Bacterien uit de kattenbak.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Bacterien uit de kattenbak.

Hallo allemaal,

Als ik de kattenbak schoon maak, gooi ik het grind weg en was ik de bak af met chloor en water. Als de bak schoon is droog ik hem af met de theedoek, die ik vervolgens meteen in de was stop. Als de theedoek gewassen is gebruik ik hem weer voor de vaat.

Mijn vriend en ik hebben hier telkens discussies over. Hij denkt dat dit niet hygienisch is en ik denk dat dat wel mee valt. Natuurlijk zitten er in een kattenbak heel veel bacterien, waarvan sommigen schadelijk kunnen zijn. Maar ik denk dat als de bak is gewassen met chloor en water en ik de bak vervolgens afdroog er niet zo heel veel bacterien in de doek komen. Daarnaast was ik hem vervolgens in de wasmachine, waardoor ik denk dat het weer een schone doek is, die prima voor de vaat te gebruiken is. Mijn vriend denkt dat er wel bacterien in de doek achter blijven en dat het slecht voor de gezondheid is om dit op deze manier te doen.

Mijn vraag is dus of er iemand weet hoe dit zit en daar een wetenschappelijke onderbouwing voor heeft.

Met vriendelijke groeten,

Tineke

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Bacterien uit de kattenbak.

Geen wetenschappelijk onderbouwde mening hier, maar persoonlijk zou ik dat niet doen. Ik zie ook aan je naam dat je een vrouw bent. Zeker als je van plan bent om (nog) aan kinderen te beginnen ... zoek 'toxoplasmose' 's op op het internet.

Wij gebruiken thuis speciale plastic zakken waarop je het kattenbakvulsel legt in de bak. Heel makkelijk om op die manier de kattenbak te verversen. Hij wordt daarna ook wel uitgewassen, maar wij laten hem aan de lucht drogen.

Draag ook altijd handschoenen zou ik zeggen.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Bacterien uit de kattenbak.

Er zullen heel wat bacteriën dergelijke stress-situaties (chloor, wassen, etc) niet overleven, maar om 100% met zekerheid te durven zeggen: "dit is compleet veilig." ga ik mij niet wagen. Ik heb geen zicht op de specifieke bacteriën die aanwezig zijn in een kattenbak (het zullen er idd heel wat zijn, zoals je zegt), maar volgens mij kan je onmogelijk alle aanwezige bacteriën afdoden met zo'n "chloorbehandeling". Er zullen altijd bacteriën en dergelijke zijn, die overleven en of die schadelijk zijn voor de mens durf ik niet ontkennen (cfr reactie van dannypje).

Ik zou het "zekere voor het onzekere" nemen en er toch mee oppassen.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Bacterien uit de kattenbak.

Het lijkt mij dat als de theedoek op voldoende temperatuur gewassen wordt er geen bijzonder gevaar is.

Als je zwanger bent én je hebt jonge katten dan is het heel verstandig om mogelijk contact met de poep te voorkomen (maar dat geldt ook voor het werken in de tuin en rauw vlees) klik

Met die theedoek heeft dat an sich niets te maken.

Het zit m.i. voornamelijk 'tussen de oren', maar kan je om de lieve vrede te bewaren niet beter een ander (wegwerp) doekje gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Bacterien uit de kattenbak.

In een handdoek die al een week aan het haakje hangt zitten meer bacteriën dan op dat vaatdoekje dat je even door de kattenbak haalt denk ik. Maar: als je dit al een tijdje doet, ben je waarschijnlijk al in aanraking gekomen met wat er in de kattenbak zat. Wasgoed komt in principe niet steriel uit de machine maar het meeste is dood, zeker als het op voldoende temperatuur is geweest (en voldoende lang).

Dat klinkt overigens allemaal erger dan het is: de gebruikelijke schatting is dat een mens voor elke lichaamseigen cel, tien bacteriën bij zich draagt. Dat komt neer op iets meer dan een kilo van het gewicht van een gemiddeld mens. Ik bedoel te zeggen: niet te bang zijn voor een paar van die beestjes.

Evengoed geldt dat je het misschien ook niet moet opzoeken, zeker deze soort (die overigens geen bacterie maar een protozoa is)

Overigens is oma's tip zo simpel als hij effectief is:

a) meteen wassen óf goed laten drogen in afwachting van de wasmachine

b) een goede scheut schoonmaak azijn

De lage pH is zeer schadelijk voor de meeste micro-organismen. Je hebt wel kans dat het de werking van enzymen in het wasmiddel ook remt dus je kan het doekje het beste voorbehandelen in een emmertje water en een goede scheut schoonmaak azijn. Overnacht is perfect en dan gewoon uitknijpen en normaal wassen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: Bacterien uit de kattenbak.

Bedankt voor alle reacties!

Over toxoplasmose heb ik eerder dingen opgezocht en daarmee kwam ik tot de conclusie die Michel Uphoff ook stelt, dat dat alleen een risico voor je is als je zwanger bent en jonge katten in huis hebt. Hetzelfde risico wat je loopt door rauw vlees te eten of in de tuin te werken als je zwanger bent. Als ik zwanger ben zal ik dat soort dingen voor de zekerheid ook absoluut laten. Maar ik ben nu niet zwanger.

Ik ga ervan uit dat ik lang geleden al eens besmet ben geweest met toxoplasmose, omdat ik veel in de tuin werk en mijn biefstuk graag rood eet. Als ik het daar niet van heb gekregen ben ik er waarschijnlijk mee in aanraking gekomen toen mijn katten kittens waren. De eerste kat die ik in huis haalde was zwaar verwaarloosd en zat helemaal onder de beestjes.

Ik begrijp heel goed dat het een vies idee is om met de theedoek de kattenbak af te drogen. Maar ik geloof inderdaad dat er in de handdoek die je een week laat hangen meer bacterien zitten dan er in de theedoek komen als ik daarmee de gewassen bak afdroog. En dat het idee dus viezer is dan het in werkelijkheid is. Natuurlijk kan ik om de lieve vrede te bewaren iets anders gebruiken, maar door de discussies hierover ben ik eigenlijk heel benieuwd geworden naar waar de waarheid ligt. Is mijn vriend banger voor de kleine beestjes dan hij hoeft te zijn, of neem ik de kleine beestjes toch niet serieus genoeg en loop ik onnodig risico's.

Ik weet dat de wasmachine veel van de beestjes doodt, maar dat de was er niet steriel uitkomt, het dood niet alles. Maar dat geldt dan voor alles wat je in de machine stopt. De handdoek, de kleren waarmee je in de tuin hebt gewerkt, een dweil en dergelijke dingen waar veel bacterien inzitten. Toch ga ik er van uit dat er dusdanig veel beestjes worden gedood dat er geen risico voor mijn gezondheid is als ik die dingen schoon uit de was haal. Of vergis ik mij hierin? Welke temperatuur is de juiste om mee te wassen i.v.m. de kleine beestjes die een risico voor de gezondheid kunnen zijn?

En zitten er in de kattenbak, naast toxoplasmose nog andere beestjes die gevolgen voor de gezondheid kunnen hebben?

Met vriendelijke groeten,

Tineke

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bacterien uit de kattenbak.

Je wil sowieso boven de 40 graden zitten, liefst boven de 50. Eco-wassen is leuk en aardig, maar levert wel gezondheidsrisico's op.

En beestjes die slecht voor de gezondheid kunnen zijn? De katten zelf als ze met de verkeerde poot uit de bak stappen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Bacterien uit de kattenbak.

Ik was theedoeken en handdoeken op 50 of 60 graden maar de rest gaat gewoon op 30 graden, dat is met moderne wasmiddelen prima voor truien en broeken. Je kan de wasmachine een tijdje op pauze zetten, dan weet je zeker dat tijd geen begrenzende factor is als het op het werk van de enzymen aan komt. Die spelen, net als de verhoogde temperatuur, een belangrijke rol in het doden van micro-organismen.

De meeste wasmachines gaan na 60 graden meteen naar 90 en op die temperatuur gaan de enzymen in het wasmiddel vrijwel zeker kapot, dus ik zou niet voorbij 60 graden gaan.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 1

Re: Bacterien uit de kattenbak.

Ik deed jaren hetzelfde met water, een beetje bleek en een daarvoor bewaarde afwasborstel maar maakte het droog met wc papier of keukenrol, dat gooi je zo weg

Als je de theedoek minimaal 70 graden of meer wast worden de bacterien gedood en is het pas een beetje steriel maar ik blijf het niet echt fris vinden

Om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik voor de eerste optie kiezen en dan op een speciale kattenbak zak, een uitgevouwen krant neerleggen (absorbeert de geur) en daarop de kattenbakstenen, je kunt het dan zo weggooien en de bak is minder vies

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bacterien uit de kattenbak.

Dit is natuurlijk gewoon te testen.
 
Neem een schone doek (negatieve controle), een vuile doek (positieve controle), en een gewassen doek (experimentele groep). Maak hier een kweek van en kijk of je gewassen doek op de schone doek lijkt. Is dit niet het geval dan is de gewassen doek dus niet als schoon te beschouwen en zijn er dus bacterien waarschijnlijk van het schoonmaken van de kattenbak achtergebleven.
 
Of deze bacterien ook schadelijk zijn, is natuurlijk weer een hele andere vraag. Om je een idee te geven hoe we in het labo met de ongevaarlijke E.coli DH5alpha krijgt bij ons na gebruik een scheut dikke bleek waarna het 5-10 uur blijft staan om vervolgens door de autoclaaf te gaan. Wat je doet om de doek schoon te krijgen is dus waarschijnlijk niet genoeg.
 
De werkelijke vraag is dus of er uberhaupt schadelijke bacterien aanwezig zijn. Aangezien je dit niet telkens kan testen zou ik het zekere voor het onzekere nemen en wegwerp doekjes gebruiken. Je kan namelijk in theorie ook bacterien in de wasmachine afzetten.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer