wisselwerking zeoliet en actieve kool

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

wisselwerking zeoliet en actieve kool

Beste allen,

Ik hoop dat ik mijn vraag in het juiste forum heb geplaatst.

Kan iemand me vertellen wat de wisselwerking is tussen zeoliet en actieve kool of waarom je beiden zou gebruiken ipv enkel zeoliet?

Het gaat om het tegengaan van geur en vocht, waarbij geur het belangrijkst is.

Voor zover ik heb onderzocht kunnen beiden ammonia adsorberen, is zeoliet regenereerbaar, maar actieve kool pas va 900 graden.

Alvast dank voor het meedenken :)

Groet Jis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wisselwerking zeoliet en actieve kool

Zeolieten en actieve kool hebben beide een groot oppervlak, maar verder zijn ze zo verschillend dat je er zeker van kunt zijn dat er verschillen zijn in welke verbindingen ze het best opnemen. Samen zullen ze dus altijd meer verschillende verbindingen kunnen verwijderen dan elk apart.

Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met een wisselwerking tussen de twee.

Berichten: 2

Re: wisselwerking zeoliet en actieve kool

Rwwh, dank voor je reactie. Klinkt erg logisch :)

Ik zal qua opname-eigenschappen even google raadplegen.

Wat betreft regenereren vraag ik me wel af als je een combi van de twee regenereert zoals je bij zeoliet doet (toevoegen van zout) of dat dan de actieve kool beinvloed, danwel positief/negatief. Iemand daar een idee over?

Groet Jis

Berichten: 9

Re: wisselwerking zeoliet en actieve kool

Actieve kool kan je maar op 1 manier regenereren en dat is door te verwarmen op hoge tempratuur. Als je zout zou gebruiken zou ook gewoon adsorberen aan de kool. Het zeoliet zou dan gerenereerd zijn maar niet de actieve kool, in tegendeel.

Berichten: 5

Re: wisselwerking zeoliet en actieve kool

Om iets over wisselwerking tussen zeoliet en actieve kool te zeggen is het nodig de eigenschappen van de afzonderlijke componenten te kennen. Wat ze gemeen hebben is chemische- en fysische adsorptie, en door de poriën en caviteiten werken ze als moleculaire zeven. Verder kunnen zeolieten een bepaalde katalytische werking hebben wat afhangt van de aanwezige kat ionen. Actieve kool heeft door de micro/meso/macro poriën een selectief adsorptie vermogen door de v.d. Waals krachten. Een maat voor de activiteit is het z.g. Joodgetal. Actieve kool wordt net als zeoliet ook als drager gebruikt voor katalyse.

Vraagje: wat is de gedachte achter deze vraag? Succes

Reageer