[natuurkunde] afstand berekening (kromlijnige beweging)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

afstand berekening (kromlijnige beweging)

Hallo,

Ik zit momenteel vast met een vraagstuk. Het vraagstuk is als volgt: Een persoon houdt een waterslang vast op een hoogte van 1m boven de vloer van een gebouw (hoogte plafond is 3m). Het water heeft een uitstroomsnelheid van 10 m/s. Bepaal de grootst mogelijke horizontale afstand die het water kan afleggen vooraleer op de grond terecht te komen.

Ik heb volgende vergelijkingen opgesteld:

a= alfa

t= tijd

3=y= 1+10sin(a)*t-9.81*t²/2

0=Vy=10*sin(a)-9.81*t

2de formule omvormen geeft; 10*sin(a) = 9.81t

als ik dit invul in de eerste vergelijking:

3=1+9.81t²-9.81t²/2

t= √((2*2)/9.81) = 0.639 kom ik uit.

Als ik deze tijd in de 2de vergelijking invul om a te bepalen kom ik een hoek van 38.82° uit.

Als je dan een vierkantsvergelijking opstelt (zoals we in een andere oefeningen ook gedaan hadden) krijg ik volgende:

9.81t²-2*10*sin(a)*t+4 (alles x2 gedaan om de /2 weg te werken)

als ik dan de discriminant uitreken en opsplits kom ik op t= 0.6636 en t = 0.6147 uit

Als ik dan een waarde gebruik ik de formule Vx = cos(a)*10*t kom ik waardes rond de 4.8 en 5.2 uit en de oplossing zou 11.1m moeten zijn voor Vx.

Iemand een idee waar ik in de fout ga?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: afstand berekening (kromlijnige beweging)

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: afstand berekening (kromlijnige beweging)

De tijd die jij berekend hebt is de tijd die het water nodig heeft om tot tegen het plafond te geraken. En die tijd gebruik jij dan om de horizontale afstand te berekenen. Allemaal goed en wel, maar het water valt ook terug naar beneden en dat duurt ook een tijd. Dus die tijd moet je nog berekenen, en optellen bij de andere tijd, en met die totale tijd de horizontale afstand berekenen. Ik kom op een totaal tijd van 1,42 seconden, en een afstand van 11,06m.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 3

Re: afstand berekening (kromlijnige beweging)

En hoe kan ik deze dan berekenen? Want ik dacht de 2 tijden die je uitkomt van de vierkantsvergelijking dat je die moet optellen en het daar dan met berekenen. Maar dan kom ik op 1.29s uit en altijd maar op een afstand van 10.1m ..

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: afstand berekening (kromlijnige beweging)

De eerste tijd heb je al, 0,639. Die tweede tijd bereken je gewoon uit de formule voor afgelegde weg bij een voorwerp dat van een hoogte van 3m naar beneden valt, met beginsnelheid 0.

Dus s=s0+ v0.t + gt^2/2 waarbij s 3m, s0=0,v0=0 en g=9,81. Daar heb je dus alles om t uit te rekenen.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 3

Re: afstand berekening (kromlijnige beweging)

Aah oké, hartelijk bedankt!

Berichten: 7.068

Re: afstand berekening (kromlijnige beweging)

Voor de volledigheid moet je natuurlijk wel even aantonen dat de maximale afstand gehaald wordt als je het plafond schampt...

Reageer