Waarom zo feesten met nieuwjaar?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 125

Waarom zo feesten met nieuwjaar?

Misschien heeft een mens nood aan iets om een overgang te markeren zodat deze beter te verwerken is? Maar hebben we niet zelf zo een grote waarde gegeven aan de overgang van het ene kalenderjaar naar het andere?

Alleszins is het toch een belangrijk feest geworden, en ik vraag me af waarom.

31 december en 01 januari zijn toch eigenlijk dagen zoals andere dagen?

Of is het misschien allemaal niet zo emotioneel als ik denk?
Alles is relatief...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom zo feesten met nieuwjaar?

Het is een overgang van een symbolisch einde en een symbolisch nieuw begin. Als koningin Beatrix aftreedt en Willem Alexander de troon bestijgt is dat ook reden voor een feestje.

Natuurlijk zijn het gewoon 2 opvolgende dagen die in de natuur niets uitmaken, maar voor de symboliek maakt het wel uit. En elke reden voor een feestje is er 1! :roll:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Waarom zo feesten met nieuwjaar?

Heeft het niet ook iets te maken met een nieuw jaar: een nieuw begin?

alle fouten kunnen vergeven worden en je zit weer vol met goede voornemens (om je er deze keer echt aan te houden).
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Waarom zo feesten met nieuwjaar?

Ja, misschien heeft een mens wel de illusie nodig om de zoveel tijd een nieuwe kans te krijgen.

Of misschien is elke reden om te feesten er wel een, omdat je dan sociale contacten legt?
Alles is relatief...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom zo feesten met nieuwjaar?

Of misschien is elke reden om te feesten er wel een, omdat je dan sociale contacten legt?


Ik denk het niet, van oudsher wordt het in familieverband gevierd. En ik hoop toch voor je dat je die al kent...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 547

Re: Waarom zo feesten met nieuwjaar?

Er moeten mensen zijn die aan de uitgang van het kerkhof ijsjes verkopen en op puinhopen mondharmonica spelen.



:roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Waarom zo feesten met nieuwjaar?

- Elke aangelegenheid om belachelijk dronken te worden moet worden aangegrepen

- Ontploffende dingen zijn vet.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Berichten: 10

Re: Waarom zo feesten met nieuwjaar?

Ik denk dat nieuwjaar gewoon weer een van de rituelen is van mensen. In andere, niet-westerse culturen bestaan veel verschillende rituelen mbt levensfasen en overgang.

Wij kennen die ook nog, bijv. bier drinken als je 16 wordt. De mens schijnt een soort van onderbewuste behoefte te hebben om overgangen te markeren door rituelen.

Tijd voor een feestje dus!!! :roll:

Berichten: 547

Re: Waarom zo feesten met nieuwjaar?

Is het oorspronkelijk niet iets van de chinezen?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom zo feesten met nieuwjaar?

Laten we dan nu een gezellig samenzijn organiseren voor de overgang naar het gekleurde forum! :roll:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom zo feesten met nieuwjaar?

Is het oorspronkelijk niet iets van de chinezen?
Vuurwerk wel, oud en nieuw niet.

Van oudsher in het westen werd het nieuwe jaar altijd gevierd als de lente begon, of als eind december de dagen weer langer werden. Dat verschilde per bevolkingsgroep. Bij de Germanen hing het samen met het midwinterfeest. 12 dagen en nachten was er het joelfeest, vanaf 25 december tot 6 januari. Klinkt bekend? Inderdaad, 1e kerstdag tot 3 koningen. Rond de 8e dag (1 januari dus) was het hoogtepunt met veel vuur, eten, drinken en dierenoffers.

De kerk heeft dit min of meer aangepast aan wat haar goed uitkwam. 25 december werd de geboorte van Jezus, 1 januari zijn besnijdenis (8e dag), 6 januari 3 koningen. Zo konden ze zonder veel ophef hun "eigen" feestdagen organiseren. Het volk wil toch wel feesten! (zie de laatste paar reacties hierboven :roll: )
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer