Li-polymeer batterij in autoclaaf

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 25

Li-polymeer batterij in autoclaaf

Hoi,

ik weet niet zeker of dit bericht hier op de juiste plek staat, maar kan iemand mij vertellen wat er theoretisch kan gebeuren wanneer er een li-polymeer batterij in een autoclaaf legt?

temperatuur in autoclaaf zal zon 134°C zijn gedurende 15 min..

Ik heb zelf geen autoclaaf om dit proefondervindelijk vast te stellen vandaar de vraag of dit beredeneerd kan worden? Zal de batterij barsten, vlam vatten of iets? of is het materiaal hiertegen bestand?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Li-polymeer batterij in autoclaaf

De meesten zullen kapot gaan omdat de polymeer smelt volgens mij. Maar er bestaan batterijen die er tegen kunnen, meestal bedoeld voor medische apparatuur, en die zijn dan 'verpakt' in een materiaal dat een (zeer) slechte warmtegeleider is. Als ik me niet vergis is 60-80 graden C zo'n beetje de grens voor de meeste van deze batterijen, daarboven gaan ze kapot.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12.262

Re: Li-polymeer batterij in autoclaaf

Het is in ieder geval buiten de specificaties van dergelijke batterijen. Consumentenversies zijn meestal gegarandeerd te werken in temperaturen tussen pakweg -10 en +45, Militaire en medische toepassingen hebben een wat grotere range, wellicht -30 tot +75, verschilt per product.

Ik vermoed dat een lipo accu een verblijf in een omgeving van 135 graden niet zal overleven. Het electrolyt zou kunnen afdampen, en wellicht resulteren in kortsluiting en dergelijke. Als dat gebeurd kan het effect tamelijk desastreus zijn, en zeker brandgevaar opleveren. Zelfs bij kamertemperatuur kan zoiets behoorlijk heftig verlopen - als je bijvoorbeeld een spijker door een gsm accu slaat is de kans aanzienlijk dat het geheel in brand vliegt. Veroorzaak je een soortgelijk probleem bij een hogere begintemperatuur dan zou ik denken dat de uitkomst nog heftiger is.

Niet proberen dus, tenzij je een accu hebt die gemaakt is om dergelijk hoge temperaturen te overleven. Bedenk ook dat dit geen brandjes zijn die je met water of zelfs koolzuur kunt blussen.
Victory through technology

Berichten: 25

Re: Li-polymeer batterij in autoclaaf

bedankt voor jullie reacties.

wat ik begrijp is dus dat juist het electrolyt hier niet goed tegenkan.

ik lees ook ( bron wikipedia ) dat lithium in contact met water kan ontploffen? wat zorgt ervoor dat dit kan gebeuren? dat lijkt me dan juist in een autoclaaf een groot risico.

Berichten: 12.262

Re: Li-polymeer batterij in autoclaaf

Dat is inderdaad een aanzienlijk risico. Op youtube zijn zat filmpjes te vinden wat er met die dingen gebeurd als je ze kortsluit, overlaad of er een spijker doorheen mept.

Ik vermoed dat het een forse knal gaat opleveren, en sluit eerlijkgezegd niet uit dat de autoclaaf daarbij in 1 stuk blijft. Maar goed, waarom zou je een batterij autoclaveren?
Victory through technology

Reageer