Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

Berichten: 216

Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

Aan alle studenten geneeskunde. Graag had ik van jullie eens geweten of er veel studenten bij jullie in de klas zitten die reeds een andere opleiding hebben gevolgd en nadien toch hebben beslist de opleiding geneeskunde te starten. Dit voornamelijk voor mezelf daar ik erover nadenk om van opleiding te veranderen, m.n. geneeskunde.

3 jaar geleden heb ik gekozen voor verpleegkunde, de 'care' sprak me wel aan en voornamelijk het praktische leek me wel iets voor mij, maar achteraf bekeken bleef ik wat op m'n honger zitten, zeker wat betreft het theoretische gedeelte (je kiest natuurlijk zelf hoe je dat deel invult, verdiep je je erin of heb je genoeg met hetgeen je aangeboden krijgt). Momenteel zit ik met een groot dilemma, ofwel een specialisatie spoed en intensieve zorgen/hartbewaking of een compleet andere richting uitgaan. Volgende zaken doen me een beetje twijfelen:

- Weer 6 jaar geen 'leven' hebben, want daar komt het uiteindelijk op neer. (Is nu in België 6 jaar i.p.v. 7)

- In de klas zitten met pas afgestudeerden (17/18 jaar).

- Toelatingsexamen dat uiteraard verplicht is (niet dat ik dat als een probleem zie, ik ben afgestudeerd in wetenschappen maar wil me graag toch wat voorbereiden), tijd vinden om me voor te bereiden is dan hier wat een probleem.

Zijn er mensen die hier bekend mee zijn?

Zijn er ook anderen die de specialisatie spoed en intensieve hebben gevolgd? (Wat is jullie ervaring hiermee?)

Eventueel nog andere tips die bruikbaar kunnen zijn naar eventuele voorbereidingen toe?

Hoe ervaren jullie de opleiding geneeskunde? Of voor diegenen die al afgestudeerd zijn (arts), hoe was de opleiding voor jullie?

Laat die reacties maar komen!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

The artist schreef: wo 09 jan 2013, 15:02
Laat die reacties maar komen!
De eerste bij deze!

Ik heb het wel over Nederland, maar toch wil ik je daar wel wat info over geven omdat ik merk dat er in Maastricht (waar ik geneeskunde studeer) behoorlijk veel Vlamingen zijn die bewust voor Nederland hebben gekozen.
The artist schreef: wo 09 jan 2013, 15:02
Volgende zaken doen me een beetje twijfelen:

- Weer 6 jaar geen 'leven' hebben, want daar komt het uiteindelijk op neer. (Is nu in België 6 jaar i.p.v. 7)

- In de klas zitten met pas afgestudeerden (17/18 jaar).

- Toelatingsexamen dat uiteraard verplicht is (niet dat ik dat als een probleem zie, ik ben afgestudeerd in wetenschappen maar wil me graag toch wat voorbereiden), tijd vinden om me voor te bereiden is dan hier wat een probleem.
Het grootste aandeel studenten geneeskunde heeft in mijn jaar al een andere opleiding gedaan- of gestart en dat is eigenlijk elk jaar zo, aldus de docenten. De gemiddelde leeftijd in 't eerste jaar is dan ook zeker geen 17/18 maar rond de 20/21. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat in België het gemiddelde wel 18 is, want die toelatingsexamens zijn soms denk ik makkelijker te maken als je al voorkennis bij een andere aansluitende opleiding hebt gehad.

In Nederland ga dat 'niet leven' er wat anders aan toe. Ik weet dat er in België een ander soort onderwijs wordt gegeven dan hier. Bijna elke student zit wel bij een vereniging/organisaties, dispuut, sportclub etc. Daarnaast is er alsnog veel tijd om van alles en nog wat te doen.

In het onderwijs wordt in Nederland ook veel tijd besteed aan praktisch werk en toepassing van de theorie die je in het blok eerder hebt opgedaan. De verhouding theorie-praktijk verschilt wel per Nederlandse uni, in België is het echter voornamelijk theorie.

Als je graag meer verdieping wil, en daarnaast capabel bent om geneeskunde te kunnen studeren, dan zou ik het zeker aanraden...want het is een prachtige studie met nog vele mogelijkheden!

Heb je al eens verder gekeken dan België? Want als ik je punten van twijfel zo doorneem, lijkt het alsof het systeem van Belgie je niet zo aantrekt. En zoals je wel weet functioneert het bij jullie Noorderburen net wat anders, wat je mogelijk wel aanspreekt?!

Als je nog verdere vragen hebt: stel ze gerust!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 216

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

Wat een vlugge reactie, dat is fijn!

Alle informatie is natuurlijk welkom. Ik heb persoonlijk nog niet overwogen om in Nederland te gaan studeren omwille van volgende redenen:

1) Steeds wordt er gehamerd op het feit dat de opleiding geneeskunde in België zeer hoog staat aangeschreven. Wellicht omdat zoals je zegt deze erg theoretisch is. Naar mijn mening is dat niet de leerschool die je het meeste bijbrengt maar bon. Ik ben dan ook iemand die het noodzakelijk vindt om meteen de theorie in praktijk om te kunnen zetten om me ervan te verzekeren dat ik iets vaardig ben, ik moet me dingen kunnen visualiseren, louter vanuit de theorie vind ik dat, laat ons zeggen, gewoon moeilijk en ik heb daar uit ervaring vrij weinig aan.

Ook tijdens de opleiding verpleegkunde ervaar ik dit als erg vervelend. Ik heb relatief veel stage maar krijg hier niet altijd de kans om alle theorie naar de praktijk om te zetten, en als er dan iets wordt gevraagd van jou betreffende een onderwerp dat je in de theorie gezien maar niet op stage dan is het moeilijk om je er een beeld bij te vormen, het is gewoon een leeg gat en het is daar dat je je bewust wordt van de zogezegde hiaten en net dat wil je vermijden, welja, net dat wil IK vermijden. Dus veel praktijk IS gewoon een vereiste, daarom is het ook goed dat je nu spreekt over de opleiding in Nederland en zijn praktische kant. Ik zal het zeker overwegen in functie van de mogelijkheden die ik heb.

Maar hoe zit het daar precies met het ingangsexamen? Ik heb eens gekeken op internet en daar spreken ze voortdurend over een zogezegd "profiel" van vakken die je moet behaald hebben ofzoiets. Weet jij iets over die overschakeling van onderwijs in België naar dat van Nederland betreft dat profiel? Met andere woorden, kan ik me gewoon inschrijven met het diploma dat ik hier hebt behaald, voor het ingangsexamen in Nederland? Want wij hebben een ander systeem dan VWO en MBO et cetera.

2) Ik heb de mogelijkheid niet (meer) om op kot te gaan, telkens naar Nederland gaan met de trein zie ik persoonlijk niet echt zitten. Ik ken mezelf en zou nogal vlug geneigd zijn de helft van de lessen te skippen en dat is eigenlijk niet de bedoeling denk ik dan.

3) Ik woon 10 minuten van de universiteit van Antwerpen, welk het voor mij erg gemakkelijk maakt om telkens naar school te gaan, het is eveneens dichtbij o.a. het universitair ziekenhuis. DE plaats waar onze geneeskunde studenten stage lopen. Ben ik iets vergeten; dan ga ik naar huis. Heb ik enkele uren vrij; dan ga ik naar huis. Dat maakt het wel erg interessant om hier te blijven.

Ik vind het eigenlijk erg bizar dat men steeds aanhaalt dat er veel vrije tijd is, het is niet alleen jij die het zegt. Ook studenten geneeskunde hier lijken ontzettend veel vrije dagen te hebben en als ik dan vergelijk met mezelf, een veel socialer leven te leiden. Ik zeg hier niet dat wij meer moeten kennen (bestaat niet), maar zelf heb ik bijna nooit vrije tijd. Veel verplichte taken, portfolio's maken, patiëntenstudies hier, patiëntenstudies daar na elke 2 maanden, groepswerken en veel presentaties, sjonge. Tijd die ik liever zou besteden aan zinvolle(re) zaken. Op dat vlak dus echt een rotopleiding en langs één kant dus echt spijt van, nuja, dat is subjectief gesproken dan. Een beetje reorganisatie in het Belgische onderwijs zou ik elk geval geen kwaad kunnen, toch niet wat de opleiding verpleegkunde betreft.

Tot slot:

Hoe zit het met het lessenpakket? Welke vakken heb je zoal in het eerste jaar, wat wordt er van jou verwacht als student in Nederland? Is er begeleiding (mentor) of wordt er van je verwacht dat je alles zelf doet.

Is het studiepakket draaglijk? (Uiteraard afhankelijk van je leercapaciteiten) maar ik kan me er vrij weinig bij voorstellen hoe het studeren bij jullie precies verloopt; de hoeveelheid, de inhoud.

Verder ga ik het hierbij laten en wat je weet hoor ik wel. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

The artist schreef: wo 09 jan 2013, 22:18
Maar hoe zit het daar precies met het ingangsexamen? Ik heb eens gekeken op internet en daar spreken ze voortdurend over een zogezegd "profiel" van vakken die je moet behaald hebben ofzoiets. Weet jij iets over die overschakeling van onderwijs in België naar dat van Nederland betreft dat profiel? Met andere woorden, kan ik me gewoon inschrijven met het diploma dat ik hier hebt behaald, voor het ingangsexamen in Nederland? Want wij hebben een ander systeem dan VWO en MBO et cetera.
Hmm, jullie hebben profielen als wetenschap-wiskunde enzo toch? Het gaat erom dat je de volgende vakken in ieder geval beheerst, in de zin dat je je eindexamen hebt afgerond:

- Biologie

- Scheikunde

- Natuurkunde

- Wiskunde (bij ons zijn daar gradaties in, maar voor Belgen maakt het hier niet uit)

- Latijn is niet verplicht!

Er is ook een klein verschil in toelating; je spreekt namelijk over een 'ingangsexamen', dat is niet overal het geval in Nederland. Alleen in Nijmegen gaat het op die manier als decentrale selectievorm. Ik weet niet in hoeverre je daar al van gehoord/gelezen hebt, maar het wordt in ieder geval steeds belangrijker, aangezien bijna alle uni's hier in Nederland op de decentrale selectie over gaan ipv de centrale selectie.

In het kort:

- Centrale selectie = loting. Dus eindexamencijfers. Maar ik weet niet hoe dit allemaal werkt met buitenlanders.

- Decentrale selectie = vaak CV indienen (jouw verpleegkunde opleiding is een enorm voordeel!!) en verdere toetsing, die verschilt per uni. Je kunt hierbij denken aan samenwerkingsproject, voorbereiding op bepaalde toets, of juist onvoorbereid enkele toetsen maken, IQ -testen etc.

Decentrale selectie mag je maar 1 tot 2x aan mee doen, dit verschil per uni. Centrale loting is volgens mij 3x. Dus je moet goed kijken welke uni het beste bij je past qua onderwijssysteem, maar ook naar selectiemogelijkheden. Utrecht en Leiden doen bijvoorbeeld niet aan een decentrale selectie. Je mag, is zelfs aan te raden, ook tegelijk decentraal- en centrale selectie doen.

