[wiskunde] significanties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

significanties

Gegroet slimme mensen,

Ik ben nog maar een scholier uit 4 havo, en leer pas net rekenen in de chemie.

We hebben er morgen al een so'tje over. Mijn vraag is, hoe reken je deze sommen uit met de juiste significantie (graag met duidelijke uitleg want dan snap ik hoe ik het bij andere moet doen).

3,0x7,0

---------

18,0x2,60

of bv

2x10^8

---------

4,1x10^3

Je moet daar dus delen en keer in een som doen, hoe doe je dit, en hoe doe je dat met significantie? Moet je die nu al vaststellen of eerst nog wat uitrekenen en dan de significantie bepalen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: significanties

\(\frac{3\cdot 5}{7\cdot 2}=...\)
\(\frac{a^5}{a^2}=...\)
Zie je overeenkomsten met jouw problemen.

Extra: vereenvoudig de getallen en kijk dan wat je moet doen, daarna terug naar de oorspronkelijke getallen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: significanties

Eerst uitrekenen en dan pas afronden.

Bij vermenigvuldigen en delen van meetwaarden afronden op het kleinste aantal significante cijfers.

Bij jouw eerste voorbeeld is dat dus op twee cijfers bij het tweede op één cijfer.

Bij optellen en aftrekken van meetwaarden afronden op het kleinste aantal cijfers achter de komma.

Voorbeeld: 1,826 g + 0,0105 g = 1,8365 afgerond 1,837 g

Telwaarden doen niet mee.

Voorbeeld: 2 x 25,34 ml = 50,68 ml

Berichten: 28

Re: significanties

Oke de significantie snap ik wel, maar hoe reken je die sommen nou uit? Wat moet je allemaal eerst delen/keer doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: significanties

Reken de teller uit.

Reken de noemer uit.

Deel de teller door de noemer.

Rond af.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: significanties

Onze leerkracht zei het altijd als volgt: