Nefronen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Nefronen

In het boek "Medische fysiologie" van Bouman en Bernards, staat onderstaand stukje tekst over twee verschillende soorten nefronen:
2013-01-09 19.13.45.jpg
2013-01-09 19.13.45.jpg (58.58 KiB) 732 keer bekeken
Als eerste vind ik de een-na-laatste zin nogal vreemd, waar halen ze ineens het 'beenmerg' vandaan? Ik neem aan dat dit een typefoutje is en het 'binnenste mergzone van de nier' moet zijn?!

Nu het verschil tussen beide soorten nefronen; de corticale- en juxtamedullaire. De opvallende verschillen zijn dus de ligging en de lengte van de lis van Henle...maar wat is daar de achterliggende reden voor?

De lengte van het dunne segment van de lis van Henle is bij de juxtamedullaire nefronen naar verhouding groter, dan die van de corticale (zie afbeelding hieronder).

Dat zal dan denk ik betekenen dat de osmolariteit bij de juxtamedullaire nefronen voor langere tijd hoger is en er meer NaCl naar de interstitiele vloeistof wordt getransporteerd. Maar wat is dan voor het lichaam het voordeel dat 75% van de nefronen niet juxtamedullair- maar corticaal is? Of andersom; dat 25% van de nefronen juxtamedullair is? Kan het lichaam zo beter de uitwisseling van verschillende stoffen in de tubulus reguleren?
2013-01-09 19.38.55.jpg
2013-01-09 19.38.55.jpg (267.06 KiB) 732 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nefronen

De juxtamedullaire nefronen hebben een lang afdalend en opstijgend segment van de lis van Henle. Dit betekent dat hoe dieper je het merg ingaat, hoe groter de gradiënt wordt, omdat natrium actief wordt teruggeresorbeerd in het opstijgende deel. Hoe meer natriumionen teruggeresorbeerd worden, hoe makkelijker het is om osmose te krijgen van water vanuit de verzamelbuis onder invloed van ADH. Dit is dus erg belangrijk om de urine te concentreren.

Bij de mens is een verhouding 25% om 75% voldoende om een maximaal concentrerend vermogen te krijgen van 1200 mosmol/kg (Bron: Klinische nefrologie, de Jong). Woestijnratten echter hebben veel meer juxtamedullaire nefronen waardoor hun concentrerend vermogen rond de 5000 mosmol/kg ligt.

Evolutionair gezien is voor de mens meer concentrerend vermogen klaarblijkelijk niet relevant, omdat we zoiets hebben als kraanwater.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Nefronen

anusthesist schreef: do 10 jan 2013, 20:40
Evolutionair gezien is voor de mens meer concentrerend vermogen klaarblijkelijk niet relevant, omdat we zoiets hebben als kraanwater.


Maar in Afrika niet...plus dat de temperaturen daar ook veel hoger liggen overdag. Als woestijnratten dan meer juxtamedullaire nefronen hebben, waarom mensen (bijvoorbeeld de nomaden) rondom de Sahara dan niet? Het lijkt me dat er ook onder mensen dan toch wel verschillen zullen zijn, afhankelijk van hun leefomgeving, mits vele generaties daar al een tijdje leven.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nefronen

Cura schreef: za 12 jan 2013, 15:59
Als woestijnratten dan meer juxtamedullaire nefronen hebben, waarom mensen (bijvoorbeeld de nomaden) rondom de Sahara dan niet?
Heb je daar literatuur over gevonden dan? Misschien hebben ze wel meer juxtamedullaire nefronen...

Sowieso lijkt mij deze zijdiscussie niet echt relevant. Waarom-vragen zijn vaak niet te beantwoorden. Waarom hebben we geen 4 handen i.p.v. 2? Kunnen we ook meer voedsel verzamelen waardoor onze overlevingskansen toenemen.

Het moge duidelijk zijn dat hoe meer juxtamedullaire nefronen een organisme heeft, hoe meer concentrerend vermogen. De mens overleeft prima met een verhouding van 75% om 25%.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Nefronen

anusthesist schreef: za 12 jan 2013, 18:38
Heb je daar literatuur over gevonden dan?
Nee, dat was nu juist het punt dat ik wilde aansnijden.

Sowieso lijkt mij deze zijdiscussie niet echt relevant. Waarom-vragen zijn vaak niet te beantwoorden. Waarom hebben we geen 4 handen i.p.v. 2? Kunnen we ook meer voedsel verzamelen waardoor onze overlevingskansen toenemen.
Nuja, het is toch interessant (althans vind ik) dat het ene organisme zich daar wel op aangepast heeft door meer juxtamedullaire nefronen te hebben...en het andere organisme, dat in dezelfde leefomgeving leeft, mogelijk niet. Waar zit dan de compensatie voor de mens? Het is enkel een bepaalde verwachting die je schept, aan de hand van informatie die je wel weet.
Het moge duidelijk zijn dat hoe meer juxtamedullaire nefronen een organisme heeft, hoe meer concentrerend vermogen.
Dat is inderdaad duidelijk :) Vandaar dat ik nu even een zijpaadje neem.

