raman fluoresescentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

raman fluoresescentie

Beschrijf drie mogelijke manieren waarop je onderscheid zou kunnen maken fussen een Raman signaal en fluorescentie?

Ik heb geen idee.. ik heb de theorie een aantal keer doorgelezen, het enige wat ik kan opmaken is dat raman signaal veel sneller/instant is (!?) dan fluorescentie. Daarnaast weet ik dat Raman signalen vibrationele overgangen zijn en dus een veel specifiekere spectra oplevert t.o.v fluorescentie, wat bestaat uit elektronische overgangen en juist een heel breed spectrum geeft.

Ik vraag me dus af of ik wel in de goede richting denk.. hope some1 can help me out !

Alvast bedankt

Berichten: 1

Re: raman fluoresescentie

Beetje later reactie, maar beter dan nooit/geen:

1. Fluorescentie vindt voornamelijk plaats van de s1 naar de s0, en deze emissie golflengte is vast, ongeacht de excitatie golflengte. Bij Raman meet je een vibratie, wat wordt weergegeven als een verschil tussen excitatie en emissie, wanneer de excitatie verandert wordt zal de emissie golflengte mee veranderen.

2. Raman heeft stokes maar ook anti-stokes, die zich op een hogere energie golflengte bevinden dan de excitatie, deze zijn er niet bij fluorescentie.

3. Er is inderdaad een verschil in tijd tussen raman en fluorescentie (al is dit verschil klein). ofwel time-resolved detection kan gebruikt worden.

Tevens kan fluorescentie onderdrukt worden door het toevoegen van quenchers, en wanneer excitatie op grote of lage golflengtes (<250 nm) plaatsvindt wordt er geen/weinig fluorescentie verwacht.

Wil je nog even corrigeren op het "brede" fluorescentie spectrum. Fluorescentie kan, onder de juiste omstandigheden, een goede resolutie halen waar ook de vibraties op te vinden zijn (van de s1). In de s2 haalt fluorescentie dit niet door het onzekerheidsprincipe van meneer Heisenberg. Omstandigheden zijn bijvoorbeeld een zeer lage temperatuur (~5 K) en een shpol'ski matrix. Mocht iemand interesse hebben in een spectra reageer hier dan zal ik hem erbij zetten.

Reageer