2) Ik heb de mogelijkheid niet (meer) om op kot te gaan, telkens naar Nederland gaan met de trein zie ik persoonlijk niet echt zitten. Ik ken mezelf en zou nogal vlug geneigd zijn de helft van de lessen te skippen en dat is eigenlijk niet de bedoeling denk ik dan.
In Maastricht hebben we sowieso al heel weinig les in de vorm van colleges, zo'n 3-4 uur per week. Voor de rest hebben we 2x 1,5 uur onderwijsgroep en daar heb je aanwezigheidsplicht. Je bestudeert en maakt thuis zelf casussen en die bespreek je met een vaste groep van 10 studenten en tutor (die meestal zelf arts is) deze casus na. Voor de rest heel veel practica, waar je je voor moet inschrijven...als je niet komt opdagen zonder officiële afmelding krijg je een aantekening op je professionele gedrag en en word je op het matje geroepen.

3) Ik woon 10 minuten van de universiteit van Antwerpen, welk het voor mij erg gemakkelijk maakt om telkens naar school te gaan, het is eveneens dichtbij o.a. het universitair ziekenhuis. DE plaats waar onze geneeskunde studenten stage lopen. Ben ik iets vergeten; dan ga ik naar huis. Heb ik enkele uren vrij; dan ga ik naar huis. Dat maakt het wel erg interessant om hier te blijven.
In de meeste steden heb je veel huizen/kamers dicht bij de uni, dus daar zou ik niet teveel op focussen. Zo ben ik hier in 5 minuten op de uni en zit ik het grootste deel van de dag op m'n kamer, aangezien ik maar weinig uren op de uni hoef te zijn. Je kunt uiteraard ook daar blijven, maar heen- en weer rijden is overal zo gedaan ;)

Tot slot:

Hoe zit het met het lessenpakket? Welke vakken heb je zoal in het eerste jaar, wat wordt er van jou verwacht als student in Nederland? Is er begeleiding (mentor) of wordt er van je verwacht dat je alles zelf doet.

Is het studiepakket draaglijk? (Uiteraard afhankelijk van je leercapaciteiten) maar ik kan me er vrij weinig bij voorstellen hoe het studeren bij jullie precies verloopt; de hoeveelheid, de inhoud.
Je hebt een mentor, die je een paar keer per jaar spreekt over je toetsresulaten en functioneren. Maar bij elke onderwijsgroep heb je een tutor, als het blok is afgelopen heb je weer een nieuwe groep en tutor. De functie van deze persoon is checken of men aanwezig is en sturen in informatie. Want je kunt je voorstellen dat als iedereen een casus maakt, dat de ene er erg diep op in gaat en een ander te oppervlakkig is geweest. Je bespreekt een casus altijd voor- en na en wordt dus beetje op een pad gezet waar je moet beginnen...al blijft het altijd zoeken naar "hoeveel diepgang?"

Ik heb daarnaast niet echt les in vakken; in een dergelijk casus is alles met elkaar verweven. Eerste jaar is wel met name 'de gezonde mens' en in het tweede jaar komt met name alleen pathologie om de hoek kijken. Je hebt geen losse vakken in Maastricht als scheikunde, biologie, anatomie, fysiologie. Alles zit in de casussen, colleges en practica.

Nu ik toch bezig ben met het promoten van geneeskunde in Maastricht ( :P ): we hebben bijna elke week ook oefensessie waarbij je onderzoeken op medestudenten oefent. Denk daarbij aan het gebruik van stethoscoop, injecteren, bloeddruk meten, verbanden aanleggen etc. Om de paar weken heb je ook gesprekken met simulatiepatienten: komt er een persoon bij jou op consult en daarbij leer je de anamnese goed afleggen en lichamelijk onderzoek uit te voeren op iemand anders dat je medestudenten. Dit wordt gefilmd en nabesproken in een groep met wederom 10 studenten en een tutor.

Maar let op; bovenstaande is het onderwijssysteem van Maastricht, op andere uni's loopt het veelal anders, al gaan enkele andere het nu van Maastricht overnemen omdat het wel goed lijkt te werken.

Aan de hand van de gegeven casus stel je eerst gezamenlijk leerdoelen op (wat wil/moet je te weten komen?), die de tutor hier-en-daar wat bijstuurt omdat je natuurlijk wel een toets moet maken aan het eind van een blok en je op hetzelfde niveau als medestudenten in andere onderwijsgroepen moet zitten.

Ter voorbeeld een casus uit m'n blok:

Op de Eerste Hulp afdeling van het AZM worden deze avond vlak na elkaar per ambulance twee patiënten binnen gebracht voor de longarts. Beide zijn erg kortademig.

De eerste is een student, Joeri. Hij was die avond met zijn vrienden voetbal op de TV aan het kijken. Volgens gebruik gaat dit met bier en de nodige versnaperingen gepaard. Net op het moment dat hij een handje pinda’s in zijn mond stopte, vond er een gevaarlijke actie plaats in het strafschop gebied en van schrik verslikt Joeri zich. Hierop begon hij hevig te hoesten. Binnen enkele minuten lag Joeri doods­benauwd, klam en met een blauwe verkleuring op de lippen op de bank. In paniek werd de eerste hulp­dienst gebeld. In de ambulance werd via een masker 60 % zuurstof toegediend: de arteriële zuurstof­saturatie bleef sterk verlaagd: aanvankelijk 74 % en nu 80 %. Vanuit de ziekenwagen werd de long­arts gewaarschuwd. Bij aankomst op de EHBO werd een erg benauwde, cyanotische jongen gezien: bij voorkeur zat hij rechtop. Een arteriepunctie werd verricht en de volgende bloedgaswaarden werden genoteerd: pH 7,47 ;PaCO2 3,9 kPa; PaO2 7,5 kPa; O2 saturatie 89 %; bicarbonaat 21 mmol/l*. Op de thorax foto wordt een atelectase van de rechter onderkwab gezien. De co-assistent vraagt aan de longarts hoe je een dergelijk lage zuurstof saturatie kan hebben als er een atelectase van maar één longkwab bestaat .....


De longarts besloot onmiddellijk een bronchoscopie te verrichten: in de rechter onderkwab, zoals hij al had vermoed, trof hij een geel-bruin vreemd lichaam aan (zie voor bronchoscopische opnamen bij een gezond persoon onder link: bronchoscopie). Met een tangetje kon hij het corpus alienum oftewel de pinda voorzichtig vastgrijpen en verwijderen. Enkele minuten later knapte Joeri zienderogen op: de zuurstofsaturatie is nu weer normaal. Voor observatie zou Joeri deze nacht nog in het ziekenhuis blijven.

Kort nadat de longarts de bronchoscopie heeft beëindigd, komt de tweede patiënt van die avond binnen.


Het betreft een jonge vrouw, Mei-Lan, welke eveneens een kortademige indruk maakt, ondanks de 2 L/min zuurstof welke zij via een slangetje via de neus krijgt toegediend. Zij vertelt plotseling wakker te zijn geworden met pijn tussen haar schouderbladen. Zij heeft het gevoel niet goed te kunnen doorademen. De pijn zit vast aan de ademhaling.

Bij lichamelijk onderzoek heeft ze een pols van 104 slagen/min. De bloeddruk is 100/50 mmHg. De CVD lijkt niet verhoogd. De temperatuur bedraagt 37.8 °C. Bij onderzoek van de thorax worden percutoir geen afwijkingen vastgesteld; bij auscultatie wordt normaal ademgeruis gehoord. De co-assistent twijfelt of ze rechts pleurawrijven hoort. Ze heeft weleens gelezen dat dat zou moeten klinken als knisperen van sneeuw.

Op de thoraxfoto worden aan hart en longen geen afwijkingen gezien. Er wordt een bloedgas geprikt. Deze laat de volgende waarden zien: pH 7,44; PaCO2 4,4 kPa; PaO2 8,2 kPa; O2 saturatie 91%; bicarbonaat 21,9 mmol/l. Bij laboratoriumonderzoek valt op een d-dimeer van 1200 ng/ml (normaal <500 ng/ml).

De arts-assistent van de longziekten, welke voor het maken van de thoraxfoto nog aan een pneumothorax dacht, denkt nu aan een longembolie .

De co-assistent begrijpt niet dat je bij een normale thoraxfoto toch een dergelijk verlaagde PaO2 kunt hebben. En hoe komt iemand nou zo ineens aan een longembolie? Zij kan zich de recente discussie in de media nog herinneren over de derde generatie pil.

De arts-assistent twijfelt tussen het aanvragen van een perfusie-ventilatie scintigrafie of een CT-angio van de thorax. De perfusie-scan kan die avond nog worden gemaakt. Deze laat een uitgebreid perfusiedefect zien van twee segmenten van de rechter onderkwab. Op verdenking longembolie wordt nog diezelfde avond gestart met fraxiparine subcutaan. Een ventilatiescan wordt de volgende dag verricht, deze toont een normale verdeling van de ventilatie.

De arts-assistent concludeert in zijn dossier: longembolie rechts, high probability. Hij bespreekt de uitslag met Mei-Lan en geeft aan dat zij de komende 6 maanden zal worden behandeld met antistolling.

* Normaalwaarden MUMC+:
  • pH 7,35-7,45
  • PaO2 8,7-13,1 kPa
  • PaCO2 4,5-5,9 kPa
  • O2 saturatie 93-98%
  • HCO3 22-28 mmol/l
  • base excess –2,5 - +2,5 mmol/l.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 216

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

Cura schreef: wo 09 jan 2013, 23:02
Hmm, jullie hebben profielen als wetenschap-wiskunde enzo toch? Het gaat erom dat je de volgende vakken in ieder geval beheerst, in de zin dat je je eindexamen hebt afgerond:

- Biologie

- Scheikunde

- Natuurkunde

- Wiskunde (bij ons zijn daar gradaties in, maar voor Belgen maakt het hier niet uit)

- Latijn is niet verplicht!
Ja dat klopt, komt vervolgens dan overeen met VWO bij jullie denk ik dan, qua niveau.

Zelf had ik geen wetenschappen - wiskunde profiel, wel (humane) wetenschappen maar dat maakt gelijk niet uit denk ik dan. Natuurlijk wel minder uren wiskunde, vandaar die voorbereiding waarover ik sprak. Is wel noodzakelijk, zeker omdat het ook wel enkele jaren geleden is dat ik nog wiskunde en fysica heb gehad. Nuja, wat dat betreft, mits wat inzet en het juiste studiemateriaal is dat zo weer opgefrist.
Cura schreef: wo 09 jan 2013, 23:02
Er is ook een klein verschil in toelating; je spreekt namelijk over een 'ingangsexamen', dat is niet overal het geval in Nederland. Alleen in Nijmegen gaat het op die manier als decentrale selectievorm. Ik weet niet in hoeverre je daar al van gehoord/gelezen hebt, maar het wordt in ieder geval steeds belangrijker, aangezien bijna alle uni's hier in Nederland op de decentrale selectie over gaan ipv de centrale selectie.

In het kort:

- Centrale selectie = loting. Dus eindexamencijfers. Maar ik weet niet hoe dit allemaal werkt met buitenlanders.

- Decentrale selectie = vaak CV indienen (jouw verpleegkunde opleiding is een enorm voordeel!!) en verdere toetsing, die verschilt per uni. Je kunt hierbij denken aan samenwerkingsproject, voorbereiding op bepaalde toets, of juist onvoorbereid enkele toetsen maken, IQ -testen etc.

Decentrale selectie mag je maar 1 tot 2x aan mee doen, dit verschil per uni. Centrale loting is volgens mij 3x. Dus je moet goed kijken welke uni het beste bij je past qua onderwijssysteem, maar ook naar selectiemogelijkheden. Utrecht en Leiden doen bijvoorbeeld niet aan een decentrale selectie. Je mag, is zelfs aan te raden, ook tegelijk decentraal- en centrale selectie doen.
Daar heb ik al wel van gehoord maar heb totaal geen idee hoe dit precies in elkaar zit, ziet er ingewikkeld(er) uit vergeleken met hier bij ons. Ik dacht dat jullie ook een soort van ingangsexamen moesten afleggen. Hier toetsen ze echt op biologie 3e graad, chemie 3e graad, fysica 3e graad en wiskunde 3e graad. Daarbij komt dan nog een stilleestekst (en nog iets), weet niet precies meer wat. Dus er wordt wel veel van je gevraagd. Begrijpelijk uiteindelijk, het is niet zomaar een opleiding, een degelijke selectie dient dan ook te gebeuren in mijn ogen.

Ken je toevallig een goede site waar ik bepaalde informatie kan vinden hierover? Data van "sessies", eventueel telefoonnummer / mail, om deze mensen te contacteren.
Cura schreef: wo 09 jan 2013, 23:02
In Maastricht hebben we sowieso al heel weinig les in de vorm van colleges, zo'n 3-4 uur per week. Voor de rest hebben we 2x 1,5 uur onderwijsgroep en daar heb je aanwezigheidsplicht. Je bestudeert en maakt thuis zelf casussen en die bespreek je met een vaste groep van 10 studenten en tutor (die meestal zelf arts is) deze casus na. Voor de rest heel veel practica, waar je je voor moet inschrijven...als je niet komt opdagen zonder officiële afmelding krijg je een aantekening op je professionele gedrag en en word je op het matje geroepen.
Dat is wel fijn, die zelfstudie. Welja, als je wat zelfdiscipline hebt natuurlijk, ik kan begrijpen dat dit niet voor iedereen werkt. Maar wanneer jullie dan examens hebben, dan is dit ook niet per vak dan als ik het goed begrijp? Of hoe werkt dat precies?

En wat stages betreft (omdat jullie zoveel praktijk hebben vergeleken met hier), die lopen jullie ook al in het 1e/2e/3e jaar? Hier hebben ze in het 1e jaar een verpleegstage hebben ze me eens verteld en dan pas in het 6e jaar (vermoed ik) een échte stage. Ik kan verkeerd zijn maar zo heb ik het toch ergens gelezen.
Cura schreef: wo 09 jan 2013, 23:02
Ik heb daarnaast niet echt les in vakken; in een dergelijk casus is alles met elkaar verweven. Eerste jaar is wel met name 'de gezonde mens' en in het tweede jaar komt met name alleen pathologie om de hoek kijken. Je hebt geen losse vakken in Maastricht als scheikunde, biologie, anatomie, fysiologie. Alles zit in de casussen, colleges en practica.
Dat is hier ook niet echt hoor. Welja, toch niet wat wiskunde en fysica betreft. Zij integreren wiskunde en fysica in een ander vak. Logisch ergens, we studeren dan ook geen geneeskunde om wiskundige te worden. En blijkbaar is er relatief weinig wiskunde en fysica in de opleiding geneeskunde zei iemand me toen ik eerst had gedacht om biomedische te studeren (nogal verwant aan geneeskunde en men dient geen ingangsexamen af te leggen), maar naar 't schijnt is deze opleiding dan weer veel theoretischer (op vlak van exacte wetenschappen) en daarvoor moeilijker, daarom deze optie dan ook maar gauw geschrapt. Die persoon is vervolgens overgestapt naar geneeskunde en het gaat haar veel gemakkelijker af. (De voorkennis misschien, geen idee).

Dat casusidee vind ik trouwens wel een goede manier, zo leer je informatie verwerven op basis van echte situaties en dat is ideaal natuurlijk. Dat zouden ze eigenlijk overal moeten invoeren (de link naar de realiteit), en minder "boekjes-leren", wat in de hand werkt dat 50% van de studenten alleen maar gaat memoriseren en dat is natuurlijk niet de manier.
Cura schreef: wo 09 jan 2013, 23:02
Nu ik toch bezig ben met het promoten van geneeskunde in Maastricht ( :P ): we hebben bijna elke week ook oefensessie waarbij je onderzoeken op medestudenten oefent. Denk daarbij aan het gebruik van stethoscoop, injecteren, bloeddruk meten, verbanden aanleggen etc. Om de paar weken heb je ook gesprekken met simulatiepatienten: komt er een persoon bij jou op consult en daarbij leer je de anamnese goed afleggen en lichamelijk onderzoek uit te voeren op iemand anders dat je medestudenten. Dit wordt gefilmd en nabesproken in een groep met wederom 10 studenten en een tutor.

Maar let op; bovenstaande is het onderwijssysteem van Maastricht, op andere uni's loopt het veelal anders, al gaan enkele andere het nu van Maastricht overnemen omdat het wel goed lijkt te werken.
Bij het bekijken van een "promoting-filmpje" op youtube (maastricht uni) was het geloof ik, heb ik inderdaad opgemerkt dat er patiënten komen vertellen over hun aandoening en zoals jij zegt op "consultatie komen", is een groot pluspunt. Filmpje sprak me trouwens ook wel aan, de universiteiten zijn erg gezellig en warm. Hier hechten ze daar minder waarde aan, jammer genoeg. (Wat mijn school betreft toch).

Tot slot, hoe lang duurt de opleiding bij jullie precies? 6/7 jaar? En na je 6/7 jaar, wanneer je dus eigenlijk "arts-assistent" bent, verdien je dan eigenlijk al geld (stomme vraag, maar wel van belang), ik hoor van velen dat dit niet zo is, maar dat lijkt me toch niet mogelijk?

(Toffe casus btw; misschien dat ik hem volgend jaar volledig kan "oplossen", correct kan interpreteren :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

Nu ik zelf toevallig ook in Maastricht woon, weet ik dat er ook nog een andere richting is die je op kunt in Maastricht.

Ik ga er van uit dat je je bachelor in Belgie afmaakt.

Er is in Maastricht namelijk een redelijk speciale masteropleiding, "AKO", waarbij je van verschillende studies kunt instromen. Het is prestigieus en er is een speciale loting en er worden weinig mensen toegelaten.

Nu is dit niet mijn faculteit; dus wellicht dat Cura hier meer over weet te vertellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

The artist schreef: di 15 jan 2013, 20:01
Ken je toevallig een goede site waar ik bepaalde informatie kan vinden hierover? Data van "sessies", eventueel telefoonnummer / mail, om deze mensen te contacteren.
Voor Nederland is dit een goede site om informatie te verzamelen als je geneeskunde wil doen, bezig bent, of inmiddels als afgestudeerde door het leven gaat.
Maar wanneer jullie dan examens hebben, dan is dit ook niet per vak dan als ik het goed begrijp? Of hoe werkt dat precies?
Klopt; het is een toets van 2,5 - 3 uur met alles door elkaar. De vragen zijn multiple choices, open en schema's. Je hele blok, met in jouw ogen alle 'vakken', komt dan aan bod.

En wat stages betreft (omdat jullie zoveel praktijk hebben vergeleken met hier), die lopen jullie ook al in het 1e/2e/3e jaar? Hier hebben ze in het 1e jaar een verpleegstage hebben ze me eens verteld en dan pas in het 6e jaar (vermoed ik) een échte stage. Ik kan verkeerd zijn maar zo heb ik het toch ergens gelezen.
Het verschilt per universiteit hoe het in de bachelorfase wordt ingedeeld; zo ga ik niet in mijn eerste jaar op stage maar in tweede jaar loop je al verschillende keren mee in de kliniek. In het derde jaar bouwt dit zich verder uit en staat het hele jaar eigenlijk in het teken van de voorbereiding op de co-schappen die je in het 4e en 5e jaar loopt. Die twee jaren loop je dus telkens enkele weken bij een bepaald specialisme ergens in Nederland of buitenland mee en ga je ook mee helpen met assisteren. In het 6e jaar doe je een wetenschappelijke stage en moet je een onderzoek opzetten.

Tot slot, hoe lang duurt de opleiding bij jullie precies? 6/7 jaar? En na je 6/7 jaar, wanneer je dus eigenlijk "arts-assistent" bent, verdien je dan eigenlijk al geld (stomme vraag, maar wel van belang), ik hoor van velen dat dit niet zo is, maar dat lijkt me toch niet mogelijk?
In Nederland duurt de geneeskundeopleiding 6 jaar, mits je natuurlijk geen vertraging hebt opgelopen. Als je klaar bent, ben je basis arts en moet je eerst in aanmerking komen voor specialisatie (als je je wilt specialiseren). Steeds vaker moet je daarvoor eerst promoveren door onderzoek te verrichten, waardoor het soms wel een paar jaar kan duren voordat je daadwerkelijk in vervolgopleiding kan. Als je niet in opleiding bent dan ben je een ANIOS (arts niet in opleiding) en als je de geluksvogel bent die wel in opleiding is dan ben je een AIOS (arts in opleiding). Je wordt gewoon betaald als je afgestudeerd bent, of je nu AIOS of ANIOS bent.
Jaimy11 schreef: di 15 jan 2013, 20:10
Er is in Maastricht namelijk een redelijk speciale masteropleiding, "AKO", waarbij je van verschillende studies kunt instromen. Het is prestigieus en er is een speciale loting en er worden weinig mensen toegelaten.

Nu is dit niet mijn faculteit; dus wellicht dat Cura hier meer over weet te vertellen.
Klopt helemaal wat je zegt Jaimy; er zijn aardig wat mensen die via de zogenoemde 'University College' in Maastricht na een afgeronde bachelor in wetenschappen kunnen worden ingeloot (via zware selectieprocedure) voor de AKO. Maar ook mensen die bijvoorbeeld Farmacie, Biologie of Technische geneeskunde als bachelor binnen hebben, kunnen zo binnen proberen te komen. Voor exacte info, zou ik je deze site van de uni willen aanraden waar alles staat uitgeschreven ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 216

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

Jaimy11 schreef: di 15 jan 2013, 20:10
Nu ik zelf toevallig ook in Maastricht woon, weet ik dat er ook nog een andere richting is die je op kunt in Maastricht.

Ik ga er van uit dat je je bachelor in Belgie afmaakt.

Er is in Maastricht namelijk een redelijk speciale masteropleiding, "AKO", waarbij je van verschillende studies kunt instromen. Het is prestigieus en er is een speciale loting en er worden weinig mensen toegelaten.

