voor meisjesvoetbal, en daaruit mag je besluiten dat ten minste één van de kinderen een dochter is. Hoe groot is de kans dat het gezin twee dochters heeft ?

Oplossing: 1/3 = 33,33%

2) Een gezin bestaat uit twee kinderen. Je telefoneert en een dochter neemt op.

Wat is de kans dat het gezin twee dochters heeft ?

Oplossing: 50%

Kan iemand hier aan uit ? :P
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Berichten: 4.246

Re: Kansrekenen: samenstelling gezin

1) P(MM|{MJ,JM,MM}) = 1/3.

2) P(MM|{MJ,MM}) = 1/2.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Kansrekenen: samenstelling gezin

2) Kan toch evengoed MJ zijn ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansrekenen: samenstelling gezin

Ik snap niet goed wat je bedoelt. Dat staat er toch bij Dirk's oplossing? Bedenk je ook dat mj en jm hier hetzelfde zijn daar leeftijd van geen belang is en het enkel over geslacht gaat.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Kansrekenen: samenstelling gezin

Drieske schreef: vr 04 jan 2013, 23:43
Ik snap niet goed wat je bedoelt. Dat staat er toch bij Dirk's oplossing? Bedenk je ook dat mj en jm hier hetzelfde zijn daar leeftijd van geen belang is en het enkel over geslacht gaat.


Maar geldt dat dan ook niet bij 1 ? Dat mj en jm hetzelfde zijn bedoel ik. In 1 lijkt het me dat er gesuggereerd wordt dat mj en jm verschillend zijn. En het gaat hier toch ook alleen over geslacht ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 4.246

Re: Kansrekenen: samenstelling gezin

Let op de toevoeging "ten minste".
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Kansrekenen: samenstelling gezin

Drieske schreef: vr 04 jan 2013, 23:43
Ik snap niet goed wat je bedoelt. Dat staat er toch bij Dirk's oplossing? Bedenk je ook dat mj en jm hier hetzelfde zijn daar leeftijd van geen belang is en het enkel over geslacht gaat.
Mijn excuses, ik bedoelde JM. :)
dannypje schreef: za 05 jan 2013, 01:30
Maar geldt dat dan ook niet bij 1 ? Dat mj en jm hetzelfde zijn bedoel ik. In 1 lijkt het me dat er gesuggereerd wordt dat mj en jm verschillend zijn. En het gaat hier toch ook alleen over geslacht ?
Dat is precies wat ik niet snap hier. :P
dirkwb schreef: za 05 jan 2013, 10:50
Let op de toevoeging "ten minste".
Uit twee kan je toch ook besluiten dat er ten minste 1 dochter is ? Aangezien deze heeft opgepakt ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansrekenen: samenstelling gezin

Misschien handig in dit probleem: Klik.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7.068

Re: Kansrekenen: samenstelling gezin

Stel je weet niks over de kinderen van het gezin met twee kinderen. Alles is dan in principe mogelijk: MM, JM, MJ, JJ.

Nu vertel ik dat het gezin ten minste 1 meisje bevat. Hierdoor valt JJ als mogelijkheid af. Houd je over: MM, JM, MJ. Bij slechts 1 van de 3 mogelijkheden is er sprake van 2 meisjes.

Nu bel je naar het huis. Een kind neemt op en het blijkt een meisje te zijn. Stel dat dit het eerste kind is. Nu houd je over als mogelijkheden: MM en MJ. Als je veronderstelt dat het het tweede kind is dat opneemt dan houd je over: MM en JM. In beide gevallen (eerste of tweede kind neemt op) is de kans dat het andere kind een meisje is 50%.

Het verschil tussen beide situaties is dat je in de eerste situatie iets te weten komt over het paar en in de tweede situatie iets over een specifiek kind.

Reageer