[scheikunde] Hybridisatie van orbitalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 80

Hybridisatie van orbitalen

Hallo allemaal,

laten we direct ter zake komen. Tijdens de lessen chemie leerden we over hybridiseren van orbitalen en enkele types van hybridisatie. We maakte een oefening op het aldanniet hybridiseren van zuurstofgas (O2). Ik heb ze even in dit wordbestand gezet.
bestandje.doc
(34 KiB) 220 keer gedownload
Vermoedelijk zijn de eerste twee mogelijkheden juist. Maar ik twijfel of de derde ook kan.

Ik denk dat dit mogelijk is omdat je met twee 2py-orbitalen een sigma-binding kan vormen, met twee 2pz-orbitalen een pi-binding kan vormen en de gehybridiseerde orbitalen van het 2de subniveau kunnen dienen voor twee gelijkwaardige elektronenparen aan elk zuurstofatoom. Klopt dit?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Hybridisatie van orbitalen

één opmerking: je kan nooit eindigen met meer orbitalen dan waar je mee begonnen bent.

Stel dat je een sp2-hybridisatie doet, dan start je dus met een 2s en drie 2p's = 4 orbitalen in de tweede schil. Je eindigt met een 2p orbitaal en drie 2sp2's = 4 orbitalen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 80

Re: Hybridisatie van orbitalen

Dus de elektronen van de twee gehybridiseerde orbitalen die te veel zijn moet ik al direct samenvoegen met de elektronen in de twee gehybridiseerde orbitalen die niet te veel zijn?

Zoiets denkelijk:
bestandje goed.doc
(32.5 KiB) 54 keer gedownload
En welk verschil is er dan tussen sp1- en sp2-hybridisatie bij O2?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Hybridisatie van orbitalen

dan moet je kijken naar de geometrie van orbitalen. In de sp-hybridisatie liggen de twee sp's in elkaars verlengde, en de twee p's zijn loodrecht daar op in de twee andere richtingen. Bij sp2 liggen de sp2's met zijn drieën in één vlak (hoeken van 120°) en de p staat er loodrecht op. Welke hybridisatie leidt dan tot de juiste hoeken tussen de binding en de vrije elektronenparen?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 80

Re: Hybridisatie van orbitalen

ik geloof sp-hybridisatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Hybridisatie van orbitalen

leg maar uit, dan... (maak een tekening of zo)
This is weird as hell. I approve.

Reageer