Nu is dit niet mijn faculteit; dus wellicht dat Cura hier meer over weet te vertellen.
Ja dat klopt. Bedoel je toevallig de master physician assistant of nurse practitioner? Of is het iets volledig anders? Ik heb een tijdje terug al eens zitten rondneuzen op het net (voornamelijk gericht naar een vervolgopleiding op wat ik nu doe) en ben wel enkele zaken tegengekomen die me wel interessant leken, maar ook weer hier, het is enkel in Nederland, waaronder dan die PA opleiding. Deze leek me eigenlijk perfect (voor mezelf) daar ik niet weer van nul hoefde te beginnen, en uiteindelijk als je een beetje pro's en contra's bekijkt is het altijd een pluspunt als je kan bouwen op de basisopleiding die je al hebt. De tijd staat niet stil en we willen allemaal kunnen beginnen aan ons leven, nuja, willen we iets bereiken dienen we daar iets voor over te hebben denk ik dan. Van die AKO opleiding heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, waartoe leidt dit dan? En als je spreekt over "weinig mensen toegelaten, prestigieus", wat wordt hier dan verwacht? Ik zal in elk geval eens rondkijken op het net. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

The artist schreef: di 15 jan 2013, 20:24
Van die AKO opleiding heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, waartoe leidt dit dan? En als je spreekt over "weinig mensen toegelaten, prestigieus", wat wordt hier dan verwacht? Ik zal in elk geval eens rondkijken op het net. ;)
Zie de link van uni maastricht (in m'n laatste bericht) over AKO-opleiding, daar staat het allemaal netjes uitgelegd hoe je toegelaten kan worden, wie ze verwachten binnen te halen, hoeveel mensen er worden toegelaten etc.

Mocht je overigens in een stadium aanbelanden dat je serieuze overwegingen maakt om mogelijk naar Maastricht te willen of gewoon meer informatie wilt, je kunt gerust een dagje met me meelopen om wat beter de sfeer van het onderwijs en de uni te proeven. :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 216

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

Cura schreef: di 15 jan 2013, 20:16
Klopt helemaal wat je zegt Jaimy; er zijn aardig wat mensen die via de zogenoemde 'University College' in Maastricht na een afgeronde bachelor in wetenschappen kunnen worden ingeloot (via zware selectieprocedure) voor de AKO. Maar ook mensen die bijvoorbeeld Farmacie, Biologie of Technische geneeskunde als bachelor binnen hebben, kunnen zo binnen proberen te komen. Voor exacte info, zou ik je deze site van de uni willen aanraden waar alles staat uitgeschreven ;)


Blijkbaar toch iets anders dan wat ik dacht. Beetje vergelijkbaar met hier toen je nog kon overstappen van biomedische wetenschappen naar geneeskunde met de voorwaarde dat je extra punten behaalde voor enkele vakken. Dit was mijn oorspronkelijke plan, maar sinds dit jaar hebben ze het afgeschaft. Ze worden precies alsmaar strenger. Nu, ik denk niet dat ik het op die manier ga doen, maar bij deze weet ik dat het zo ook gaat he. Ik zal zeker eens kijken op de sites die je hebt gegeven! Vielen dank ;)

Berichten: 216

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

Cura schreef: di 15 jan 2013, 20:33
Zie de link van uni maastricht (in m'n laatste bericht) over AKO-opleiding, daar staat het allemaal netjes uitgelegd hoe je toegelaten kan worden, wie ze verwachten binnen te halen, hoeveel mensen er worden toegelaten etc.

Mocht je overigens in een stadium aanbelanden dat je serieuze overwegingen maakt om mogelijk naar Maastricht te willen of gewoon meer informatie wilt, je kunt gerust een dagje met me meelopen om wat beter de sfeer van het onderwijs en de uni te proeven. :)
We antwoorden beide nogal snel heb ik de indruk haha. Bij deze heb ik de site dus gecheckt! Mocht ik beslissen om mijn koffers te nemen naar Maastricht, dan laat ik je wel iets weten, heb ik lekker mijn eigen persoonlijke gids! En mocht jij dan beslissen om naar Antwerpen te trekken om de een of andere reden (dan geldt dat ook voor jou), niet dat je dat van plan bent denk ik. :lol:

Berichten: 1

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

Hoi "The Artist",

Om even op je vraag terug te komen ivm 'oudere' studenten in de studie geneeskunde; wel ik zelf ben er zo één :) Ik ben één van de vele Vlamingen die aan de Universiteit Maastricht geneeskunde studeert.

Zelf heb ik 2 vorige opleidingen achter de rug, waarvan één masteropleiding aan de KUL (afstudeerrichting klinische en gezondheidspsychologie), en daarna nog een bacheloropleiding biomedische wetenschappen aan de Uhasselt gedaan. Door mijn stage van BMW in jaar 3 aan de universiteit Maastricht (gezien het samenwerkingsverbond tussen UH en UM), en door de contacten daar heb ik van de mogelijkheid gehoord om onmiddellijk in jaar 2 geneeskunde in te stromen, voor mensen die al wat achtergrond hadden. In BMW miste ik immers enorm het mensgerichte, wat bij psychologie wel zo sterk aan bod kwam, maar waar ik dan weer het medische gerichte miste. Geneeskunde blijkt voor mij de ideale mix van mijn vorige opleidingen.

Komt er dus op neer dat ik jaar 1 volledig ben vrijgesteld en dus 'maar' 5 jaar over de opleiding moet doen ipv 6 jaar. Aangezien het onderwijs aan de UM gericht is op veel zelfstudie (dus vrij veel vrije momenten) kan ik de studie tot nu toe combineren met mijn job als psycholoog. Althans tot op de dag dat de co-schappen eraan gaan komen. Zo hou ik er voorlopig geen financiële kater aan over en kan ik wat opzij zetten. Hiervoor heb ik wel een hele procedure moeten doorlopen, waaronder een 'CV' opsturen met motivatiebrief, 2de ronde was een kennistoets (ken je wel genoeg om jaar 1 volledig over te slaan?), en eens daardoor kwam de 3de ronde: meedoen aan de decentrale selectieproef. Toen werd er een rangorde opgesteld van alle Zij-introom kandidaten waarvan slechts de beste 7 werden toegelaten (hangt af van hoeveel mensen er in jaar 1 uitvallen, en dus niet zullen starten in jaar 2). Uiteindelijk zijn er slechts 4 begonnen, de andere 3 zijn volgens mij de AKO gaan doen.

