Cryogene bewaring van insectencocons

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Cryogene bewaring van insectencocons

Ik zou graag weten of het mogelijk is, bv cocons van wilde bijen of wespen te bewaren, zonder ze te doden, dmv. (diep) invriezen.

In de natuur nestelen deze bijen buiten, en tijdens hibernation krijgen ze alle wintertemperaturen te verdragen.

Zouden ze bij bv twee jaar bewaring op -30, nog levensvatbaar zijn? Gesteld dat het moment van diepvriezen gekozen wordt tijdens een natuurlijke vorstperiode.

Dank aan allen die enig licht hierop zouden kunnen laten schijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cryogene bewaring van insectencocons

Hoewel insecten erg ver van mijn expertise zitten wil ik me wel aan een poging tot een antwoord wagen: Nee.

"Hibernation" wil zeggen dat een dier zijn metabolisme serieus vertraagt om energie te sparen. Hieraan zit duidelijk een maximum tijd (en een minimum temperatuur). Bij diepvriezen heb je een fundamenteel ander doel: om het metabolisme helemaal stil te leggen. Bij een organisme zo ingewikkeld als een insect lijkt me dat hoe dan ook dodelijk.

Berichten: 12.262

Re: Cryogene bewaring van insectencocons

Eigenlijk ben ik eerder geneigd er 'ja' op te antwoorden: Als die cocons in de winter langdurig bij temperaturen onder nul blijven, dan zal de inhoud ervan ook bevriezen, tenzij er genoeg metabolisme is om dat te voorkomen. Dat laatste likjt me echter onwaarschijnlijk gezien het formaat, de mogelijk lange koudeperiode, en de daaruit voortvloeiende benodigde energie die erin moet zitten.

Je zou dit kunnen testen door na een lange periode van vorst domweg een cocon door te knippen en te zien of het binnenste iets vloeibaars bevat.

Ik vermoed echter van niet, en daarmee zou je bij voldoende lage temperatuur (welliicht -25, zeker -80) zo'n cocon heel lang kunnen bewaren met een levensvatbaar organisme erin.
Victory through technology

Reageer