limieten en continuïteit

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 25

limieten en continu

Zij F : R2 -> R een continue functie en definieer voor (a; b) 2 R2

F1 : R -> R : x -> F(x; b); F2 : R -> R : y 7-> F(a; y):

(a) Bewijs dat F1 en F2 continu zijn.

(b) Als F1 en F2 continu zijn voor alle (a; b) 2 R2 , mogen we dan besluiten dat F continu is?

a) kies een willekeurige a, kies een willekeurige rij xn die naar a convergeert dan moeten we aantonen dat lim F1(Xn) = F1(a)

dus neem lim F1(Xn) = lim F(Xn, b) = F(a,b) en volgens het gegeven is deze functie continu.

hetzelfde heb ik dan gedaan voor F2 en ook er uit afgeleid dat F2 continu is

Maar mag ik daar nu uit besluiten dat F continu is? Ik dacht van wel maar ben niet zeker. En is mijn bewijs voor A wel in orde?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: limieten en continu

Wel, probeer het eens aan te tonen: opdat F continu zou zijn, moet er gelden dat
\(\lim_{(x, y) \to (a, b)} F(x, y) = F(a, b)\)
. Probeer hier nu in te betrekken wat je weet.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: limieten en continu

kies dan een willekeurige rij xn die naar a convergeert en een willekeurige rij yn die naar b convergeert hiervoor tonen we aan dat : lim F( xn,yn) = F (a,b)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: limieten en continu

Dat is wat je wilt ja, maar hoe bewijs je dat?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: limieten en continu

daar zit ik dus vast :P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: limieten en continu

Je hebt info over "naderen in twee richtingen" naar het punt (a, b) -zijnde (x, b) en (a, y)-, dus kun je dan iets besluiten over een willekeurige richting?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 25

Re: limieten en continu

door de gradient ?

Reageer