[natuurkunde] autodynamo ombouwen tot elektromotor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

autodynamo ombouwen tot elektromotor

beste,

voor school heb ik de opdracht gekregen om een auto dynamo om te bouwen tot elektromotor.

nu heb ik al heel wat rond gezocht, echter kan ik nergens echt informatie vinden wat betrekking heeft op het daadwerkelijke ombouwen. er is een hoop over modelbouw te vinden, dit is uiteraard wel nuttig om een goed inzicht te geven in hoe het ongeveer moet. heeft iemand hier toevallig ervaring met het ombouwen van een auto dynamo tot elektromotor?

bij voorbaad bedankt.

alex

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: autodynamo ombouwen tot elektromotor

Het hangt er vanaf wat voor type dynamo het is.

Als je dat weet, zou je eerst moeten doorgronden hoe hij als dynamo werkt, en daarna kan je kijken of dat proces omkeerbaar is. Dat is nl. wel vaak, maar niet altijd het geval.

Berichten: 3

Re: autodynamo ombouwen tot elektromotor

ik mag een dynamo naar keuze bestellen.

heb je toevallig een idee wat een goede keuze zou zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: autodynamo ombouwen tot elektromotor

Aangezien het een schoolvraag is ga ik een beetje voorzichtig antwoorden.

Dus ga ik de vraag nog een keer terugkaatsen: weet je welke typen autodynamo's er bestaan, en welk type tegenwoordig het meest gangbaar is?

Berichten: 3

Re: autodynamo ombouwen tot elektromotor

bij ons op het werk bouwen we tegenwoordig alleen nog maar bosch er in, maar zou zo niet durven zeggen wat voor een type dit is. in ieder geval word er tegenwoordig gebruik gemaakt van dynamo's die door middel van ingebouwde diodes gelijk gericht worden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: autodynamo ombouwen tot elektromotor

Dan zal je toch eens op zoek moeten gaan. Ik kan het wel voorzeggen, maar dat is niet de bedoeling van een huiswerkvraag.

Reageer