De mens overleeft prima met een verhouding van 75% om 25%.
Welke mens? De 'Westerse'? De 'Aziatische'? De 'Latijns-Amerikaan'? Als je op internet rondkijkt zie je dat die getallen uiteraard per bron verschillen; te wijten aan verschillende onderzoekstechnieken, meetfouten of steeds een ander geteste bevolkingsgroep (met een andere ratio van de nefronen)? (Of combi van meerdere)

Ik denk dat het veel te kort door de bocht is om te zeggen dat elk mens ongeveer de verhouding (75% - 25%) aan nefronen heeft. Persoonlijk denk ik dat het wel degelijk uitmaakt of je de nefronen van een persoon uit Nederland vergelijkt met een persoon die in de woestijn bivakkeert. Uiteraard personen die uit een familie komen die zich al vele generaties in dat leefgebied bevinden.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nefronen

Cura schreef: zo 13 jan 2013, 12:53
Ik denk dat het veel te kort door de bocht is om te zeggen dat elk mens ongeveer de verhouding (75% - 25%) aan nefronen heeft. Persoonlijk denk ik dat het wel degelijk uitmaakt of je de nefronen van een persoon uit Nederland vergelijkt met een persoon die in de woestijn bivakkeert. Uiteraard personen die uit een familie komen die zich al vele generaties in dat leefgebied bevinden.
Waar beweer ik dat ELK mens een 75% - 25% verhouding heeft? Waar beweer ik dat mensen in de Sahara mogelijkerwijs niet een andere verhouding hebben? (nog sterker, dat suggereer ik een beetje in mijn vorige post):
anusthesist schreef: za 12 jan 2013, 18:38
Heb je daar literatuur over gevonden dan? Misschien hebben ze wel meer juxtamedullaire nefronen...
Woorden in mijn mond leggen vind ik vrij aanmatigend.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Nefronen

anusthesist schreef: zo 13 jan 2013, 16:11
Waar beweer ik dat ELK mens een 75% - 25% verhouding heeft? Waar beweer ik dat mensen in de Sahara mogelijkerwijs niet een andere verhouding hebben? (nog sterker, dat suggereer ik een beetje in mijn vorige post).

Probeer voortaan wat beter te lezen en minder aannames te maken.
Volgens mij praten we (weer eens) langs elkaar heen:
Cura schreef: za 12 jan 2013, 15:59
Als woestijnratten dan meer juxtamedullaire nefronen hebben, waarom mensen (bijvoorbeeld de nomaden) rondom de Sahara dan niet? Het lijkt me dat er ook onder mensen dan toch wel verschillen zullen zijn, afhankelijk van hun leefomgeving, mits vele generaties daar al een tijdje leven.
anusthesist schreef: za 12 jan 2013, 18:38
Heb je daar literatuur over gevonden dan? Misschien hebben ze wel meer juxtamedullaire nefronen...
Daar kom je met dezelfde hypothese die ik eerder maakte en vraag je naar literatuur die er dus niet is; namelijk dat mensen in woestijngebieden misschien wel meer juxtamedullaire nefronen hebben. Ofwel; we hebben het over hetzelfde...
anusthesist schreef: za 12 jan 2013, 18:38
De mens overleeft prima met een verhouding van 75% om 25%.
Dat was al bekend...dus wat is dan de toegevoegde waarde om het nogmaals te vermelden als je er niet mee wilt aangeven dat het voor iedereen hetzelfde hoeft te zijn? Nogmaals herhalen?

Maar goed, volgens mij zitten we moeilijk te doen en ligt dat niet enkel aan het feit dat ik te snel aannames zou maken.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 55

Re: Nefronen

Beste,

Beenmerg is idd. fout :-).

De lengte van de lus heeft te maken met het regulerend vermogen van wateropname of -excretie. Het juxtaglomerulair apparaat speelt daar een voorname rol. Daar wordt o.a. de nood aan bloeddruk en water gemeten en geregeld (renine-angiotensine-aldosteron-ADH-systeem). Het is dus niet zo verwonderlijk dat 75% van deze nefronen uitlopers hebben tot in de medulla omwille van het osmolariteitsverschil zoals Anusthesist aangeeft. Daar wordt tenslotte de extra behoefte aan water gemeten en gecorrigeerd.
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Reageer