Regelaar warmtewisselaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 77

Regelaar warmtewisselaar

Hallo mensen,

Voor een project bij het bedrijf waar ik werk ben ik een warmtewisselaar aan het aanpassen zodat het een digitaal setpoint krijgt.

Het regelbare medium is de vloeistof, waarmee lucht gekoeld wordt tot de setpoint.

Ik maak gebruik van een standaard controller die zowel P, PI, PD als PID regeling aankan.

De flow wordt geregeld door een open/dicht sturing van een kraan.

Mijn vraag is, welke regeling kan ik het best gebruiken en hoe bepaal ik het makkelijkst de waardes van het betreffende regelalgoritme? Ik weet bijvoorbeeld dat de kraan er 150s over doet om van helemaal open naar helemaal dicht te gaan. En de uittredende luchttemperatuur reageert op een stap van de kraan van 0 naar 1 in minder dan 10 secondes, maar hoelang het duurt voordat de temperatuur bereikt is hangt natuurlijk af van de ingaande luchttemperatuur.

Ik ben beperkt bekend met dit gebied van regeltechniek, dus ik hoop dat iemand me kan helpen met het bepalen van het juiste algoritme en de beste waardes ervan.

alvast bedankt voor de moeite!

Berichten: 77

Re: Regelaar warmtewisselaar

Heeft niemand hier een idee over? of is dit gewoonweg het verkeerde topic?

Berichten: 14

Re: Regelaar warmtewisselaar

hoe verloopt het regelproces nu? Want 150s is toch best lang om een regelsysteem uit te werken, me dunkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Regelaar warmtewisselaar

Mijn kennis hierover is ook relatief beperkt.

Qua keuze, P, PI, PD of PID zou ik voor PI gaan:

De I component dient om de steady state error naar 0 te laten gaan. Dit lijkt me in jouw toepassing relevant.

De D component dient vooral om plotse veranderingen op te vangen. Dit lijkt me hier niet echt nodig.

Qua waardes kan ik je niet echt helpen. Misschien kan je een 'recept' als dit volgen. Houd ook in het achterhoofd hoe zo'n regelaar werkt (link). Een hoge Ki term kan voor oscillaties zorgen.

Berichten: 5

Re: Regelaar warmtewisselaar

Hallo,

Uit de manier waarop jij je vraag stelt, merk k dat je nog niet veel ervaring hebt in regeltechniek. Je moet er rekening mee houden dat het niet makkelijk zal zijn.

Je moet beginnen met het maken van een model van wat je wilt gaan regelen.

Warmte in jou geval.Je zult moeten weten hoe jou ruimte opwarmd ten gevolgen van de aangeboden warmte. Hoe wil je gaan regelen. Je suggereert met een klep.

je zult moeten weten hoe die klep ( die niet totaal open of dicht moet gaan) invloed heeft op de aangeboden doorstroming van het water. je zult minimaal een maar beter twee temperatuurmeters terug moeten koppelen naar de ingang van de regelaar.

Je zult een model van je warmtebron moeten maken.

En ga zo maar door. Denk je dat je hiermee aan de slag kunt. en dat je begrijpt waarom ik je deze tips geeft.

Zo ja dan plaats je binnenkort je modellen maar eens op dit forum.

Dan help ik je verder.

Als je mijn vragen niet kunt volgen, begin er dan maar niet aan, want je zult nog veel meer moeten bepalen om een goede regelaar te maken.

Succes Henk

Reageer