Met mijn 28 jaar ben ik overigens niet de oudste van mijn jaar. Ik nog minstens 3 dertigers die het ook hebben aangedurfd om alsnog voor geneeskunde te gaan. Eén van die 30'rs combineert de studie zelfs met een eigen zaak. Ze gaat wel enkel naar de verplichte onderwijsgroepen (wat slechts 4 uur per week in beslag neemt), en de rest oefent ze allemaal zelfstandig in.

Ik ben zéér tevreden van mijn keuze voor de universiteit Maastricht. Voor mij is een praktische gerichte aanpak voor een studie als geneeskunde een must, en dat zou ik in België enorm gemist hebben. Moest je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Berichten: 7

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

Hey,

Door al deze zaken te lezen, ben ik deze zomer beginnen informatie opzoeken over het studeren in Nederland en heb ik me aangemeld voor de studie geneeskunde (2014-2015). Bedankt iedereen!

Ik ben een Vlaming van 25 jaar die reeds een diploma verpleegkunde op zak, 4 jaar werkervaring én ervaring binnen 4 andere universitaire opleidingen heeft. Ik volgde 1 jaar biomedische wetenschappen, 1 jaar master in verpleegkunde, 1 jaar kinesitherapie en zit momenteel in mijn 2e jaar diergeneeskunde. Ik combineer het met nachtwerk als verpleegkundige in het ziekenhuis. Mijn droom is om geneesheer te worden, maar ik slaagde in het verleden niet voor het ingangsexamen binnen het Vlaamse Onderwijs.

Al deze studies (en geslaagd!) tijdens de zoektocht naar een waardig alternatief voor geneeskunde. Helaas heb ik die nog niet gevonden... Dus ik blijf proberen.

Ik heb me aangemeld voor zowel de decentrale selectie (ook de centrale selectie) als de zij-instroom in Maastricht! Iemand tips voor de tweede selectieronde in maart? Ik weet dat er een geheimhoudingsplicht is, maar misschien dat er wel enkele 'algemene zaken' kunnen vermeld worden. Testen ze hier algemene kennis, medische kennis of sociale kennis?

Kan iemand die geneeskunde studeert mij eventueel duidelijk informatie geven over hoe het eerste jaar opgebouwd is? Ik moet aspecten binnen de opbouw van het curriculum bespreken in mijn portfolio. Ik las al dat er les gegeven wordt in blokken van 6-8 weken, waarvan weinig hoorcolleges, maar veel praktische lessen zoals casussen oplossen en vaardigheden oefenen op elkaar? Kan iemand me nog meer vertellen over de twee jaarvakken, de voortgangstoets?

Als iemand nog algemene tips heeft, hoor ik die graag!

Nogmaals bedankt aan iedereen voor alle info op dit forum. Zonder dit forum, was ik nooit op het idee gekomen om naar Nederland te gaan en daar mijn kans te wagen. Hopelijk lukt het me eindelijk na al die jaren...

Alvast bedankt!

Groetjes,

Nicky

Berichten: 7

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

Kan iemand me ook laten weten hoe haalbaar het is om bijvoorbeeld niet te verhuizen naar Maastricht en te pendelen? Zijn die casussen en praktische lessen wat gebundeld of echt gespreid over de hele week?

Berichten: 216

Re: Oudere studenten in de opleiding geneeskunde

PBG schreef: di 12 mar 2013, 13:37
Komt er dus op neer dat ik jaar 1 volledig ben vrijgesteld en dus 'maar' 5 jaar over de opleiding moet doen ipv 6 jaar. Aangezien het onderwijs aan de UM gericht is op veel zelfstudie (dus vrij veel vrije momenten) kan ik de studie tot nu toe combineren met mijn job als psycholoog. Althans tot op de dag dat de co-schappen eraan gaan komen. Zo hou ik er voorlopig geen financiële kater aan over en kan ik wat opzij zetten. Hiervoor heb ik wel een hele procedure moeten doorlopen, waaronder een 'CV' opsturen met motivatiebrief, 2de ronde was een kennistoets (ken je wel genoeg om jaar 1 volledig over te slaan?), en eens daardoor kwam de 3de ronde: meedoen aan de decentrale selectieproef. Toen werd er een rangorde opgesteld van alle Zij-introom kandidaten waarvan slechts de beste 7 werden toegelaten (hangt af van hoeveel mensen er in jaar 1 uitvallen, en dus niet zullen starten in jaar 2). Uiteindelijk zijn er slechts 4 begonnen, de andere 3 zijn volgens mij de AKO gaan doen.
Hallo PBG

Erg fijn om te lezen dat je uiteindelijk toch nog geneeskunde bent gaan studeren! Wat betreft die kennistoets, ik neem aan dat deze enkel was voor diegenen die een jaar overslaan?

Ik lees dat velen onder jullie BMW hebben gedaan en nadien de overstap hebben gemaakt naar GK, maar wat is je "plaats" precies als bachelor verpleegkundige, zonder deze achtergrond (geen BMW), zou je zeggen dat ook zij een grotere kans hebben om te worden toegelaten tot de opleiding (vanwege de ervaring e.d.)? Ik ben momenteel nog bezig met een vervolgopleiding (specialisatie) van 2 jaar maar hierna wil ik misschien toch de overstap wagen.

Tot slot , hoeveel keer per week ben je effectief in Maastricht? Of zelfs dat niet?

Reageer