[wiskunde] Oplossen vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 63

Oplossen vergelijking

0,8t= 2 is geen probleem om op te lossen

Maar... Hoe pak ik 0,8t = 2t aan. Dit lukt mij alleen met de GR en nog niet algebraïsch. Hoe moet ik beginnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Oplossen vergelijking

Niet.

Want het is niet algebraisch op te lossen.

Dit komt doordat een vereenvoudiging van je formule altijd van de vorm
\(e^t=t\)
of
\(\ln{t}=t\)
is.

Mocht je heel erg geinteresseerd zijn kun je hier eens kijken voor een algebraische oplossing met een speciale functie, al is het beslist geen eenvoudig onderwerp zonder voorkennis.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Oplossen vergelijking

The_Prop schreef: wo 16 jan 2013, 23:14
0,8t= 2 is geen probleem om op te lossen

Maar... Hoe pak ik 0,8t = 2t aan. Dit lukt mij alleen met de GR en nog niet algebraïsch. Hoe moet ik beginnen?
Wat is de opgave? (of is het nieuwsgierigheid)

Berichten: 63

Re: Oplossen vergelijking

Het is nieuwsgierigheid... Ik moet het namelijk oplossen met de grafische rekenmachine. Ik had het ook graag gekund zonder grafische rekenmachine. Maar mijn kennis rijkt niet ver genoeg en heb ook geen idee hoe ik zou moeten beginnen.

Hoe moeilijk kan het zijn, denk ik dan. Een exponentiële formule en een lineaire formule, daar is vast een manier voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Oplossen vergelijking

The_Prop schreef: do 17 jan 2013, 17:41
Ik had het ook graag gekund zonder grafische rekenmachine. Maar mijn kennis reikt niet ver genoeg en heb ook geen idee hoe ik zou moeten beginnen.


Het is ook wel mogelijk, maar niet in elementaire functies.

Enkel met de functie die ik al gaf in post #2.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Oplossen vergelijking

The_Prop schreef: do 17 jan 2013, 17:41
Het is nieuwsgierigheid... Ik moet het namelijk oplossen met de grafische rekenmachine. Ik had het ook graag gekund zonder grafische rekenmachine. Maar mijn kennis rijkt niet ver genoeg en heb ook geen idee hoe ik zou moeten beginnen.
Kan je het wel met de GRM oplossen?

Ik weet niet of het je gerust stelt, maar het is een uitzondering dat je een verg exact kunt oplossen ...

Berichten: 63

Re: Oplossen vergelijking

Bedankt iig, met name voor de spellingscontrole.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Oplossen vergelijking

Ik neem aan dat je het met de GRM kunt oplossen.

Succes.

Reageer