combinatiefactoren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

combinatiefactoren

In een oefening worden er volgende combinatiefactoren in acht genomen:

* parking, hospitaal, dak met toegang, dak zonder toegang, trappen, toegang voor de ziekenwagen: 1

Dit komt overeen met 'storage area' in de eurocode.

Ik zou zelf een andere keuze hebben gemaakt voor:

*parking, toegang voor de ziekenwagen --> traffic area, 0.7

*hospitaal --> office building, 0.7

*trappen, had ik niet echt een idee

Door mijn keuze zou ik dus een lagere combinatiewaarde uitkomen en dus met lagere lasten verder rekenen, maar dat is dus niet geoorloofd?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 150

Re: combinatiefactoren

Betreft belastingscombinaties verwijs ik graag naar paragrafen 6.4.3 en 6.5.3 binnen Eurocode 0. Mocht dit je niet duidelijk zijn, gelieve me een seintje te geven. Wel wil ik even meegeven dat psi_0 waarde enkel van toepassing is daar waar er meerdere variabele belastingen aanwezig kunnen zijn. Een voorbeeldje ter verduidelijking. Beschouw een parkeerdak waar er volgende variabele lasten kunnen aanwezig zijn.
  • geparkeerde wagens à 2,5 kN/m²
  • sneeuwlast à 0,4 kN/m²
Dan kunnen we het volgende schrijven.
E_d = 1,35 * G_k + 1,50 * 2,5 kN/m² + 1,50 * 0,50 * 0,4 kN/m²
In bovenstaande werd de last t.g.v. geparkeerde wagens als belangrijkste mobiele last beschouwd.

Kortom, combinatiefactoren werden in het leven geroepen vermits het zeer onwaarschijnlijk is dat zowel de last t.g.v. geparkeerde wagens als de sneeuwlast op het zelfde ogenblik maximaal zouden zijn. Jouw methode zou in het dagdagelijkse ontwerpproces wel geldig zijn, maar om eenvoudig en sneller te rekenen stelt men soms alle combinatiefactoren gelijk aan 1.

Afhankelijk van het lokaal binnen het ziekenhuis zou ik met een klasse A (ziekenhuiskamers) of klasse C3 (overige lokalen) werken. Trappen zijn inderdaad niet duidelijk gedefinieerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: combinatiefactoren

Bedankt voor uw antwoord. Ik weet inderdaad dat de combinatiefactoren afhangen van de combinatie die men kiest.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: combinatiefactoren

Eenzelfde element vroeg ik me af aangaande de keuze van SLS-combinaties. In de commentary to Eurocode, vind ik het volgende:
EN1990 indicates three different types of combinations for serviceability limit states verifications:

characteristic combination (called “rare combination” in the previous versions of Eurocodes),

frequent combination and quasi-permanent combination.

The choice of combinations to be taken into account is related to the distinction between reversible

and irreversible limit states: frequent and quasi-permanent combinations apply to the first case,

characteristic combinations to the second case.

The definition of relevant limit states for a certain construction requires above all the analysis of the

different situations to which it can be exposed.

The situations chosen for design shall cover all situations that can reasonably occur during the

execution and working life of the structure.
Dat is heel aannemelijk, maar nu vraag ik me af in welk concreet geval je welke combinatie kiest. Karakteristieke enkel als het maar om iets eenmaligs gaat, voor de andere twee weet ik niet zo gauw welke keuze te maken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: combinatiefactoren

Uit documentje van het WTCB (Tijdschrift 2003/4 p.33)

* karakteristieke combinatie, ook zeldzame combinatie genoemd : deze wordt doorgaans gebruikt voor onomkeerbare GGT

* frequente combinatie : deze wordt normaal gesproken gebruikt voor omkeerbare GGT

* quasi-blijvende combinatie : deze wordt gebruikt voor omkeerbare gebruiksgrenstoestanden die een belangrijke invloed hebben op het uitzicht en de duurzaamheid van de constructie op lange termijn
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: combinatiefactoren

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: combinatiefactoren

Toch nog even op terugkomen:

Als je bijvoorbeeld een kantoorgebouw in centrum Brussel doorrekent, dient men dan al deze combinaties (2 in ULS, 3 in SLS) te berekenen?

Of beslist men dan bijvoorbeeld dat de zeldzame combinatie niet dient worden te beschouwd omdat voor een design life van 50 jaar, er geen zeldzame combinaties zijn met een return period kleiner dan 50 jaar?

Welke combinaties zal ik met andere woorden moeten nakijken?

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: combinatiefactoren

Ja je zal ze bijna allemaal nodig hebben (indien je tenminste echt alles wil checken :D )

UGT STR: alles wat sterkte is (beton, staal, hout, enz. )

UGT GEO: komt vooral aan bod voor grondmechanische berekeningen in België (vb. palen)

GGT Frequent: vervormingen

GGT Zeldzaam: vervormingen

GGT Karakteristiek: vervormingen

Elke vervorming die gecontroleerd moet worden gebeurt voor één van de bovenstaande gevallen. Zie eurocode en NBN B 03-003.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer