[wiskunde] Vergelijking oplossen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Vergelijking oplossen

Beste forumgebruikers,

Momenteel ben ik bezig om de volgende vergelijking op te lossen:
\( \frac{3y-1}{4}-\frac{1-y}{3}+2=3y\)
Mijn eerste ingeving was al snel het volgende:
\( \frac{9y-3}{12}-\frac{4-4y}{12}+2=3y\)
\(12y-5=3y\)
\(13y-3y=5\)
\(10y=5\)
\(y=\frac{1}{2}\)
Omdat ik deze hele avond al sommetjes aan het maken ben, keek ik het even vlug na bij de antwoorden waarbij ze de eerste stappen laten zien en het blijkt dat ik bij de uitwerking van deze som een fundamentele fout maak. Het antwoord begint namelijk als volgt:
\(\frac{9y-3}{12}-\frac{4-4y}{12}+24=36y\)
Het uiteindelijke antwoord komt dan neer op
\(y=17/23\)
en dat klopt ook wel zo'n beetje.

Nu snap ik niet helemaal waarom ze 2 en = 3y met 12 vermenigvuldigen. Kan iemand mij dit uitleggen waarom dit zo is? Dit is waarschijnlijk een hele idiote vraag maar ik zie het momenteel gewoon even niet. Wat ik wel begrijp is dat de beide breuken vermenigvuldigen zodat ze beide dezelfde noemer hebben maar daarom is het toch niet nodig om eveneens 2 en 3y met 12 te vermenigvuldigen?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vergelijking oplossen

Het zal er niet zo staan (en als het er wel zo staat, is het fout). Wat er wel zal staan:
\(\frac{9y-3}{12}-\frac{4-4y}{12}+\frac{24}{12}=\frac{36y}{12}\)
. Dat is gewoon omdat je, om te kunnen optellen, alles op gelijke noemer moet zetten. Omdat de noemer van het getal 2 gewoon 1 is, vermenugvuldig je dus met
\(\frac{12}{12}\)
.

PS: in jouw oplossing snap ik al niet meer hoe je aan 12y - 5 = 3y komt. Je bedoelde misschien 13y? Maar dan nog is je fout dat je die 2 er gewoon bij betrekt, terwijl die niet op noemer 12 staat.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 17

Re: Vergelijking oplossen

Ok dank voor je reactie. Ik bedoelde wel 12y-5=3y. Ik berekende het als volgt:
\(\frac{9y-3}{12}-\frac{4-4y}{12}+2=3y\)
\(9y-3-(4-4y)+2=3y\)
Maar vanaf hier ging ik de mist al in :(

En je hebt gelijk, onder de 24 en 36y staat inderdaad als noemer ook een 12. Het principe is dus dat je gewoon alle getallen de zelfde noemer geeft.

Maar als ik zelf een simpel sommetje maak dan snap ik de methode hier en de methode van mijn som niet helemaal. Bijvoorbeeld het volgende:
\(\frac{2}{3}+\frac{1}{4}+3=3\frac{11}{12}\)
\(\frac{8}{12}+\frac{3}{12}+3=3\frac{11}{12}\)
In dit geval is het dus niet nodig (onverstandig zelfs) om de nummers 3 en 3 11/12 ook de noemer 12 te geven. Waarom geven we de getallen 2 en 3y in de eerste som wel noemers en in deze som niet? Vergelijk ik nu appels met peren?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking oplossen

Je kunt breuken alleen met elkaar vergelijken als de noemers hetzelfde zijn ... , eens?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vergelijking oplossen

Ja, je vergelijkt appels met peren, of, anders gezegd, je versimpelt de zaken omdat je nu bewust (of mogelijk in jouw geval onbewust ;) ) aan beide zijden een even groot getal, namelijk 3, buiten de breuken houdt.
\(\frac{2}{3}+\frac{1}{4}+3=3\frac{11}{12}\)


is ook maar een schrijfwijze voor
\(\frac{2}{3}+\frac{1}{4}+3=\frac{11}{12} +3 \)
Als je de tweede term links 2/4 maakt gaat het allemaal al niet meer zo vanzelfsprekend..........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vergelijking oplossen

Uitsmijter schreef: za 12 jan 2013, 22:07
Ok dank voor je reactie. Ik bedoelde wel 12y-5=3y. Ik berekende het als volgt:
En daar staat 9y - (-4y) = (9 + 4)y = 13y ;) .

In dit geval is het dus niet nodig (onverstandig zelfs) om de nummers 3 en 3 11/12 ook de noemer 12 te geven. Waarom geven we de getallen 2 en 3y in de eerste som wel noemers en in deze som niet? Vergelijk ik nu appels met peren?
Ja en nee. Het probleem is dat je daar eigenlijk gewoon een "speciale" notatie gebruikt. Die kan je nu bij je onbekenden niet zo vlot gebruiken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 17

Re: Vergelijking oplossen

Drieske schreef: za 12 jan 2013, 22:16
En daar staat 9y - (-4y) = (9 + 4)y = 13y ;) .
Oh nu zie ik het... ja dat was een slordig foutje. Goed opgemerkt.

Oke hartelijk dank allemaal ik begrijp het nu :)

Reageer